پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تالاب میانکاله حق‌آبه جدید پیدا کرد

0

بر اساس گزارش این شرکت ، آب مازاد نکارود از طریق سد انحرافی بایکلا و ٣٠ کیلومتر کانال اصلی از طریق زهکش‌های انجام شده در منطقه التپه ، شهیدآباد و قره‌تپه هم اکنون با حجم پنج متر مکعب در ثانبه وارد تالاب  میانکاله می شود.

شرکت آب منطقه ای مازندران همچنین اعلام کرد حدود ١٢۵ کیلومتر کانال اصلی درجه ١ و ٢ و ۶٠ کیلومتر زهکشی در محدوده شهرستان نکاء و بهشهر با بیش از ۸۰ درصدی در حال اجراست که در زمان بهره برداری ضمن تامین آب زراعی ٢۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه ، هر ساله میزان مناسبی آب‌ از این طریق هم به تالاب میانکاله روانه شده و یا در آب‌بندان‌های منطقه ذخیره می شود.

برای اجرای این طرح تاکنون ١٣۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات عمومی و حدود ۳۹ میلیون یورو از محل تسهیلات بانک توسعه اسلامی هزینه شده است.

شبه جزیره میانکاله با وسعت بیش از ۶۸ هزار هکتار یکی از مناطق حافظت شده مازندران به شمار می رود که زیستگاه بیش از ۲۳۰ گونه پرنده و ۱۸۰ گونه گیاهی است.
خشک شدن این تالاب علاوه بر اثرگذاری مخرب بر اقتصاد و معیشت منطقه ، سبب از بین رفتن زیستگاه ۸۰۰ هزار تا یک میلیون قطعه پرنده مهاجری می شود که این تالاب را برای زندگی زمستانی انتخاب می کنند.
در حال حاضر آب تالاب میانکاله علاوه بر رودخانه ها و بارندگی ، از خلیج گرکان تامین و از طریق دو کانال خوزینی و چپاقلو تامین می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.