پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بی‌محلی مردم به شیب صعودی مرگ با کرونا

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: ویروس مرموز کرونا در ایران همچنان می‌تازد و قربانی می‌گیرد.آخرین آمار اعلام شده از تعداد مبتلایان قطعی به این ویروس در ایران عدد ۱۴ هزار و ۹۹۱ نفر را نشان می‌دهد و این روند رو به رشد، یعنی کرونا همچنان سلامت مردم را تهدید می‌کند.

 نگاهی به آمارهای رسمی وزارت بهداشت درباره تعداد مبتلایان به کرونا و فوت‌های ناشی از ابتلا به این بیماری در کشور وضعیت را شفاف‌تر می‌کند. تعداد مبتلایان قطعی به کرونا در ایران ۱۰ اسفند ۵۹۳ نفر بود که امروز پس از ۱۶ روز با ۲۵ برابر افزایش به حدود ۱۵ هزار نفر رسیده است. این روند رو به رشد یعنی فرآیند ابتلا به کرونا در ایران و شیوع این ویروس همچنان روی شیب صعودی قرار دارد. اما بازارها هنوز پر از رفت‌وآمدهای غیرضروری است. بسیاری از مردم کرونا را هنوز جدی نگرفته‌اند و برخی هم گمان می‌کنند خانه بستگان درجه یک برای آن‌ها امن است و کرونا فقط در محیط‌های عمومی کمین آن‌ها را می‌کشد.

افزایش روزانه مرگ

روند صعودی آمارهای مربوط به کرونا فقط محدود به آمار مبتلایان قطعی نیست. نگاهی به آمار روزانه تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در کشور میزان جدی بودن خطر برای مردم را بیشتر نشان می‌دهد. از ابتدای اسفند، مرگ ناشی از کرونا در ایران مشاهده شد و هر چه بیشتر گذشت، روز به روز بر تعداد فوت‌شدگان کرونایی افزوده شد.

در حالی که تعداد مرگ‌های ثبت شده بر اثر کرونا در دوسه هفته نخست اسفند روزانه با کمتر از ۲۰ مورد در سراسر کشور افزایش می‌یافت، اکنون تعداد مرگ‌های ناشی از کرونا در هر ۲۴ ساعت از یکصد نفر هم گذشته است. به طوری که در ۲۴ ساعت اخیر بنا به اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، ۱۲۹ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند تا صدای زنگ خطر این ویروس بیشتر از روزهای گذشته به گوش برسد.

تعداد فوت‌های ناشی از کرونا در ایران تا روز ۶ اسفند ۱۵ نفر اعلام شده بود.۷ اسفند این تعداد با ۴ فوت ثبت شدۀ دیگر به ۱۹ نفر رسید. ۸ اسفند هم روند رو به رشد آمار مرگ‌های کرونایی ادامه یافت و با ۷ مرگ کرونایی دیگر به ۲۶ نفر افزایش یافت.

تعداد مرگ‌های روزانه کرونا در ۲۴ ساعت از هشتم تا نهم اسفند با ۸ نفر افزایش به ۳۴ نفر رسید و ۱۰ اسفند نیز اعلام شد که این آمار با ۹ نفر افزایش روی عدد ۴۳ نفر متوقف شد.

دو رقمی شدن مرگ در هر روز

از ۱۰ اسفند به بعد تعداد مرگ‌های کرونایی اعلام شده توسط وزارت بهداشت در هر ۲۴ ساعت دو رقمی شد و حالا پس از دو هفته شاهد سه رقمی شدن تعداد مرگ بر اثر کرونا در هر ۲۴ ساعت هستیم.

ظهر ۱۱ اسفند اعلام شد که در ۲۴ ساعت پشت سر گذاشته شده ۱۱ نفر که ابتلای آن‌ها به کرونا اثبات شده بود جان باختند و تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در کشور به ۵۴ نفر رسید.

این روند رو به رشدِ تعداد مرگ‌های ناشی از کرونا، در روزهای بعد پررنگ‌تر به چشم می‌آید. در حالی که ۱۷ اسفند تعداد فوت‌شدگان در ۲۴ ساعت پشت‌سر گذاشته شده ۲۱ نفر اعلام شده بود، ظهر ۱۸ اسفند سخنگوی وزارت بهداشت از رشد بیش از ۲ برابری مرگ بر اثر ابتلا به کرونا خبر داد و گفت که در ۲۴ ساعت بین ظهر هفدهم تا هجدهم اسفند ۴۹ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست دادند و مجموع فوت‌شدگان بر اثر ابتلا به کرونا در ایران به ۱۹۴ نفر رسید.

۱۹ اسفند و ۱۳ اسفند تنها روزهایی بودند که تعداد فوت‌شدگان در ۲۴ ساعت نسبت به روز ماقبل کمتر بود. ۱۳ اسفند یک نفر نسبت به روز قبل کاهش داشت و ۱۹ اسفند هم با کاهش ۶ موردی مرگ در ۲۴ ساعت، اعلام شد که ۴۳ نفر طی یک شبانه‌روز جان باختند و آمار فوتی‌ها به ۲۳۷ نفر رسید.

۲۱ اسفند اعلام شد که تعداد قربانیان در یک شبانه‌روز اخیر ۶۳ نفر بود. یعنی ۹ نفر بیشتر از روز قبل. با این آمار تعداد جان‌باختگان تا ظهر روز ۲۱ اسفند به ۳۵۴ نفر افزایش یافت.

