پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ترکش بی پولی باشگاههای فوتبالی مازندران بر پیکر دولت

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، در روزهای اخیر ضعف این تیم ها در نتیجه گیری در بازی های خانگی و خارج از خانه که بیشتر آن نشات گرفته از مشکلات مالی است، باعث شده تا مدیران این باشگاههای ورزشی با استفاده از احساس پاک هواداران خود در ورزشگاهها و حمایت برخی رسانه های منتقد، انگشت اتهام تمام مشکلات موجود را به سمت دولت نشانه روند و می خواهند با حواله دادن مشکلات به عدم همراهی و حمایت مدیران دولتی، خود را به نوعی از مظان اتهام هواداران رها کنند.
این درحالیست که  براساس قانون تمام امور مدیریتی باشگاههای خصوصی از جمله مالی، جذب بازیکنان، هماهنگی با دستگاههای مرتبط در حیطه مدیریت باشگاه اعم از مالک، مدیرعامل و یا سرپرست خلاصه می شود و نهادهای دولتی اعم از استانداری و دستگاههای ورزشی و سایر دستگاههای دولتی استانی صرفا می توانند در حوزه زیرساختی و اداری آن هم در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی به این باشگاهها کمک کنند.

نساجی قائمشهر تیم لیگ برتری
باشگاه نساجی قائمشهر به عنوان قدیمی ترین تیم فوتبالی مازندران قدمتش به حدود نیم قرن برآورد می شود ودر ۲ فصل اخیر حضور در لیگ برتر را تجربه می کند. به دلیل مشکل مالی و عدم تسویه حساب با بازیکنان و مربیان سابقش ، از سوی فدراسیون فوتبال طبق قانون جدید با ممانعت از صدور کارت  چهار بازیکن جدید این تیم در فصل جاری مواجه شد. تا حدی نیز ضعف نتیجه گیری این تیم در هفته های اخیر نیز می تواند به این مشکل ارتباط داده شود که در بروز ان هیچ یک از مدیران دولتی به جز مدیران باشگاه اعم از مالک و یا حداقل مدیرعامل نمی توانند نقش داشته باشند.
این مدیران باشگاه هستند که براساس دستور سرمربیان و کادر فنی اقدام به عقد قرارداد با بازیکنان براساس توافق می گیرند و مدیران دستگاههای دولتی و حتی هیات فوتبال نیز هیچ گونه دخل و تصرفی در این قراردادها و دستمزدها ندارند و صرفا باید قرارداد در یک پروسه قانونی در هیات فوتبال استان ها به ثبت رسد.
بهره گیری احساسات هواداران برای منافع شخصی 
برخی مدیران نساجی قائمشهر برای سرپوش گذاشتن مشکلات مالی و ضعف مدیریتی با سوء استفاده از احساس پاک هواداران در سکوها تمام این مسایل را به سمت دولت و کارگزاران آن در استان نشانه می روند  و با همراهی برخی از هوادار نماها بر روی سکوها شعارهایی را بر له یا علیه مدیران می دهند که این یقه گیری از مسولان اجرایی بدون این که هیچ دخل و تصرفی در مدیریت باشگاهها داشته باشند می رود تا به یک اپیدمی تبدیل شود. به گونه ای که هر جا مدیران باشگاهها بتوانند به خوبی مدیریت کنند، نشان از نبوغ مدیریتی خودشان است و تا جایی که به عدم تامین مالی و گره گشایی از کار باشگاهها می رسد و آنها از توانش قاصرند این مدیران دولتی هستند که از باشگاهها حمایت نمی کنند و هر بار نیز با  چراغ سبز مدیران باشگاهها شعار مسوولان حمایت حمایت در سکوها سر داده می شود.
این درحالیست که در ۲ سال اخیر مسولان استانی برای حمایت از نساجی  تیم محبوب مازندران در لیگ برتر ضمن کمک های گاه و بیگاه نقدی حدود ۱۸۰ میلیارد ریال در شرایط سخت مالی سال های اخیر برای مرمت، بازسازی و بهسازی ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر به عنوان استادیوم خانگی این تیم اعتبار اختصاص دادند و این استادیوم را  مطابق  دستورالعمل فدراسیون فوتبال مناسب سازی کردند و هم اکنون نیز تمام دیدارهای خانگی و تمرین پیش بازی این تیم در شهید وطنی انجام می شود.
