پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تجار ایرانی از فرصت بی‌نظیر اوراسیا استفاده جدی کنند

0

موافقتنامه موقت ترتیبات منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا از آبان ماه امسال اجرایی شد. این موافقتنامه تبادل ۸۶۲ قلم کالا میان کشورهای عضو را تسهیل می کند که  ۳۶۰ قلم از این کالاها ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران و ۵۰۲ قلم دیگر هم ترجیحات اعطایی ایران به اتحادیه اوراسیا است.

بر اساس توافق صورت گرفته، یک سال پس از اجرای موافقتنامه موقت ، مذاکرات تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا شروع می شود. این مذاکرات که بر مبنای عملکردهای اقتصادی ایران در اتحادیه صورت می گیرد باید ظرف سه سال به امضای موافقتنامه تجارت آزاد بینجامد.در صورت عدم موفقیت، موافقت‌نامه موقت تجاری بیین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا لغو خواهد شد.

محمد اسلامی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از جاده نکاء – بهشهر در شرق مازندران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : با تسهیلاتی که برای سرمایه گذاران و صادرکنندگان در زمینه صادرات داریم، مشکلی در مسیر صادرات کالا وجود ندارد و  در مازندران نیز هیچ تاجری برای صادرات مشکلی ندارد.

وی توضیح داد : موافقتنامه موقت ترتیبات منطقه آزاد تجاری اوراسیا از این جهت برای ما یک فرصت بی نظیر است که با تعرفه های ترجیحی عضو آن شده ایم و تقریبا امروز با تمام کشورهای همسایه و عضو کنوانسیون ها و کمیته های مشترک مسایل ترانزیتی را حل کرده ایم.

وزیر راه و شهرسازی با اظهار این که مشکلات گمرکی نیز در راه گسترش تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا وجود ندارد، اظهار داشت : از طریق این اتحادیه می توانیم تا اروپا و چین با حمل و نقل ترکیبی آبی و ریلی کالاهایمان را صادر و یا کالاهای مورد نیازمان را وارد کنیم.

اسلامی تاکید کرد : البته همه این تسهیلات زیرساخت محسوب می شوند و برای این که بتوانیم از این زیرساخت که آماده کردن آن چندین سال زمان برد، بدرستی استفاده کنیم نیاز داریم تا بازرگانان و تجار و تولید کنندگان ما آستین بالا بزنند و تا بتوانیم با رعایت استانداردهای تجارت بین المللی جای پای محکمی در بازارهای جهانی پیدا کنیم .

اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل پنج کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس است. حجم تجارت کشورهای حوزه اوراسیا در سال ۲۰۱۸ نزدیک ۸۶۶ میلیارد دلار بود که از این میزان  ۳۲۰ میلیارد دلار مربوط به واردات این پنج کشور بوده است. بخش عمده واردات و صادرات در این حوزه مربوط به روسیه است.

در حال حاضر ایران سهم کمتر از سه دهم درصدی از بازار اوراسیا دارد ولی کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه سه کشور روسیه، قزاقستان و ارمنستان از این اتحادیه بدون واسطه همسایه ایران محسوب می شوند و دو کشور قرقیزستان و بلاروس هم به کشور ما نزدیک هستند، برخورداری از تسهیلات تجارت در حوزه ارواسیا می تواند صادرات ایران را متحول کند.

اگر چه تجارت آزاد در اتحادیه اوراسیا به این معنی نیست که تعرفه همه کالاها صفر شود ، ولی بخشی از کالاها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در شرایط امن و بدون تغییر ردیف تعرفه ای قرار می گیرد و بخشی نزدیک به ۸۵ درصد نیز صفر می شود یا به حداقل تعرفه می رسد.

کارشناسان پیش بینی کرده اند که با امضای موافقت نامه موقت تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تجارت ایران با این کشورها حداقل به ۱۰ تا  ۱۵ میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.