پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

باران به داد مردم مازندران رسید

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا ، بارش باران که از شب گذشته در استان شروع به باریدن گرفت، نه تنها منجر به خاموش شدن آتش کاه و کلش شالیزارهای استان شد، بلکه دود حاصل از این آتش بازی را که در شهرها و روستاهای استان به مدت ۲ هفته ساکن بود را پاکسازی کرد. 

بر اساس پیش بینی هواشناسی مازندران تا اواخر روز یکشنبه شاهد بارش باران در مناطق جلگه‌ای استان هستیم که گمان می‌رود مهمان ناخوانده ریه های مردم استان را تا حد زیادی پاک کند. 

بارش باران در حالی به داد ریه‌های مردم استان رسید که روز گذشته (جمعه) جهاد کشاورزی استان مازندران اعلام کرد که برای جلوگیری و برخورد با متخلفان سوزاندن کاه و کلش در شالیزارها در چند شهر استان گشت های شبانه روزی مستقر کرده است.

این گشت‌های شبانه‌روزی برای مقابله با متخلفین در شهرهای بابل ، بابلسر ، فریدونکنار و آمل فعال شده اند که بیشترین میزان آتش کاه و کلش در آنها گزارش شده است.

سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد که از ابتدای اجرای طرح جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش تاکنون حدود ۱۹۰ متخلف به دستگاه قضایی معرفی شدند.

علاوه بر این تا کنون بیش از ۴۰۰ نفر از متخلفین آتش زدن به کاه و کلش در شالیزارها تذکر کتبی و شفاهی دریافت کردند.

بر اساس بند ۴ ماده ۲ قانون مدیریت پسماند و ماده ۳۰ آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند و همچنین ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع، آتش زدن بقایای مزارع و باغات داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت ماموران جنگلبانی ممنوع است وچنانچه دراثر سهل انگاری حریق به جنگل ها و مراتع سرایت کند متخلف برابر قانون بین ۱الی۲ سال حبس تادیبی با پرداخت خسارت محکوم خواهد شد.  

همچنین بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی؛ ‘هر اقدامی کــه تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده کــــردن آب یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیر بهداشتی فضولات انسانی و دامی و موادزاید، ریختن مــواد مسموم کننده در رودخانه ها، زباله در خیابانها و کشتار غیر مجاز دام و استفاده ی غیر مجاز فاضلاب خام یا پس آب تصفیه خانه های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع است و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند بــه حبس تــا یک سال محکوم خواهند شد.

آتش کشیدن کاه و کلش گندم، جو، کلزا و شالی زمین های کشاورزی در مازندران مشکل دیرینه ای است که در سال های اخیر به خاطر گسترش کشت دوم و حتی سوم شیوع بیشتری یافته است.نیاز کشاورزان به افزایش درآمد از محل کشت دوم محصولات زراعی گندم، جو، کلزا و برنج در کنار کشاورزی سنتی و دست و پا شکسته مکانیزه در مازندران سبب آتش کشیدن عمدی کاه و کلش محصولات کشاورزی می شود.

کشاورزان مازندرانی بر این اعتقادند که با توجه به کمبود زمین و تکه تکه شدن اراضی طی سال ها از یک سو و مهیا شدن امکانات تکنولوژیکی و علمی، گسترش کشت دوم و حتی سوم نه تنها ضروری بلکه واجب است و اگر نادیده گرفته شود، دستکم نیمی از بهره برداران کنونی بخش کشاورزی باید با این کسب و کار خداحافظی کنند. برای کشت دوم و سوم نیز زمین باید در درجه اول با جمع آوری کاه و کلش باقی مانده از کشت قبلی آماده سازی شود و در حال حاضر تنها راه کم هزینه و بی دردسر در دسترس نیز آتش زدن کاه و کلش است.

بررسی‌ها هم نشان می‌دهد که آتش زدن کاه و کلش در یک دهه گذشته تشدید شده است. زندگی روستایی در مازندران در گذشته نه چندان دور وابسته به زنجیره‌ای از فعالیت های بخش کشاورزی بود و کشاورزان کمتر با مشکلی به نام جمع آوری بقایای محصولات کشاورزی مواجه بودند، اما امروزه با ورود ماشین آلات کشاورزی نیمه پیشرفته از یک سو و گسست زنجیره این بخش یعنی از بین رفتن دامداری خانگی و دیگر مشاغل از سوی دیگر، کاه و کلش به مشکل حادی تبدیل شده است که کشاورزان فارغ از مشکلات پبش آمده با آتش زدن از دست آن رهایی پیدا می کنند.

مشکلی که هشدارهای دستگاه های مختلف نتوانست درمانش کند و جهاد کشاورزی ناچار از روز گذشته با استقرار گشت های شبانه روزی برای مقابله با متخلفین در شهرهای بابل ، بابلسر ، فریدونکنار و آمل به مقابله با آن برخاست.

استان مازندران دارای ۲۱۰هزار هکتار زمین شالیزاری است که سالانه بیش از یک میلیون تن برنج معادن ۴۰ درصد از مصرف برنج کشور را تولید و تامین می کند. 

۹۹۱۹/۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.