علاوه بر آن مدیریت ارشد استان مازندران نیز در دو سال اخیر برای رفع مشکلات پیش روی تیم چندین نشست را با دست اندرکاران از جمله مالکان تیم برگزار کرد و نمونه گره گشایی کارگزاران دولتی برای این باشگاه  آوردن مالک شرکت هواپیمایی وارش مازندران به این باشگاه و خرید ۴۹ درصد از سهام نساجی از سوی این شرکت هواپیمایی بود که همین یک قلم کار حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیاردتومان آورده مالی برای این تیم به همراه داشت.
باشگاه رایکا ( خونه به خونه سابق) 
باشگاه رایکا که با خرید امتیاز تیم خونه به خونه سابق از سوی دو مالک جوان بابلی در فصل جاری در رقابت های لیگ یک حاضر شد در ابتدای تیمداری مالکان  این تیم به دلیل آنچه که پرونده مالی اعلام شده از سوی دستگاه قضایی بازداشت شدند و تمام مسایل تیمی از سوی مدیرعامل آن که به اذعان خودش کمترین سابقه را در حوزه فوتبالی دارد ، پیگیری می شود و سردرگمی مدیریتی و مشکل مالی در این باشگاه نیز باعث شد تا تیم نتواند نتیجه خوبی بگیرد و با وجود تغییر در کادر فنی همچنان از ۱۰ بازی در رقابت های لیگ یک بدون هیچ بردی در رده ۱۶ قرار دارد و گزینه اول سقوط به دسته دوم است.
رایکا در حالی این روزها در ابتدای فصل با وجود دو بار تغییر در کادر فنی در رده پایین جدول قرار دارد و هر بار نیز مسولان باشگاه مشکلات تیم که بیشترش مالی است را به گردن دولت می اندازند که امتیاز این تیم ابتدا از سوی مالک قبلی به استان خراسان شمالی فروخته شد و پس از چندماه کش و قوس با پادرمیانی مسوولان استانی و متقاعد کردن استان مقصد ، این تیم بار دیگر به بابل برگشت.

کمک در خور کارگزاران دولت به تیم های فوتبال مازندران 
رئیس هیات فوتبال مازندران مشکل اصلی تیم های فوتبالی را در کشور به خصوص این خطه شمال کشور مالی بیان کرد و گفت : تاکنون مدیریت ارشد استان و دستگاه ورزش به عنوان کارگزاران دولت در این خطه شمال کشور در حد وظیفه قانونی کمک های خوبی به دو باشگاه فوتبالی حاضر در لیگ برتر و لیگ یک داشتند.
غلامرضا بهروان در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود : ما در این استان با فقر واحدهای بزرگ صنعتی نسبت به برخی استان های کشور از جمله اصفهان مواجه ایم که بتوانند حمایت مالی یک باشگاه را بر عهده گیرند و در چنین وضعیتی مسوولان استانی صرفا می توانند در حیطه اختیارات قانونی کمک هایی را به باشگاههای ورزشی از جمله فوتبال داشته باشند که انجام دادند.
وی نمونه این کمک ها را نوسازی و مرمت دو استادیوم ورزشی در شهرهای قائمشهر و بابل از سوی دولت با وجود محدودیت مالی بیان کرد و اظهارداشت : دولت چندین میلیارد ریال برای مرمت و بهسازی این استادیوم های ورزشی هزینه کرد و  در شرایط فعلی در اختیار باشگاه نساجی قائمشهر و رایکا بابل قرار دارد.
بهروان اظهارداشت : علاوه بر آن در استان یک قطعه زمین به باشگاه نساجی اهداء شد که با قیمت گذاری این روزها چندین میلیارد ریال می ارزد که می توانست در صورت بهسازی از سوی باشگاه به عنوان زمین تمرین استفاده شود تا آنها مجبور نشوند هزینه چند صد میلیونی را برای اجاره زمین در تهران بپردازند.
