پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بن بست راه ؛ طلسم نانوشته برای روستای مچر مرزن‌آباد چالوس

0

مچر که تعداد ساکنانش ۴۰ نفر در قالب ۱۵ خانوار است ، دارای کد روستایی در مجموعه روستاهای دهستان کوهستان بخش مرزن آباد است . این روستا که قدمت حدود یکصد ساله دارد در ارتفاع ۲ هزار و ۵۰۰ متری دامنه زردکوه و پائین دست امامزاده فضل و فاضل قرار دارد.

شغل اصلی اهالی این روستا داداری است. مچر در حالی فاقد راه روستایی و دیگر امکانات زیرساختی است که روستای ساتره، نوکرس و دزماکوتی در نزدیکی آن از همه امکانات رفاهی همچون آب آشامیدنی، برق و راه دسترسی برخوردارند.

این روستا در فاصله حدود ۱۱ کیلومتری تا جاده اصلی کندوان و در ۳۰ کیلومتری تا شهر مرزن آباد واقع است.

به گفته اهالی این روستا ، برای رسیدن به این روستا دو مسیر مال رو وجود دارد و آنها باید فاصله سه کیلومتری روستای دزماکوتی و چهار کیلومتری روستای نوکرس را با استفاده از چهارپایان طی کنند.

یکی از اهالی روستای مچر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تمامی روستاهای منطقه در این چهل سال انقلاب از امکانات لازم برای توسعه همچون آب آشامیدنی، برق، اینترنت و راه دسترسی مناسب برخوردار شدند ولی اهالی این روستای از امکانات اولیه یعنی آب ، برق و راه دسترسی محروم هستند و آب آشامیدنی اهالی نیز از طریق حوضچه های چوبی قدیمی تامین می شود.

مصطفی کیادلیری افزود: شغل اهالی این روستا دامداری است و ساکنان این روستا در حال حاضر دارای ۴۰۰ دام سنگین و ۲ هزار دام سبک هستند ولی با این وجود از حداقل امکانات زیرساختی برای انتقال محصولات دامی به شهر محرومند.

وی که عضو شورای انتصابی روستا است ، با اشاره به پیگیری  های انجام شده برای احداث راه دسترسی از سال ۹۲ تاکنون گفت : در این مدت به تمامی دستگاه های مربوطه همچون منابع طبیعی، راهداری، محیط زیست نامه نگاری شده ولی جوابی دریافت نکردیم.

کیادلیری داشتن برق را با توجه به شرایط کوهستانی بودن آن منوط به ایجاد راه دسترسی برای روستا دانست و ادامه داد: برای احداث راه دسترسی نیز چندین درخواست به اداره منابع طبیعی ارائه شده است که این اداره به دلیل ایجاد تخریب منابع طبیعی با آن مخالفت کرده است.

وی توضیح داد : در سال ۸۴ نیز موضوع جا به جایی روستا مطرح شد که با توجه قدمت روستا و مستثنیات که قابلیت فعالیت دامداری دارد اهالی با آن مخالفت کردند.

او افزود : سال گذشته اقدام به تهیه نقشه راه دسترسی روستا با کمترین آسیب به منابع طبیعی شد و در این راستا به جای مسیر سه کیلومتری از روستای دزماکوتی و یا چهار کیلومتری از روستای نوکرس مسیر طولانی تری  که بدون قطع درخت و پوشش گیاهی به طول ۶ کیلومتر از امامزاده فضل و فاضل انتخاب شد ولی باز مورد قبول واقع نشد در حالی که با این مسیر ، جاده دسترسی به روستا حدود ۳۰ کیلومتر طولانی تر می شد.

نماینده انتصابی روستای مچر نیز به خبرنگار گفت : در اواخر شهریور ماه امسال مسئولان شهرستان از راه دسترسی امامزاده فضل فاضل به روستای مچر بازدید کردند و  از نزدیک با مشکلات اهالی این روستا آگاه شدند.

سعید کیا دلیری افزود: ولی با وجود این بازدید همچنان مشکل اهالی بدون اقدامی رها شد با این حال اهالی تصمیم گرفتند تا با در نظر گفتن ارتفاع این منطقه و نزدیکی فصل سرما، مسیر ۷۰۰ متری تراکتور رو از امامزاده فضل فاضل به روستای مچر را با لودر هموار کنند که با صدور دستور قضایی از سوی رئیس اداره دادگستری بخش مرزن آباد فعالیت لودر در این مسیر متوقف شد.

