پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بحران کرونا می‌گذرد؛ دچار بحران فراموشی نشویم

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:  عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مازندران با بیان اینکه با ورود ویروس کرونا به مازندران در حال حاضر این خرید و فروش‌های بی‌حساب و کتاب و تغییر کاربری‌های مفرط، جلوی تدابیر امنیتی را گرفت، گفت: از سویی دیگر کسی که زمین را فروخته خود الان سرایدار همین ویلاهایی است که در زمین‌هایشان ساخته شده است اما چالش‌های غیر قابل پیش‌بینی نیز اتفاق افتاد، این بحران می‌گذرد اما نباید دچار بحران فراموشی شویم، باید از این تجربیات تلخ درس بگیریم.

بابک مومنی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به موضوع مرتبط کشاورزی و رعایت نکات بهداشتی پیرامون ویروس کووید ۱۹ و نقش جهاد کشاورزی در ترویج و آموزش به کشاورزان در پیشگیری از این بیماری اظهار کرد: مباحث بهداشتی در پیش‌گیری از ویروس کرونا توسط جامعه پزشکی اطلاع رسانی می‌شود اما تجربه بیماری کرونا جلوه‌ای جدید از آسیب‌های تغییر کاربری اراضی و فروش زمین‌ها و حضور خوش نشین‌ها را نشان داد.

وی تصریح کرد: تمام فریادهایی که در حوزه تغییر دادن کاربری‌های مداوم می‌زدیم امروز شاید شاهد آن هستیم که اراضی کشاورزی در اختیار افرادی قرار دارد که مازندرانی نیستند و با حضور ویروس کرونا، مسدود شدن راه‌های استان به جهت کاهش شیوع در دستور کار قرار گرفت اما آن‌ها مدعی مالکیت بوده و قرنطینه را نادیده گرفتند و خواستار رفتن به خانه‌های ویلایی خود بودند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مازندران خاطرنشان کرد: حال اینکه مردم توجه ندارند که این تعطیلات، تعطیلات نوروز نیست بلکه تعطیلات سلامت است، به صورت هدفمند مناطق گردشگری در استان توسط افرادی با رانت‌های خاص خرید و فروش در اختیار ویلا نشینان قرار گرفت.

مومنی ادامه داد: اگر ضرورت داشته که زمین‌ها به صورت مناطق گردشگری تغییر کاربری پیدا کند با در اختیار قرار دادن آن در بخش دولتی امروز می‌توانستیم با مدیریت آن و عدم واگذاری به خوش‌نشین به راحتی بگوییم مناطق گردشگری قادر به ارائه خدمات عمومی نیست اما الان نمی‌توانیم  این کار را انجام دهیم چراکه زمین‌ها بی‌حساب و کتاب تغییر کاربری پیدا کرده و واگذار شده است.

وی گفت: از جهتی دیگر در این میان آنچه حائز اهمیت است، امنیت غذایی و امنیت سلامت مردم است که به خطر افتاده و مازندران بعد از تهران دومین استان محسوب می‌شود که تحت تاثیر ویروس کرونا قرار دارد و این حجم بالای مسافر در افزایش این آمار بی‌تأثیر نبوده و  پیشنهادی که برای جلوگیری از افزایش حجم آن آمارها داشتیم، عدم ورود به گردشگر و مسافر به استان بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مازندران در پاسخ به اینکه برخی از افراد کشاورز به دلیل مشکلات مالی و یا  بیماری مجبور به فروش زمین هایشان شدند و نمی‌توان آن‌ها را از این کار منع کرد، افزود: فروش زمین تنها به معنی تغییر کاربری نیست، می‌تواند در زمین‌ها با حفظ موجودیت کاربری به فروش برسد اما به دلیل اینکه زمین‌ها با  مبالغ بیشتری با تغییر کاربری قابل فروش است و سود بیشتری خواهد داشت این مهم انجام می‌شود، هر تغییر کاربری اتفاق می‌افتد، بهره‌برداری شخصی رخ میدهد.

مومنی با تاکید بر اینکه حضور خوش‌نشین‌ها آسیب‌های فرهنگی و بومی را نیز به دنبال دارد، تصریح کرد: اگر قرار است تغییر کاربری با مفهوم توسعه گردشگری اتفاق بیفتد حرف دیگری است اما اگر بهره‌برداری شخصی کنند، دیگر نامش گردشگری نیست، با طرح آمایشی خاص باید این کار را انجام داده تا امکان بهره‌برداری عموم برای گردشگری در نظر گرفته شود که به فرهنگ و کشاورزی آسیبی وارد نشود.