چند گام تا هزارمین مرگ

از ۲۵ اسفند تعداد مرگ‌های روزانه بر اثر کرونا سه رقمی شد. «کیانوش جهانپور» در این روز اعلام کرد طی ۲۴ ساعت پشت‌سر گذاشته شده ۱۱۳ نفر از مبتلایان به کرونا جان باختند و آمار مرگ کرونایی در ایران به ۷۲۴ مورد رسید.

 آخرین آمار اعلام شده در ظهر امروز نیز کماکان از روند افزایشی مرگ بر اثر ابتلا به کرونا در مراکز درمانی ایران خبر می‌دهد؛ ۱۲۹ مورد مرگ در ۲۴ ساعت سبب شد که تعداد قربانیان ویروس مرموز چینی در ایران به ۸۵۳ نفر برسد و با این روند احتمالا فردا یا نهایتا در روز ۲۸ اسفند، تعداد رسمی جان‌باختگان بر اثر کرونا در ایران از هزار نفر عبور می‌کند.

جدول روزانه قربانیان کرونا در ایران از ۶ تا ۲۱ اسفند به استناد آمار وزارت بهداشت
روز تاریخ تعداد جان باختگان افزایش نسبت به روز قبل
سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۵ نفر ۳ نفر
چهارشنبه ۷ اسفند ۱۹ نفر ۴ نفر
پنجشنبه ۸ اسفند ۲۶ نفر ۷ نفر
جمعه ۹ اسفند ۳۴ نفر ۸ نفر
شنبه ۱۰ اسفند ۴۳ نفر ۹ نفر
یکشنبه ۱۱ اسفند ۵۴ نفر ۱۱ نفر
دوشنبه ۱۲ اسفند ۶۶ نفر ۱۲ نفر
سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۷۷ نفر ۱۱ نفر
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۹۲ نفر ۱۵ نفر
پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۰۷ نفر ۱۵ نفر
جمعه ۱۶اسفند ۱۲۴ نفر ۱۷ نفر
شنبه ۱۷اسفند ۱۴۵ نفر ۲۱ نفر
یکشنبه ۱۸اسفند ۱۹۴ نفر ۴۹ نفر
دوشنبه ۱۹ اسفند ۲۳۷ نفر ۴۳ نفر
سه‌شنبه ۲۰اسفند ۲۹۱ نفر ۵۴ نفر
چهارشنبه ۲۱اسفند ۳۵۴ نفر ۶۳ نفر
پنجشنبه ۲۲اسفند ۴۲۹ نفر ۷۵ نفر
جمعه ۲۳اسفند ۵۱۴ نفر ۸۵ نفر
شنبه ۲۴ اسفند ۶۱۱ نفر ۹۷ نفر
یکشنبه ۲۵ اسفند ۷۲۴ نفر ۱۱۳ نفر
دوشنبه ۲۶ اسفند ۸۵۳ نفر ۱۲۹ نفر

همه این آمارها یک پیام جدی و هشدار دهنده برای جامعه دارند؛ این که کرونا همچنان می‌تازد و با توجه به سرعت شیوع بالایی که دارد کماکان قربانی می‌گیرد. البته در این بین حدود ۵ هزار نفر از مبتلایان به استناد آمارهای وزارت بهداشت بهبود یافتند و به خانه‌های خود بازگشتند. ۴ هزار و ۹۹۶ نفری که با کمک پزشکان و پرستاران سلامتی‌شان را به دست آوردند و تعدادشان قطعا در روزهای آتی بیشتر خواهد شد. اما روند رو به رشد روزانۀ مرگ بر اثر کرونا در کشور نشان می‌دهد که از یک سو به دلیل کم‌توجهی بسیاری از شهروندان به نکات توصیه شده، این ویروس همچنان در حال شیوع است و تعداد مبتلایان را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر احتمالاً با افزایش فشار کاری در مراکز درمانی به خاطر بیشتر شدن تعداد مبتلایان و تکمیل ظرفیت مراکز درمانی، به طور طبیعی از میزان کیفیت ارائه خدمات به بیماران کاسته می‌شود.

افزایش مبتلایان و خستگی کادر درمانی

مسلم است که نیروها و حتی زیرساخت‌های درمانی در کشور مانند همه کشورهای دیگر برای وضعیت عادی و البته با پیش‌بینی برخی احتمالات در نظر گرفته شده‌اند. امروز میزان ارائه خدمات درمانی در کشور بسیار فراتر از ظرفیت کادر درمانی و زیرساخت‌های موجود است. حتی نیروهای مسلح نیز پای کار آمده‌اند و در برخی استان‌ها بیمارستان‌های صحرایی برپا شده است. در قائمشهر سالن ورزشی امامعلی حبیبی برای انتقال بیماران از بیمارستان‌ها و خالی شدن تخت‌های بیمارستانی تجهیز شده است و در چند شهر دیگر نیز تمهیداتی از این دست اندیشیده شده است.

 اما نکته اینجاست که همه چیز زیرساخت و فضای درمانی نیست. نیاز شدید به نیروی درمانی در استان‌های مختلف احساس می‌شود. دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل فراخوان جذب نیروی داوطلب داده‌اند تا از فشار کاری کادر درمانی کاسته شود. از سوی دیگر تعدادی از پرستاران و پزشکان به دلیل حضور در مراکز درمانی و ارائه خدمات به بیماران به کرونا مبتلا شدند و تعدادی هم متأسفانه جان باختند. در چنین شرایطی تنها راه ممکن برای کنترل وضعیت موجود، رعایت توصیه‌های کارشناسان و قطع کردن زنجیره انتقال ویروس در جامعه است؛ یعنی بهتر است «در خانه بمانیم».

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.