پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اگر نفت را از سفره اقتصاد حذف کنیم…

0

یک اقتصاددان گفت: حتی اگر این کشور بدون نفت باشد با توجه به شرایط اقتصادی، تولید ناخالص و درآمدی ناخالص که از گروه‌های مختلف در جامعه به دست می آید، قادر به انجام مسائل اجرایی، ظرفیت‌های مالیاتی و تبدیل آن به صورت بالفعل هستیم.

احمد جعفری صمیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه درآمدهای خاص دولت شامل درآمد مالیاتی و غیر مالیاتی بوده که در کشور ما نفت در این بخش نقش مهمی را ایفا می کند، اظهار کرد: طی چند سال اخیر همیشه تلاش بر این بود تا وابستگی را نسبت به درآمدهای نفتی کم کنیم و در این میان با اجرای برنامه ششم نسبت به گذشته سهم نفتی و وابستگی به آن کمتر شده است.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشورهایی که وابستگی آنها به درآمدهای تک محصولی کمتر بوده، نوسانات کمتری نیز دارند، تصریح کرد: هنوز ما به نفت و درآمدهای نفت نیاز داریم و در تاریخ نیز بودجه کشور بر اساس عادت مسئولان بر پایه این نعمت خدادای تدوین شده است. دولت وقتی می‌تواند نقش اجرایی مناسبی ایفا کند که نیروهای متخصص با سیاست های دقیق داشته باشد. ایران در حال حاضر جزء کشورهایی با فرار مالیاتی بسیار بالاست و تنها منبع درآمد حال حاضر آن، درآمد نفتی محسوب می‌شود.

وفور فرار مالیاتی در کشور

این استاد تمام دانشگاه با اشاره به اینکه فرار مالیاتی یکی از موضوعاتی است که معمولا در کشور به وقوع می پیوندد، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین راه برای مقابله با فرار مالیاتی اجرای درست قوانین بوده که نیاز به ابزار دقیق، نیروی متخصص و مورد اعتماد، داشتن امکانات و تجهیزات دقیق، ثبت تمامی معاملات، همکاری سازمان اصناف و سایر بخش ها دارد.

مالیات مهم‌ترین منبع درآمد برای دولت پس از نفت

جعفری با اشاره به اینکه طرز تفکری که به درآمد نفتی در اقتصاد کشور وجود دارد در مسئولان تغییر نکرده، خاطرنشان کرد: در صورت نداشتن منابع نفتی و یا عدم توجه به آن، بهترین منبع درآمد برای دولت، مالیات است.

تنها کارمندان و برخی شرکت‌ها مالیات می‌دهند

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه در کشور با وجود تلاش های زیاد صورت گرفته، بیشتر سهم مالیات مربوط به کارکنان دولت و مقداری هم شرکت ها بوده است، تصریح کرد: دریافت مالیات بر ارزش افزوده یکی از راهکارهای خوبی است که با معرفی آن و رفع یکسری مشکلات به طور مطلوبی می‌تواند پاسخگو برای تامین درآمد دولت باشد.  داشتن وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان مالیاتی قوی و تشریح فرهنگ مالیاتی برای مردم می‌تواند کمک بزرگی در تامین هزینه‌های دولت شود.

تخصیص نیافتن منابع و فسادهای مالی، عامل کاهش اعتماد مردم 

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه تخصیص نیافتن منابع و فسادهای مالی، اعتماد مردم را نسبت به درآمدهای دولت کاهش می‌دهد، خاطرنشان کرد: شفاف سازی اعتبارات منابع و مالیات برای مردم راهکاری برای پرداخت مالیات جهت کمک به دولت و مرکز اقتصادی دولت است، به طور مثال فرهنگیان به طور کامل تمامی مالیات ها و امور مربوط به دولت را پرداخت می‌کنند و اگر سایر گروه های درآمدی و صاحبان مشاغل نیز بر اساس تناسب درآمدی که دارند همانند بخش‌های کارمندی مالیات پرداخت کنند، این منابع مالیاتی قادر به تامین کردن وضعیت مطلوب اقتصادی برای دولت است.

مالیات، تامین کننده تنها 50 درصد از هزینه های جاری دولت‌ها

این اقتصاددان اظهار کرد: دولت باید تلاش کند تا از لحاظ اقتصادی درست عمل کند، در برخی از کشورها منابع مالیاتی هزینه‌های دولت را تامین می‌کند اما ما هنوز در کشور خود نتوانستیم این هزینه‌های مالیاتی را تامین کنیم و حدود 50 درصد هزینه‌های جاری آن از مالیات به دست می‌آید.

تقویت بخش خصوصی فساد کمتری را به همراه دارد

مولف و مترجم 22 کتاب اقتصادی افزود: طی ۵۰ سال گذشته بزرگ تر شدن دولت باعث شده درآمد قادر به تامین هزینه های جاری نباشد، بنابراین با تقویت بخش خصوص، دولت نقش کمتری پیدا کرده و در این صورت فساد کمتر و کارآیی بیشتر خواهد بود.

در تمام کشورهای جهان کسب درآمد از دولت مخفی نشده است​

این اقتصاددان با بیان اینکه کارت ملی هر فرد در هر کجای دنیا نشان دهنده هویت و برای ثبت کسب درآمدها است، گفت: در تمام کشورهای جهان کسب درآمد از دولت مخفی نشده است، با ثبت درآمد ها در کشور، سازمان دارایی با برنامه ریزی دقیق و شفاف سازی شده و مردم با تعامل در نشان دادن درآمدهای خود، به خوبی در این راستا عمل کنند.

پرداخت نکردن مالیات ها به اقتصاد کلان کشور لطمه می زند

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه افراد برای معافیت های مالیاتی در کشورهای دیگر تمام درآمد های خود را ثبت می‌کنند، افزود: وقتی چیزی را خریداری و هزینه آن را ثبت کنیم قطعا آن کسی که هزینه را دریافت کرده نامش در سیستم به طور اتوماتیک به منظور کسب درآمد ذخیره می شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه افراد با درآمد بالاتر، بیش از دیگران فرار مالیاتی می‌کنند، تصریح کرد: وابستگی دولت‌ها به درآمد نفتی به یک عادت بد تبدیل شده است و به همین دلیل در خرج کردن ترسی نداشته و برای کمبود هزینه ها از بانک مرکزی پول می‌گیرند.

بهبود وضعیت اقتصادی نیازمند برنامه ریزی دقیق در کشور است

این اقتصاددان با اشاره به اینکه بهبود وضعیت اقتصادی کشور، نیازمند برنامه ریزی دقیق است، خاطرنشان کرد: وابستگی کشور طی ۲ تا ۳ سال اخیر به نفت کاهش داشته است بنابراین می توانیم با برنامه ریزی درست و توجه به چشم اندازهای آینده، هزینه های دولت را کم و بخش خصوصی را که رهبری نیز بر آن تاکید دارند، تقویت کنیم تا با پرداخت مالیات‌ و سیاست گذاری درست، وضعیت اقتصادی کشور بهبود یابد.

گفت‌وگو از بهناز مقدس خبرنگار ایسنا 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.