مشکل مالی حاکم بر باشگاهها
رئیس هیات فوتبال مازندران اظهارداشت : در شرایط فعلی هر دو باشگاه نساجی و رایکا با مشکل مالی مواجه اند به طوری که نماینده ما در لیگ برتر ( نساجی) به علت بدهی به شاکیان خصوصی ( بازیکنان و کادر فنی سابق) از سوی فدراسیون فوتبال کارت چند بازیکن این تیم صادر نشد و این روند قانونی برای چند تیم دیگر نیز اجرایی شد.
بهروان افزود: به هر حال ما برای کمک به باشگاه جهت پادرمیانی برای کسب رضایت از شاکیان اعلام آمادگی کردیم و در صورت رضایت باشگاه با همکاری آنها می توانستیم به جای ایجاد حواشی همانند سایر تیم های بدهکار به دنبال رضایت  از طلبکاران برویم و با رضایت آنها مشکل باشگاه و صدور کارت بازیکنان را حل کنیم.
وی مشکل رایکا را مدیریتی اعلام کرد و افزود: برای رفع مشکل این تیم نیز چندین نشست با حضور استاندار مازندران و مدیرورزش استان انجام شد و تاحدودی با توافق اولیه بزودی مشکل مدیریتی این تیم نیز مرتفع خواهد شد.

کمک به باشگاههای ورزشی در چارچوب قانون 
مدیرکل ورزش و جوانان مازندران می گوید : اداره کل ورزش و جوانان استان مسوولیت نظارت و سیاست گذاری و تامین زیرساخت ورزشی برای  باشگاههای ورزشی اعم از فوتبالی و غیر فوتبالی را بر عهده دارد و تاکنون به خصوص برای دو باشگاه فوتبالی نساجی در لیگ برتر و رایکا ( خونه به خونه سابق) کار مرمت و بهسازی و نوسازی ورزشگاه اختصاصی با وجود محدویت مالی دولت انجام شد.
حبیب حسین زادگان افزود : با پیگیری مدیریت ارشد استان مازندران، در دو سال اخیر برای مرمت استادیوم ورزشی شهید وطنی قائمشهر که در اختیار نساجی نماینده استان در لیگ برتر قرار داده شد دولت حدود ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه کرد و این ورزشگاه در شان نماینده استان مازندران در لیگ برتر بهسازی شد.
وی اضافه کرد : برای تیم رایکا بابل نیز ورزشگاه هفت تیر این شهر با اعتبار حدود ۶۰ میلیارد ریالی نوسازی و بهسازی شد و آماده سازی این زیرساخت ها با پیگیری کارگزاران دولت از جمله مدیریت ارشد استان و اداره کل ورزش این خطه شمال کشور و مساعدت وزارت ورزش و جوانان انجام شد.
مدیرکل ورزش و جوانان مازندران اظهارداشت : ما طبق قانون نمی توانیم کمک مالی به باشگاههای ورزشی خصوصی  خارج از چارچوب مصوب داشته باشیم و هر آنچه که در حیطه وظایف و اختیارات قانونی بوده از جمله مکاتبه با فدراسیون در مسایل حقوقی برای باشگاهها انجام شد.
حسین زادگان خاطرنشان کرد : علاوه بر آن ما برای همراهی با باشگاهها به خصوص هواداران آنها رایزنی و پیگیری را با حامیان مالی نیز داشتیم که در برخی اوقات نیز به نتیجه خوبی رسیده و این ها کارکردهای ما به عنوان دولت در کمک به باشگاهها بود.
وی اضافه کرد : ما همچنان حمایت خود را از باشگاههای ورزشی به خصوص فوتبال در استان مازندران در حیطه وظایف و اختیارات قانونی انجام خواهیم داد و مدیران باشگاهها نیز باید برای رفع مشکلاتشان به خصوص در حوزه مالی تلاش بیشتری داشته باشند.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.