پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اینجا گردشگری زمستانه تعطیل است؟!

0

ایسنا/مازندران سفر به استان سر سبز و چهار فصل مازندران با شروع فصل سرما دچار رکود می‌شود چراکه هم ذهنیت مسافران و هم ذهنیت سفر سازان در خصوص فصل سرما نیاز به تغییر دارد برای ورزش‌های زمستانی استعدادها و امکانات خوبی را این استان دارا است که باید در این باره برنامه‌ریزی شود به عنوان مثال ارتفاعات البرز می‌تواند مقصد گردشگری برای گردشگران خارجی و داخلی با رواج ورزش اسکی شود.

گردشگری تنها سفر در فصول گرم سال نیست بلکه در فصول سرد به ویژه زمستان، طبیعت و مناظر زیبای دیگری دارد، این نوع گردشگری یکی از اشکال فصلی جهانگردی است که در گذشته طبقات ممتاز اجتماعی می‌توانستند از آن استفاده کنند اما امروز به علت بومی شدن جریان‌های توریستی مورد توجه دیگر اقشار جامعه هم قرار گرفته است.

مازندران جزء استان‌هایی است که استعداد جذب گردشگران زمستانی را دارد اما زیرساخت‌ها وشرایط محیطی در سطح بالایی نیست چراکه آب و هوای کوهستانی و استعدادهای طبیعی آن بسیار عالی است اما تنها منطقه و مکان مناسب داشتن شرط جذب توریست نخواهد بود.

از نقطه نظر پوشش گیاهی و جنگل‌های هیرکانی شرایط مناسبی برای گردشگری و تفریح‌های زمستانی در مازندران فراهم است و از سوی دیگر برف روی این نوع پوشش‌های گیاهی جلوه‌ای بسیار زیبا را نشان می‌دهد که می‌تواند عکاسان و هنرمندان را هم به اینجا بکشاند چراکه مناطقی که برای توریسم زمستانی مورد توجه قرار می‌گیرند باید شرایطی را داشته‌ باشند که رضایت گردشگران فراهم شود.

مازندران در شش ماهه دوم هر سال به خواب می‌رود

محمدرضا اورمزدی کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: مازندران در شش ماه دوم هرسال به خواب فرو رفته و از صنعت گردشگری زمستانه بی‌بهره بوده است.

وی با بیان اینکه گردشگری زمستانه یکی از گونه‌های صنعت گردشگری توریسم است، اظهار کرد: جهان بیشترین مانور خود را بر روی صنعت گردشگری زمستانه می‌دهد و به طبع استان مازندران هم نمی‌تواند از این حیث خالی از رونق شود.

این کارشناس گردشگری تصریح کرد: قدر این همه نعمتی که در مازندران داریم را نمی‌دانیم چراکه رشته کوه البرز بزرگترین خاستگاه جذب گردشگر بوده و می‌تواند این ظرفیت‌ها را دو چندان کند بنابراین قلل مرتفع، پیست‌های اسکی، ارتفاعات زیبا، فضاهای جنگلی در سراسر استان، هرکدام از آن‌ها می‌توانند در صنعت گردشگری نقش به سزایی داشته باشند.

اورمزدی با اشاره به اینکه گردشگری زمستانه می‌تواند به نوعی گردشگری ورزشی محسوب شود، گفت: در حال حاضر گردشگری زمستانه در مازندران مغفول مانده و هنوز هم به طور باید و شاید در بین مردم نام آشنا نیست و کسانی هم هستند که به ادبیات آن آشنایی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: برای گردشگری زمستانه مسئولان مرتبط دستگاه‌های وزارت ورزش و جوانان، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، هیئت‌های ورزشی اسکی باید در کنار هم قرار گیرند تا بتوانند در راستای گردشگری زمستانه یک سند توسعه گردشگری را ارائه دهند تا شاهد شکوفایی رونق گردشگری در شش ماهه دوم سال در مازندران باشیم.

 گردشگری زمستانه باید فرهنگ سازی شود

این کارشناس گردشگری با اشاره به اینکه دهیاران، شوراهای اسلامی، فعالین کوهنوردی و افراد عادی یک شبکه خوبی برای فرهنگ سازی گردشگری زمستانه هستند، افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور گردشگری بومی هم کمرنگ شده است بنابراین هتل‌ها، آژانس‌ها و راهنمایان گردشگری باید یک پکیج به صرفه‌ای را طراحی کنند تا این گردشگری علاوه بر گردشگران داخلی، گردشگران خارجی را هم در خود جای دهد.

