پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بیماری به نام “گردشگری” در مازندران

0

عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران گفت: ورود گردشگر و قیمت بالای اجناس در مازندران نشان از بی اعتمادی ما به آینده و بیمار بودن گردشگری این استان است.

محمدحسن زال در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه مازندران، با بیان اینکه اگر گردشگری مازندران گردشگری خوبی است بنابراین دلیلی برای افزایش قیمت ها در سطح استان در زمان ورود مسافر وجود ندارد، اظهار کرد: وقتی چیزی را گران می فروشیم، به آینده اقتصادی خودمان اعتمادی نداریم که همین نشان دهنده بیمار بودن گردشگری است.

وی تصریح کرد: زمانی که گردشگری در قیمت ها، آسایش مردم و ترافیک مشکل ایجاد می کند، این امر بیمار بودن صنعت گردشگری مازندران را نشان می دهد.

عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران بابیان اینکه مدیریت ما در گردشگری، ضعیف و ناقص است، گفت: نمی توان به آینده، نگاه مثبتی داشت اما می توان این پدیده را ترمیم و با مدیریت صحیح آن را اجرا کرده و امیدوار به حضور گردشگر در استان باشیم.

زال خاطرنشان کرد: مازندران دارای منابع طبیعی مانند جنگل، کوه و دریا بوده و تک بعدی نیست اما گردشگر فقط در ساحل دریا متمرکز می شود و این نشان از ضعف مدیریتی حوزه گردشگری در مازندران است.

وی افزود: هنگامی که روستاهایمان مسیر مدرن شدن را طی می کنند و ویلاهایی در کوه ها ساخته می شود یعنی گردشگری روستایی در مازندران جای نیفتاده است.

عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران ادامه داد: زمین های کشاورزی که محصولات فرهنگی و غذایی آن روستا محسوب می شود امروزه با ساختن ویلا در به مرور زمان بافت سنتی خود را از دست داده است.

زال بابیان اینکه گردشگری شامل دو فاز مهم اقتصادی و فرهنگی است، بیان کرد: گردشگری که اقتصاد مردم را پویا و فرهنگشان را منسجم کند، در مازندران به وجود نیامده و نمی‌توان گفت در این استان گردشگری روستایی وجود دارد.

وی گفت: ما گردشگری روستایی را فقط ویلا ساختن می‌دانیم که این طور نیست، گردشگری روستایی دارای ارکانی با ارائه محصولات غذایی، فرهنگی و سبک زندگی مردم روستا به عنوان جاذبه گردشگری روستایی است.

عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران تصریح کرد: جاذبه‌های شهرمان در مازندران باید به مقصد تبدیل شود و این توانمندی در خلق جاذبه‌های جدید ایجاد شود، به طور مثال گردشگری کوهستان در آمل که می تواند با شرایط بومی آن منطقه بوجود آید.

 زال بااشاره به اینکه گردشگری در مازندران پایانی ندارد، یادآور شد: لازم نیست محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر کنیم، از طریق گردشگری می‌توان هم اقتصاد و هم فرهنگ خود را غنی تر کرد که از این باب، گردشگری روستایی بسیار عالی است.

وی بابیان اینکه طبق آمار سازمان های وابسته، گردشگری مازندران تابستان امسال عالی بوده است اما نمی شود به این آمارها، اعتماد کرد، اظهار کرد: هر زمان گردشگران از جامعه محلی این استان راضی بودند، می توان گفت گردشگری درست عمل کرده است.

عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه گردشگری مازندران، گردشگری سنتی است، گفت: به طور مثال اولین مقصد در سفر به شمال ساحل و دریا بوده است اما در بحث گردشگری سواحل نیز مدیریت درستی انجام نشد.

زال بابیان اینکه ارزش مقصد گردشگری برای گردشگر دارای اهمیت است، افزود: با وجود اینکه مقصد تمام عیار گردشگران و قطب گردشگری ایران، مازندران است اما عملا گردشگری ما مدیریت شده نیست.

وی خاطرنشان کرد: با خروج گردشگران اتفاقی که در مازندران می افتد به شدت به محیط زیست و مردم، فشار آورده و با نارضایتی مردم همراه است، به عنوان مثال می دانیم در فصولی از سال نور و بابلسر، افراد زیادی می آیند و جاده هایمان ظرفیت این همه گردشگر را ندارد که خود معضل بزرگی است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.