 

وی به مقوله بهداشت کشاورزان در زمان شیوع کرونا ویروس اشاره کرد و گفت: آغاز فصل کشت و کار هر ساله در پیش از عید نوروز و پس از آن انجام می‌شود اما این بیماری در فصل کشاورزی و زراعت و باغداری، تقویم کشاورزی را با تاخیر مواجه کرده که شاید تا پایان فروردین و اردیبهشت درگیر این بیماری باشیم و باید نکات بهداشتی و تدابیر بهداشتی لازم در راستای کار اندیشیده شود تا سلامت و امنیت غذایی به خطر نیافتد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مازندران با تاکید بر بهداشت کشاورزی ادامه داد:  کشاورزان با وسایل کشاورزی خاص وارد زمین‌ها شده و از این طریق گسترش بیماری می‌تواند آن‌ها را تهدید کند و باید گفت تدابیری برای ضد عفونی کردن ادوات کشت و کار و نیروهای کارگری در نظر گرفته نشده است.

مومنی افزود: تشکیل قرارگاه مبارزه با کرونا باید در بخش کشاورزی نیز دیده شود و باید رهنمودها و اقدامات بهداشتی در جهت کنترل شیوع در کشاورزان نهادینه شود.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا اولین نکته اینکه با مشورت و هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی باید توصیه‌هایی به مراکز جهاد کشاورزی استان‌ ارائه شود که حلقه واسطه مدیریت کشاورزی و کشاورزان هستند تا با ابزار ترویج امکان آگاهی بخشی را ایجاد کنند.

ضرورت آموزش‌های مجازی پیشگیری کرونا در بخش کشاورزی

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور مازندران گفت: با در اختیار قرار دادن اپلیکشن‌ها به دهیاران و با ایجاد گروه و کانال‌های مجازی کشاورزی و عضویت کشاورزان در این گروه‌ها در امر مشاوره و دریافت خدمات بهداشتی را برای کشاورزان آسان کرده تا شاهد شیوع گسترده این بیماری در بخش کشاورزی نباشیم.

مومنی اظهار کرد: بحث اصلی ضد عفونی ادوات کشاورزی است که باید از مزرعه تا منزل این موضوع رعایت شود و همچنین ادوات کشاورزی باید در مکانی خارج از منزل و محیط زندگی قرار گیرد تا امکان انتقال را کاهش دهد.

وی تصریح کرد: ارتباط کشاورزان در بحث مشارکتی کشت وکار نیز ملاحظات ویژه‌ای را می‌طلبد و از آنجایی  که کشت و کار به صورت دسته‌جمعی انجام می‌شود احتمال پراکندگی کرونا ویروس را بیشتر می‌کند، همچنین پوششهای کشاورزان از طریق تماس با لباس کار و تجهیزات باید در نظر گرفته شود و ضروری است دستورات و نکات بهداشتی از سوی پزشکان و علوم پزشکی در این رابطه مطرح شود.

فعالیت‌های اشتراکی در کشت و کار آسیب شیوع را افزایش می‌دهد

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور مازندران یادآور شد: اداره کشاورزی زمان بندی شده است و نمی‌توان آن را به تعویق انداخت و ورود به این موضوع بسیار با اهمیت است و ازین جهت باید تمهیدات لازم اندیشیده شود چراکه تجمعات و فعالیت‌های اشتراکی در بستر کشت و کار آسیب را دو چندان می‌کند.

مومنی تصریح کرد: همچنین حجم بالای آبی باعث تداخلات شده و اینکه چقدر ویروس امکان انتقال از آب را دارد نیز موضوع دیگری است که باید به صورت تخصصی بررسی شود و افرادی که در زمین‌های کشاورزی در تماس مستقیم با آب قرار دارند، ممکن است در معرض بیماری باشند.

وی گفت: با تعریف شرایط خاص، امنیت کشاورزان و  امنیت بهداشتی و مواد غذایی مردم که تامین آن بر دوش کشاورز است، مورد حفاظت قرار می‌گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.