اورمزدی با بیان اینکه فعالین گردشگری صنعت توریسم، بیش از ۹۰ روز در سال مشغول نیستند و بقیه زمان خود را به بطالت می‌گذرانند، تصریح کرد: این امر می‌تواند هم ضرر به دولت و هم ضرر به معیشت مردم را به همراه داشته باشد، به عنوان مثال بازار رامسر با نبود گردشگر رنگ خاموشی به خود گرفته چراکه صنعت مازندران وابسته صنعت توریسم بوده است.

وی یاد آور شد: در شش ماهه دوم هر سال عید کریسمس را داریم که می‌تواند جاذب گردشگر خارجی باشد چراکه زمستان فرصت مناسبی را برای گردشگری زمستانه فراهم می‌کند بنابراین ما باید برای شش ماهه دوم سال هم برنامه‌ریزی مدونی انجام دهیم و فقط به ۳ ماه تابستان و ۱۵ روز عید نوروز اکتفا نکنیم.

گردشگری زمستانه بهترین مقصد گردشگری مازندران است

محمود حسن پور عضو هیئت علمی گروه مدیریت گردشگری دانشگاه مازندران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: وجود کوهستان در مازندران یکی از بهترین فرصت مقصد گردشگری بوده و می‌تواند گردشگری زمستانه را در این استان فراهم کند.

وی با بیان اینکه گردشگری زمستانه در مازندران به علت قلل و کوه‌های فراوان می‌تواند سرگرمی‌‍هایی نظیر ورزش اسکی را برای گردشگران به همراه داشته و از  طریق دیگر هم می‌تواند اشتغال‌زا باشد، اظهار کرد: خیلی از جاذبه‌های مازندران فدای جنگل و دریا شده اما متاسفانه نتوانستیم از ظرفیت‌های دیگری مثل گردشگری غذا و بوم گردی‌ها به خوبی بهره ببریم.

عضو هیئت علمی گروه مدیریت گردشگری دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه ایجاد گردشگری زمستانه نیازمند  فرهنگ‌سازی از طرف دولت و بخش خصوصی است، تصریح کرد: دولت ابزار لازمی مثل رسانه و قدرت مالی را در اختیار دارد و می‌تواند از طریق بازار و بخش خصوصی ورود پیدا کند و زنجیره یکپارچه‌ای از عرضه کنندگان کالا و خدمات را برای گردشگران فراهم سازد.

حسن پور با بیان اینکه در فصل زمستان مناطقی که دارای گردشگری زمستانه هستند یک فصل خلوت برای گردشگران در نظر گرفته می‌شود، گفت: کسب و کارها در گردشگری زمستانه باید به گونه‌ای باشد که با پائین آوردن قیمت‌ها، هم فعالیت‌ها و نیروی پرسنل پایدار و هم سرمایه‌ها حفظ شوند بنابراین این امر باعث می‌شود گردشگری زمستانه به تعطیلی کشانده نشود.

وی ادامه داد: کسب و کارها هزینه‌های خود را بر مبنای هزینه یکسال  برآورد می‌کنند و زمانی که فروشندگان مناطق گردشگری زمستانه فروش خوبی نداشته باشند به ناچار هزینه‌های خود را بالا خواهند برد به عنوان مثال هتل سه ستاره برای افراد متوسط جامعه بوده اما با این اوضاع اقتصادی همان فرد متوسط هم نمی‌تواند از آن استفاده کند چراکه هزینه بالایی برای آن‌ها داشته است.

عضو هیئت علمی گروه مدیریت گردشگری دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: شناخت یک مقصد گردشگری مثل گردشگری زمستانه نیازمند یک سازمانی است که بتواند خدمات مناسبی را در نقش و رسالت گردشگری از طریق تسهیل‌گری و امکانات قانونی به گردشگران ارائه دهد.

حسن پور یادآور شد: مسئولان ذی‌ربط باید نرخ مالیات را برای مقاصد گردشگری کاهش داده و به جای مالیات گرفتن از یک بخش، مالیات را از چند بخش مربوط گردشگری اخذ کنند تا هیچ یک از مقاصد گردشگری به تعطیلی کشانده نشود و برای همیشه تداوم آن را در سطح این استان شاهد باشیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.