پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تجمیع توان حفاظتی منابع طبیعی، محیط زیست و میراث فرهنگی در مازندران

0

 فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران روز سه شنبه در مراحل پایانی این مانور به خبرنگار ایرنا گفت: این رزمایش سه روزه که از روز یکشنبه در غرب مازندران آغاز شد، به منظور شناخت ظرفیت‌های سه یگان حفاظت منابع طبیعی، حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران و تعریف مشترک ماموریت‌ها طراحی و برگزار شد که نتایج قابل قبولی هم داشت.
سرهنگ محمدرضا کردان افزود: این رزمایش از نظر موقعیت‌سنجی در بررسی ظرفیت‌های حفاظت از جنگل‌ها در بخش‌های مختلف اعم از گونه‌های گیاهی و جانوری، عرصه‌های منابع طبیعی و همچنین میراث فرهنگی نقش مهم و مؤثری دارد.
وی گفت: سه یگان در ۶ نقطه بکر جنگل‌های هیرکانی شامل خشکه‌داران تنکابن، چهارباغ چالوس، جنگل‌های ۴۵ کجور، واز چمستان، الیمستان آمل و بولا در ساری فعالیت‌های مختلف پیشگیرانه و برخورد با متخلفان و سودجویان را مرور و به صورت مشترک اجرا کردند.
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران افزود: هر کدام از این یگان‌ها تجاربی در ماموریت‌ها و اقدامات انجام شده خود دارند که بسته به نوع وظایف و کارکرد دستگاه‌ها متفاوت است، اما با توجه به این که نقطه مشترک هر سه یگان، محل فعالیت آن‌هاست و نیروهای هر سه یگان در عرصه‌های جنگلی و منابع طبیعی حضوری مستمر دارند و همچنین با چالش‌های متعددی در طول فعالیت‌ها مواجه می‌شوند، تبادل این تجربیات می‌تواند نقش مهمی در بهتر شدن حفاظت از عرصه‌های طبیعی منطقه داشته باشد.
کردان اظهار داشت: با شناخت ظرفیت‌های هر کدام از یگان‌ها و افزایش ارتباط بین این مجموعه‌ها، هر یگان می‌تواند در ماموریت‌های درون دستگاهی از تجارب یگانی دیگر استفاده کند. ضمن این که سرعت اطلاع‌رسانی از چالش‌ها و تهدیدهای مربوط به هر بخش از وظایف یکی از این یگان‌ها با این نگرش مشترک به جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی افزایش می‌یابد. 
این مسئول افزود: عمده هدف از برگزاری این رزمایش مشترک این بود که به راهبردی درست و مناسب در حفاظت مشترک از جنگل‌های هیرکانی برسیم. اطلاع رسانی به موقع تخلفات دستگاه‌ها به صورت مشترک نیز در قالب این شکل فعالیت در دستور کار قرار دارد.
وی یادآور شد: هر مجموعه‌ای ممکن است ضعف‌ها و کاستی‌هایی داشته باشد. از سوی دیگر ممکن است نکاتی به چشم نیروهای یکی از یگان‌های حفاظتی بیاید که برای یگانی دیگر اهمیت داشته باشد. یا آشنایی نیروهای یگان‌های سه‌گانه حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی، محیط زیست و میراث فرهنگی که بخش عمده‌ای از آن در همین عرصه‌های طبیعی قرار دارد، ضریب پوشش این مناطق و برخورد با تخلفات احتمالی اعم از تصرف، قاچاق چوب، شکار، چرای غیر قانونی دام و حفاری‌های مربوط به بخش میراث فرهنگی را افزایش می‌دهد.
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی گفت: در این رزمایش سه روزه علاوه بر تبادل اطلاعات و تشریح وظایف هر یگان و یادآوری مناطق زیر پوشش هر یگان، اقدامات مشترکی مانند عملیات مهار آتش در جنگل نیز انجام شد. در هر شهرستان محل اجرای رزمایش نیروهای یگان‌های حفاظت هر اداره در رزمایش حضور یافتند.
کردان با بیان این که نکته عمومی مهم این است که جنگل‌ها و منابع طبیعی باید از چند دسته هجوم محافظت شوند، افزود: ایجاد پایگاهی مشترک و ابلاغ وظایف هر یگان در قالب این فعالیت مشترک یگان‌های سه‌گانه حفاظت از منابع طبیعی، محیط زیست و میراث فرهنگی احتمالا مورد بررسی قرار می‌گیرد.
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران همچنین از بازداشت یک گروه پنج نفره از حفاران غیر مجاز در جنگل‌های غرب مازندران خبر داد و گفت: در نخستین روز برگزاری رزمایش گروهی شامل ۲ تبعه افغان و سه نفر دیگر که در عمق جنگل‌های بکر اقدام به حفاری غیرمجاز کرده بودند دستگیر و به مراجع قضایی تحویل شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.