پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بومی‌سازی تکنولوژی پرورش ماهی در قفس در ایران/ زنجیره آبزی‌پروری در مازندران کامل است

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نوشهر، نبی‌الله خون میرزایی عصر امروز در مراسم آغاز به کار مزرعه 5 هزار تنی پرورش ماهی در قفس در این شهرستان با اشاره به اینکه 4۵ درصد ظرفیت توافقی شمال کشور در استان مازندران است و تجربیات و موفقی از گذشته در بحث پرورش ماهی در قفس بوده است که تولید آن انجام می‌شود، اظهار کرد: زنجیره آبزی‌پروری در مازندران کامل است و این استان در سطح کشور نمونه است.

وی افزود: صنعت پرورش ماهی در دریای مازندران در چارچوب مراکز تکثیر بچه ماهی، کارخانجات پرورشی که مکمل است، کارخانجات فرآوری و صادرات زنجیره کامل است و صنعت پرورش ماهی در قفس نیز در همین زنجیره قرار گرفته است.

رئیس سازمان شیلات کشور با تأکید بر اینکه مازندران در پرورش ماهی در قفس در سطح کشور پیشتاز است، تصریح کرد: این صنعت از نظر فناوری به کشورهای خارج وابسته بود ولی در حال حاضر از نظر منابع ارزی با مشکلاتی روبه‌رو شد که با همت شرکت‌های متعدد داخل کشور اقدام به بومی‌سازی تکنولوژی پرورش ماهی در قفس کردند و اکنون در مازندران، شرکت‌های سرمایه‌گذار با بومی‌سازی شدن، با ظرفیت بیش از ۷۰ درصد مجموعه پرورش ماهی در قفس فعالیت دارند.

وی گفت: با به آب انداختن این قفس در مازندران و موفقیت آمیز بودن آن، سایر سرمایه‌گذاران نیز اعتماد خواهند کرد و در این بخش ورود پیدا می‌کنند.

*آزادسازی 85درصد از سواحل مازندران

استاندار مازندران نیز با بیان اینکه محورهای توسعه در استان‌های ساحلی بر پایه اقتصاد دریا و دریامحور است، تصریح کرد: بسیاری از ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در دریا داریم را هنوز نتوانستیم در حد انتظار بهره‌برداری کنیم و بخشی از این موضوع به عدم آزاد‌سازی سواحل برمی‌گردد که البته در یک سال گذشته در اولویت قرار گرفت.

احمد حسین‌زادگان افزود: اکنون ۸۵ درصد سواحل مازندران آزادسازی شده است و بخش اعظم باقی‌مانده از ۱۵ درصد نیز  قرار است تا پایان دولت و تا جایی که امکان آزادسازی باشد، انجام شود.

وی اذعان کرد:  تا زمانی که آزادسازی سواحل به نحو مطلوب انجام نشود و راه‌های دسترسی ما به دریا برقرار نشود، نمی‌توان از ظرفیت دریا بهره کافی ببریم.

استاندار مازندران اظهار کرد: رودخانه‌های مختلفی در سطح استان مازندران داریم که برای تکثیر طبیعی بچه ماهی به دلیل مباحث زیست‌محیطی، دچار مشکل است.

وی با اشاره به اینکه باید بخشی از تکثیر طبیعی در رودخانه‌ها انجام شود و این بستر خوبی برای قایق‌ها و شناورها است تا با پهلوگیری بتوانند ارتباط خوبی با اسکله‌ها برقرار کنند، عنوان کرد: با همین نگاه بیش از ۱۴۰ نقطه برای ایجاد اسکله‌ها جهت پشتیبانی پروژه‌های پرورش ماهی در قفس شناسایی کردیم.

 حسین‌زادگان با بیان اینکه اسکله‌ها بسیار اهمیت دارد و راه مردم نیز برای ورزش‌های تفریحی به دریا باز می‌شود، افزود: امکان تولید محصولات شیلاتی نیز فراهم می‌شود و تجربه‌های موفق از پرورش ماهی در قفس داریم که می‌تواند تحول اقتصادی و اشتغال‌زایی ایجاد کند و توسعه بخش باشد.

وی خاطرنشان کرد: برای تجهیزات پرورش ماهی در قفس تا پیش از این وابسته به تکنولوژی خارج از کشور بودیم ولی با حمایت‌های دولت برای پرداخت تسهیلات، اکنون پروژه‌‌های پرورش ماهی در قفس با استفاده از تکنولوژی تولید قفس در داخل انجام می‌شود و با  با بومی‌سازی این تکنولوژی که با قیمت کمتر و با تأیید شیلات از لحاظ کیفیت صورت می‌گیرد زمینه برای پرورش دیگر آبزیان حتی ماهیان قزل‌آلا و سردآبی و نیز ماهیان خاویاری فراهم شده است و البته بازنگری در بحث زیست‌محیطی در این زمینه نیز اهمیت دارد و ارزیابی‌های شیلات هم باید به‌روز باشد تا موانع در این مسیر برداشته شود.

  / 86019/غ/ر


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.