پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تعدد گروه‌های تئاتر در سی‌ویکمین جشنواره تئاتر مازندران 

0

دو رقمی شدن تعداد آثار راه یافته آن هم پس از سال ها به بخش نهایی جشنواره ای که قرار است از ۲۰ تا ۲۳ آبان ماه جاری به دبیری «یاسر محمودی برنتی»، رئیس انجمن هنرهای نمایشی مازندران در ساری برگزار شود، حساسیت‌های مثبت و منفی برخی از هنرمندان حوزه تئاتر به این دوره از جشنواره را بیشتر کرده است.
امسال هیأت داوران جشنواره تئاتر استانی مازندران متشکل از «بهزاد صدیقی» و «اصغر خلیلی» و «فاطمه مکاری» پس از بازبینی ۲۱ اثر متقاضی حضور در سی‌ویکمین جشنواره تئاتر مازندران، ۱۲ اثر را شایسته حضور در بخش نهایی معرفی کردند.
نمایش‌های منتخب
با نظر هیأت انتخاب جشنواره، ۳ نمایش «انتخاب» از گروه «پاپیون» به نویسندگی «حسین ذوالفقاری» و کارگردانی «حمید ناطقی»، «جنگآل» اثر گروه «خش» به نویسندگی و کارگردانی «علی قاجاری» و «طالب» از گروه «ایثار» به نویسندگی و کارگردانی «تورج زایدلی» از ساری، ۳ نمایش «آقای کانگ» از گروه «پرسونا» به نویسندگی و کارگردانی «سهیل شیخ‌متولی»، «بقا» از گروه «وارش» نوشته «افشین ‌نبی‌پور» با کارگردانی مشترک نبی‌پور و «محمدرضا شجاعی» و «تولد هیجده سالگی» از گروه «ایرانشهر» به نویسندگی و کارگردانی «سارا فرخی» از آمل ۶ نمایشی هستند که از ۲ شهر به بخش نهایی جشنواره راه یافتند.
«پانما» از گروه «باران» به نویسندگی «مجید کاظم‌زاده مژدهی» و کارگردانی «مسلم خردمند» از چالوس، نمایش «تنت تازیانه‌ای است که زلفش را در باد بی‌زمان رها کرده است» از گروه تئاتر «معاصر» به نویسندگی «مجتبی دهدار» و کارگردانی «داریوش شافی» از تنکابن، «سیل ساکن تفکرات اذهان بیخودی ناآرام» از گروه «دوشان» به نویسندگی «نیما دهقانی» و کارگردانی «سبحان قربانی» از بابلسر، نمایش «چند پاراگراف عشق» از گروه «اتللو» به نویسندگی و کارگردانی «حامد کریمی» از قائمشهر، نمایش «پس از برخورد جسم سخت به سر» از گروه «چمباتمه» به نویسندگی «سجاد داغستانی» و کارگردانی «مهدی ملکی» از پل‌سفید و «خواب در فنجان خالی» از گروه «تابش» به نویسندگی «نغمه ثمینی» و کارگردانی «احمد خدادی» از نکا نیز ۶ نمایش دیگری هستند که برای حضور در بخش نهایی جشنواره انتخاب شدند.
البته نمایش «تولد هیجده سالگی» اثر «سارا فرخی» به عنوان مهمان در بخش نهایی جشنواره روی صحنه می‌رود و در بخش رقابتی حضور ندارد.
استعفا از انجمن، بقا در جشنواره
یکی از نکات آثار بخش نهایی جشنواره سی‌ویکم نیز حضور یک نمایش به کارگردانی یکی از اعضای هیأت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی مازندران است که طبق قانون منجر به استعفای کارگردان از دومین هیأت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی مازندران شد. «داریوش شافی» که در انتخابات دومین دوره هیأت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی مازندران با ۸۸ رأی دومین نفر از نظر تعداد آرا بود، به منظور شرکت در بخش نهایی سی‌ویکمین دوره جشنواره تئاتر استان از حضور در هیأت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی استعفا داد.
امسال نیز مانند سال گذشته دبیری جشنواره به یکی از اعضای انجمن هنرهای نمایشی مازندران واگذار شد. پارسال «علیرضا قنبری» عضو هیأت رئیسه نخستین دوره انجمن هنرهای نمایشی مازندران دبیر جشنواره تئاتر مازندران بود. دوره بیست‌وهشتم این جشنواره نیز با دبیری «میثم زندی» رئیس نخستین دوره هیأت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی برگزار شد.
۷ دوره یک رقمی
نکته قابل توجه در جشنواره سی‌ویکم افزایش قابل ملاحظه تعداد آثار راه یافته به بخش نهایی سی‌ویکمین دوره جشنواره تئاتر استان است. از آخرین دوره‌ای که تعداد نمایش‌های بخش نهایی جشنواره دو رقمی بود ۸ سال می‌گذرد.
 پارسال و در دوره سی‌ام این جشنواره ۶ نمایش پس از بازبینی ۲۴ نمایش متقاضی حضور در این رویداد، با نظر هیأت داوران به بخش نهایی راه یافتند. به عبارتی دیگر دوره گذشته تعداد آثار متقاضی برای شرکت در جشنواره بیشتر، اما تعداد آثار راه یافته به بخش نهایی دقیقا نصف آثار امسال بود.
نگاهی به دوره‌های پیشین جشنواره تئاتر مازندران نشان می‌دهد که جشنواره در چندین دوره اخیر با همین روند، یعنی راه یافتن تعداد کمی از آثار به بخش نهایی برگزار می‌شد که یکی از عوامل این روند، سختگیری بیشتر برای کیفی‌سازی بخش نهایی جشنواره عنوان می‌شد.
