پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بیانیه منصوب به شکارچیان در مازندران کار دستشان داد

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، روز گذشته بیانیه‌ای منصوب به شکارچیان منطقه شرق مازندران که بخشی از آنها ساکنان روستاهای حاشیه تالاب بین المللی میانکاله محسوب می شوند در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی منتشر شد که در آن تلفات مشکوک بیش از ۲۰ هزار پرنده مهاجر در این ذخیره گاه زیست کره جهان که از حدود یک ماه گذشته شروع و همچنان نیز ادامه دارد را ناشی از ریختن  عمدی سم به داخل آب این تالاب اعلام کردند.
این در حالیست که دامپزشکی استان مازندران پس از بررسی آزمایشگاهی دلیل این تلفات را ناشی از مسمومیت نوعی ویروس بوتولیسم اعلام کرده بود و با گذشت بیش از یک ماه از شروع این حادثه، تلفات کم و بیش ادامه دارد و در روزهای اخیر این تلفات به سمت شرقی تالاب میانکاله در استان گلستان نیز کشیده شد و نیروهای محیط بان مازنی در داخل گل و لای همچنان به دنبال جمع آوری لاشه این پرندگان هستند که نگرانی پیرامون احتمال سرایت احتمالی این ویروس به این نیروها نیز وجود دارد.
در بیانیه منصوب به شکارچیان شرق مازندران ادعا شد که آنها این سم را در انتقام از دولت و به خصوص محیط زیست انجام دادند که در سال های اخیر برخوردشان را بر شکارچیان متخلف گسترش دادند و آنها با ریختن سم به داخل آب تالاب میانکاله و تلفات چندین هزار پرنده مهاجر به نوعی انتقام خودشان را از دولت و محیط زیست گرفتند.
در این بیانیه از دریافت وجه برای صدور پروانه شکار یک ماه از سوی محیط زیست و باطل کردن این پروانه ها پیش از سر رسیدن موعدشان به دلیل شیوع تلفات نیز انتقاد شد.
شکایت محیط زیست از شکارچیان 
مدیرکل محیط زیست مازندران می گوید: پیرو این بیانیه ، محیطزیست در قالب تشویق اذهان عمومی از بیانیه منصوب به شکارچیان شرق استان مازندران به دستگاه قضاییه شکایت کرد.
حسنیعلی ابراهیمی کارنامی در گفت و گو با خبرنگارایرنا گفت: اداره حقوقی محیط زیست استان مازندران مصمم به پیگیری شکایت از شکارچیانی است که این بیانیه را منتشر کردند و پس از آن قطعا نیروهای انتظامی و قضایی صادرکنندگان احتمالی این بیانیه را شناسایی و تحویل قانون خواهند داد.
تالاب بین المللی میانکاله در شرق مازندران حدود ۴۰ هزار هکتار مساحت دارد که از بهشهر در شرق این خطه شمال کشور تا آشوراده در استان گلستان گسترش دارد و همساله در این پهنه آبی که در زمره یکی از ۶۰۰ ذخیرگاه زیست کره جهان قرار دارد بیش از ۱۵۰ گونه پرنده مهاجر زمستان گذر و بومی به طور فصلی زندگی می کنند.
از بهمن ماه سال جاری براثر آنچه که بعدها دامپزشکی مازندران از آن به عنوان مسمومیت و بوتولیسم اعلام کرد بیش از چندین هزار بال پرنده مهاجر از حدود ۳۰ گونه تلف شدند و این تلفات همچنان ادامه دارد.
به دنبال تلفات پرندگان علاوه بر ممنوع اعلام شدن شکار پرندگان و خرید و فروش آن، تالاب بین المللی میانکاله نیز قرنطینه شد و از سوم بهمن ماه تاکنون نیروهای محیطزیست سرگرم جمع آوری لاشه های این پرندگان با حداقل تجهیزات و ایمنی هستند.
شیوع ویروس کرونا در ایران از حدود ۱۰ روز گذشته تاکنون باعث شد تا حدودی تلفات پرندگان مهاجر زمستان گذر در تالاب میانکاله با وجود جمع آوری لاشه ها در فضای سخت و دشوار تالاب از سوی یگان حفاظت محیطزیست مازندران به فراموشی سپرده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.