پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تعطیلی تنها استخر سرپوشیده دولتی در نوشهر

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، بنا به اظهار نظر برخی از مسئولان ذیربط این استخر از مهرماه سال گذشته تاسیسات آن از کار افتاده و فعالیتی ندارد و میزان اعتباری که آن زمان برای رفع مشکل فنی تاسیسات این استخر ارزیابی شد حدود یک میلیارد ریال بوده و اگرچه مسئولان محلی رایزنی‌های فراوانی با مسئولان استانی و کشوری برای تامین این میزان اعتبار انجام داده‌اند اما این تلاش‌ها تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

این استخر با صرف میلیاردها تومان اعتبار دولتی در سال ۱۳۹۲ به بهره‌برداری رسید تا عامه مردم بویژه قشرهای بی بضاعت بتوانند استفاده کنند چراکه انها توان پرداخت چند برابری ورودی استخرهای بخش خصوصی را نداشتند.

طبق اسناد موجود این مجموعه ورزشی به طور متوسط روزانه دستکم ۲۰۰ نفر پذیرش داشت و سرانگشتی روزانه حدود یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد داشت و طبق گفته مسئولان دست اندرکار بخشی از این میزان درآمد متعلق به پیمانکار و بخش دیگر نیز به حساب خزانه دولت واریز می شد.

در این میان جمعی از مردم نوشهر تعطیلی تنها استخر دولتی این شهرستان را نشانه ضعف مدیریت، بی برنامگی و بی تدبیری مسئولان ذیربط می دانند و تاکید دارند درصورتی اگر دستگاه های نظارتی در هزینه‌کردها به درستی عمل می کردند امروز این مجموعه ورزشی سرنوشتش این گونه رقم نمی خورد.

رضا نائیج در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در صورتی اگر مسئولان دستگاه های نظارتی به هنگام واگذاری این استخر به پیمانکاران بخش خصوصی در انعقاد قراردادها به درستی عمل می کردند به طوری که بابت نگهداری تاسیسات و پیش بینی هزینه های استهلاک آن می نمودند امروز سرنوشت این مجموعه ورزشی این گونه رقم نمی خورد و منجر به تعطیلی آن نمی شد.

گفته می شود اغلب پیمانکارانی که از سال ۹۲ تاکنون این استخر را تحویل گرفته اند در آگهی های مزایده و مناقصه برای برنده شدن سعی کردند بیشترین مبلغ آگهی را انتخاب کنند اما در میانه های راه به بهانه صرفه اقتصادی نداشتن از ادامه فعالیت چشم پوشی می کردند.

این شهروند نوشهری گفت که دل مردم این منطقه بویژه آنانی که بنوعی دچار عارضه های مفصلی هستند، خوش بود بهای پرداختی هر فرد استفاده کننده ازاین مجموعه نسبت به سایر استخرهای بخش خصوصی کمتر است اما نمی دانستند که این استخر روزی غیرفعال می شود.

شعبان رضانژاد دیگر شهروند نوشهری نیز که ادعا کرد به بیماری مفصلی مواجه شده است به خبرنگار ایرنا گفت که پزشک مربوطه توصیه کرده برای مداوای درد کمر راهی جز آب درمانی نداری و باید از آب استخر و دیگر بخش های آن مانند جکوزی و سونا استفاده کنی منتهی به علت پائین بودن درآمد نمی توانم از پس هزینه های درمان بر بیاییم.

وی توضیح داد: به عنوان نمونه استخر متعلق به دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر بابت ورودی هر فرد حدود ۳۰ هزار تومان دریافت می کند درحالی که استخر عمومی دولتی گردکل در گذشته حدود هشت هزار تومان یا ۱۰ هزار تومان دریافت می کرد.

کارشناسان و متخصصان معتقدند تمرین کردن در آب برای تمامی گروه های سنی حتی افرادی که دچار آسیب های عضله، تاندون و استخوان شده اند، مفید است ضمن آنکه افراد چاق و زنان باردار هم می توانند از ورزش های آبی و آن هم در استخر بهره ببرند.

یوسفعلی صالحی مربی شنا در نوشهر نیز گفت: از انجایی که مجموعه ورزشی استخر نوشهر دولتی بود سعی می شد برای برگزاری برخی از مسابقات ورزشی از این مجموعه استفاده شود.

وی افزود: نکته مهم تر خیلی از خانواده ها از بیم آنکه یک زمانی فرزندانشان بدون اطلاع وارد دریای خزر شوند و خدای ناخواسته دچار غرق شدگی شوند سعی می کردند آموزش های لازم را نزد مربیان شنا در این منطقه فراگیرند و ترجیحاً بیشتر از استخر گردکل استفاده می شد.

به گفته او، امروز اغلب خانواده ها به علت هزینه بالای دریافتی مجموعه ورزشی استخر بخش خصوصی رغبت کمتری از خود نشان می دهد و بنابراین ضرورت دارد مسئولان ذیربط برای راه اندازی مجدد استخر گردکل تدابیر ویژه ای بیندیشند.

رئیس اداره ورزش و جوانان نوشهر نیز گفت که تاسیسات این مجموعه ورزشی و سقف آن دچار مشکل شده و به علت محدودیت های اعتباری امکان راه اندازی مجدد آن نیست.

مجتبی اسلامی چلندر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای رفع مشکل فنی تاسیسات و تعمیرات جانبی استخر پیگیری های لازم با مسئولان وزارت ورزش و جوانان انجام گرفته و حتی مسئولان اداره کل ورزش و جوانان نیز کاملاً به این موضوع واقف هستند.

وی اظهارداشت: به تازگی با یک سرمایه گذار بومی راجع به این موضوع صحبت شده و هم اکنون فرایند سیکل اداری آن درحال انجام است و امیدوارم پس از برنده شدن در آگهی مزایده و مناقصه این مجموعه ورزشی به او واگذار و برای رفع مشکلات و راه اندازی مجدد آن اقدام کند.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل ورزش و جوانان مازندران نیز، میزان هزینه رفع نواقص فنی تاسیسات و تعمیرات استخر گردکل نوشهر را حدود ۱۴۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت که به علت شرائط بد اقتصادی در توان پیمانکاران نبود که بتوانند این نواقص را رفع کنند.

مسعود رمضانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نکته دیگر سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون تومان برای تاسیسات این استخر مانند دیگ بخار و نیز پمپ آن هزینه شده و ضمن آنکه اعتبار سال ۹۸ نیز هنوز ابلاغ نشده است.

وی معتقد است هر پیمانکاری که این استخر را تحویل گرفت قبل از آغاز کار باید نواقص آن برطرف شود تا تمامی هزینه های استهلاک دوره گذشته تحمیل او نشود تا شاهد چنین مشکلاتی نشویم.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل ورزش و جوانان مازندران ابراز امیدواری کرد که به زودی بتوان اعتبارات موردنیاز برای رفع فرسودگی و مشکلات فنی تاسیسات این استخر تامین و دراین بخش هزینه شود و این مجموعه ورزشی دوباره فعال شود.

شهرستان نوشهر با جمعیتی دستکم ۱۲۲ هزار نفر درغرب مازندران قرار دارد.

۷۰۷۸ /‏۱۶۰۲/‏۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.