در دوره بیست‌ونهم هیأت داوران متشکل از «رحیم ناظریان»، «محمد شجاعی» و «علیرضا قنبری» ۷ نمایش از ۲۰ نمایش متقاضی حضور در جشنواره را شایسته حضور در بخش نهایی دانستند.
دوره بیست‌وهشتم جشنواره تئاتر مازندران نیز با حضور ۵ نمایش برگزیده از بین ۱۴ نمایش متقاضی حضور در جشنواره برگزار شد.
بیست‌وهفتمین دوره جشنواره تئاتر مازندران هم که تنها دوره برگزار شده این جشنواره در شهری به جز مرکز استان بود، ۶ نمایش در بخش نهایی داشت که از بین ۱۹ نمایش توسط هیأت انتخاب جشنواره، برای اجرا در بخش نهایی روی صحنه رفتند.
سال ۱۳۹۳ هم در بیست‌وششمین دوره جشنواره تئاتر مازندران، هیأت انتخاب جشنواره که با عضویت ۵ نفر تشکیل شده بود، از بین ۲۰ اثر متقاضی شرکت در جشنواره فقط ۴ اثر را شایسته حضور در جشنواره دانست که کمترین تعداد آثار راه یافته به بخش نهایی جشنواره تئاتر مازندران در ادوار برگزاری این رویداد است.
تعداد نمایش‌های راه یافته به بخش نهایی بیست‌وپنجمین جشنواره تئاتر مازندران نیز با این که قابل توجه بود، به عدد ۱۰ نرسید. در آن دوره از ۲۰ نمایش متقاضی شرکت در جشنواره ۹ اثر برای اجرا در بخش نهایی معرفی شد.
در دوره بیست‌وچهارم نیز هیأت داوران از ۱۷ اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره تئاتر مازندران، ۸ اثر را شایسته حضور در بخش نهایی دانستند.
حالا پس از ۸ سال یک بار دیگر تعداد آثار راه یافته به بخش نهایی جشنواره دو رقمی شده که این موضوع در نگاه برخی هنرمندان تئاتر استان قابل نقد و در نگاه بعضی دیگر نقطه قوت جشنواره سی‌ویکم است. دبیر سی‌ویکمین جشنواره تئاتر مازندران معتقد است که این تعدد آثار فرصتی برای تئاتر مازندران است که می‌تواند به پویایی تئاتر استان و ایجاد نشاط در فضای نمایش مازندران کمک زیادی کند.
تزریق نشاط به تئاتر مازندران
یاسر محمودی برنتی در گفت‌وگو با ایرنا با بیان این که برای برگزار کنندگان هر جشنواره‌ای کیفیت آثار راه یافته بسیار مهم و اولویت نخست است، گفت: پیش از آغاز بازبینی از هیأت بازبین خواستیم که کیفیت را اولویت انتخاب آثار قرار دهند و اگر در این فرآیند حتی ۱۵ اثر هم شایسته حضور تشخیص داده شد، به بهانه زیاد شدن آثار بخش نهایی اثری را حذف نکنند. اگر هم تعداد کمی از نمایش‌ها صلاحیت حضور در بخش نهایی جشنواره را داشتند، ملاحظه‌ای در نظر گرفته نشود.
وی با اشاره به حضور «بهزاد صدیقی» در هیأت انتخاب بیست‌وهشتمین دوره جشنواره تئاتر مازندران، خاطرنشان کرد: نظر ایشان به عنوان یک چهره صاحب‌نظر در عرصه تئاتر کشور که نمایش‌های دوره بیست‌وهشتم را هم کامل دیده بود، این است که آثار نمایشی امسال رشد محسوسی نسبت به دوره‌های قبل داشتند و در صورت لحاظ شدن برخی نکات اعلام شده به بعضی گروه‌ها، بسیاری از آثار منتخب از نظر کیفیت به هم نزدیک هستند.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی مازندران درباره برخی اظهار نظرها در مورد احتمال پایین بودن کیفیت برخی آثار گفت: اظهار نظر در مورد کیفیت تمام آثار حاضر در جشنواره و سطح کیفی این رویداد باید زمانی انجام شود که تمام آثار دیده شود. نمی‌توان از حالا تعداد بالای آثار را دلیلی بر پایین بودن کیفیت نمایش‌ها دانست. باید منتظر ماند تا همه آثار روی صحنه بروند.
محمودی برنتی تصریح کرد: اگر قرار است جریان تازه‌ای در تئاتر استان ایجاد کنیم و شادابی در تئاتر جریان پیدا کند، تنها راهش این است که گروه‌ها را بیشتر درگیر اجرا کنیم. اگر تولیدات نمایشی در این مسیر با کیفیت باشند قطعا زودتر به این هدف می‌رسیم.
وی افزود: اتفاق بسیار خوبی که امسال در جشنواره سی‌ویکم تئاتر استان افتاده این است که برای نخستین بار از ۳ شهر مازندران آثاری به بخش نهایی راه یافت. در ۳۰ دوره اخیر هرگز گروهی از پل‌سفید، چالوس و نکا به بخش نهایی جشنواره نرسیده بود. اما امسال نام این شهرها را نیز در بخش نهایی جشنواره می‌بینیم که می‌تواند به پویایی تئاتر و ایجاد انگیزه در هنرمندان تئاتر شهرستان‌های مختلف استان کمک کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.