پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تخریب سالانه خاک ایران به اندازه تنب بزرگ و کوچک!

0

یک فعال زیست محیطی مدعی شد که ایران سالانه به اندازه جزایر تنب بزرگ و کوچک تخریب خاک دارد.

مسعود مولانا در گفت‌وگو با ایسنا، مقدار تخریب سالانه خاک جهان را ۲۴ میلیارد تن اعلام کرد و گفت: آمار فرسایش خاک ایران به تنهایی معادل یک دوازدهم مقدار جهانی آن یعنی برابر ۲ میلیارد تن در سال بوده و این در حالیست که ایران فقط یک درصد جمعیت دنیا را در اختیار دارد.

وی تخریب منابع طبیعی و به ویژه جنگل ها را عامل اصلی فرسایش خاک در کشور دانست و تاکید کرد: با هر سیل و بارش شدید باران بخش عظیمی از خاک های مرغوب جنگلی کشور از دست رفته و به رودخانه ها، پشت سدها و دریاهای کشور وارد می شود.

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی کشور با بیان اینکه مهمترین سرمایه کشور، خاک است، خاطرنشان کرد: در بدترین حالت ممکن شما می توانید آب را وارد کرده و یا با شیرین سازی دریاها منابع آبی ایجاد کنید اما اگر خاک از بین برود جایگزینی برای آن وجود نداشته و واردات آن غیرممکن است.

وی به آرمان های میهن پرستانه ملت شریف ایران اشاره و تصریح کرد: ما می گوئیم نسبت به خاک سرزمین مان تعصب و غیرت داشته و حاضر به از دست دادن حتی یک وجب از آن نیستیم در حالیکه سالانه ۲ میلیارد تن از خاک کشور تخریب می شود، این در واقع همان خاک است و هیچ فرقی نمی کند که به چه شکلی از دست برود.

مولانا با ابراز تاسف از تخریب خاک زاینده جنگل ها که عمق آن ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر است، اظهار کرد: خاک مرغوبی که میلیون ها سال زمان نیاز دارد تا ترمیم شود براحتی با تخریب منابع طبیعی و جنگل از دست رفته و این تخریب در شرایطی ادامه دار است که جایگزینی برای آن خاک وجود ندارد.

راهکار محافظت از جنگل‌ها برای تثبیت خاک

عضو شبکه ملی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی کشور راهکار حفظ و حراست از جنگل ها را استفاده از ظرفیت جوامع محلی دانست و گفت: در تمام دنیا جنگلداری و جنگل‌کاری به صورت مشارکتی در تعامل با جوامع محلی جنگل‌نشین انجام گرفته و با اجرای طرح های متفاوت آبخیزداری و جنگلداری از ظرفیت مردم بومی در حراست و حفاظت از جنگل ها استفاده می شود.

وی جنگل های کشور را سرمایه ملی و موزه طبیعی کهن ایران قلمداد کرد و افزود: مسئولان باید برای حفظ و حراست از این ظرفیت عظیم بودجه مخصوص و بسیار مناسب در نظر گرفته و ساختار قدرتمندی را برای متولی این حوزه تعریف کند.

مولانا با انتقاد از ساختار و نیروهای ضعیف سازمان جنگل های کشور، تصریح کرد: عدم قدرت و توانایی سازمان جنگل ها به عنوان یک نهاد متولی حوزه جنگل باعث شده تا دستگاه های دیگر اجرایی از این سازمان تقاضای اراضی کرده و سازمان جنگل ها نیز به دلیل ساختار ضعیف توان مقاومت نداشته باشد.

پیشنهاد وزارتخانه مجزا برای جنگل

این کارشناس و فعال محیط زیست پیشنهاد یک وزارتخانه مجزا برای سازمان جنگل ها با بودجه مناسب را مطرح کرد و در ادامه افزود: رئیس سازمان جنگل ها باید معاون رئیس جمهور باشد اما اکنون ریاست سازمان، معاون وزیر کشور است بنابراین اختیارات وی محدودتر و توانایی وی کمتر است مضاف بر اینکه پای برخی مسئولان رده اول وزارتخانه های دست اندرکار نیز به جنگل خواری و زمین خواری باز شده است.

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی کشور خواستار همکاری سازمان جنگل ها با NGO های فعال در حوزه منابع طبیعی شد و تاکید کرد: مسئله اصلی در جنگلداری مشارکت مردم است و بدون کمک مردم هیچ فعل مثبتی در مقیاس کلان انجام‌پذیر نیست.

وی با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از تخریب های جنگلی توسط نهادهای دولتی انجام شده است، خاطرنشان کرد: نهادهای نظارتی کشور نظیر قوه قضائیه و نیروهای انتظامی برای مقابله با پدیده شوم تخریب جنگل ها باید به این درک برسند که جنگل یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین منابع کشور بوده و حیات ما بدون جنگل امکان پذیر نیست.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.