وی به پی گیری های مستمری که در ۲ سال گذشته برای دریافت مجوز راه دسترسی از ادارات مربوطه انجام داده اشاره کرد و گفت: هفته گذشته هم در دیدار با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر، قرار شد مدارک لازم برای بررسی وضعیت راه دسترسی این روستا ارائه و آن اداره نیز بعد از چهل سال تکلیف راه دسترسی اهالی این روستا را مشخص کند. 

وظیفه دستگاه قضا برخورد با متخلفین است

رئیس دادگستری بخش مرزن آباد  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس قانون هر فعالیتی در عرصه منابع طبیعی از احداث راه، ساخت و ساز و قطع درختان نیازمند دریافت مجوز از اداره منابع طبیعی است.

رحمت الله ابراهیمی ورکیانی ادامه داد:  افرادی بدون گرفتن مجوز لازم از منابع طبیعی خودسرانه اقدام به فعالیت و ایجاد راه دسترسی برای روستا در عرصه منابع طبیعی کرده بودند که این عمل خلاف قانون است.

وی گفت: با توجه به شکایت اداره منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان با دستور قضایی این فعالیت متوقف شد و ماشین آلات مورد استفاده نیز به پارکینگ انتقال داده می شود تا افراد متخلف شناسایی شوند.

احداث راه دسترسی در منابع طبیعی نیاز به مجوز دارد

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چالوس هم به خبرنگار ایرنا گفت: فعالیت های صورت گرفته برای راه دسترسی روستای مچر که در حوزه منابع طبیعی و ملی قرار دارد حتما باید با دریافت مجوز لازم از این اداره انجام شود.

هادی بزرگی افزود : این افراد بدون داشتن مجوز در ۱۰ روز گذشته با یک دستگاه لودر اقدام به احداث راه دسترسی برای روستای مچر کرده بودند که با حکم قضایی در آن زمان متوقف شد.

وی ادامه داد: پرونده این افراد به همراه پرونده قبلی در دست اقدام تکمیل و به مراجع قضایی ارجاع داده شد.

بزرگی اظهار داشت: اهالی برای دریافت مجوز ایجاد راه دسترسی این روستا باید براساس قانون مراحل قانونی آن را  طی کنند و درخواست داده شده در کمیته های فنی اداره کل منابع طبیعی و کمیته فنی معاونت امور جنگل بررسی و مورد تایید قرار گیرد. 

اختصاص ۷۰ میلیون تومان برای طرح مطالعاتی راه 

فرماندار چالوس هم در خصوص مشکلات راه دسترسی روستای مچر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  اظهار داشت: امسال ۷۰ میلیون تومان اعتبار برای طرح مطالعاتی راه روستای مچر در نظر گرفته شده است.

محمدناصر زندی افزود : برای احداث این راه دسترسی در تلاش هستیم تا در کمترین زمان ممکن اطلاعات لازم برای اخذ مجوز برای احداث راه دسترسی به این روستا در اختیار منابع طبیعی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تا پیش از این بر اساس مصوبه وزارت کشور، اولویت دولت فراهم کردن خدمات زیرساختی روستاهای بالای ۲۰ خانوار بوده است، گفت : با توجه به اتمام خدمات رسانی به روستاهای ۲۰ خانوار منطقه در صدد هستیم تا پس از اجرای طرح مطالعاتی و دریافت مجوز لازم خدمات زیرساختی به این روستای شهرستان ارائه شود.

کمیته فنی باید مجوز احداث راه را صادر کند

رئیس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: باید تمامی مسایل زیست محیطی و همچنین عرصه ملی به همراه میزان خسارت وارد برآن با احداث راه دسترسی روستای مچر در کمیته های فنی بررسی شود. 

عبدالرضا سنگاری افزود: برای دادن مجوز راه دسترسی به روستای مچر باید مراحل قانونی آن طی شود و کسی نمی تواند خارج از آن در این موضوع تصمیم گیری کند.

وی ادامه داد: تاکنون مستندات لازم برای بررسی و صدور مجوز احداث راه از سوی کمیته فنی به این اداره کل واصل نشده است و به محض وصل مستندات در کمیته مربوطه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

حوزه منابع طبیعی شهرستان چالوس با ۱۶۱ هزار هکتار مساحت دارای ۷۹ هزار هکتار جنگل و ۵۳ هزار هکتار مرتع است و مجموع مساحت آبادی ها و مستثنیات آن نیز در حدود ۲۹ هزار هکتار برآورد می شود.
شهرستان چالوس با جمعیت ۱۱۶ هزار نفری از ۱۷۰ روستا برخوردار است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.