پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

انتخاب شهردار جدید، گزینه شورای شهر ساری

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، فرزانه ۲۹ اردیبهشت ماه امسال با رأی پنج نفر از ۹ عضو شورای شهر ساری به عنوان شهردار انتخاب و به وزارت کشور معرفی شد ولی گفته می‌شود وزارت کشور این گزینه را به خاطر عدم احراز صلاحیت قابل قبول ندانست و نظرش را به صورت مکتوب به شورای شهر ساری اعلام کرده است.

هنوز جزئیات نظر وزارت کشور در باره فرزانه اعلام نشده است، ولی آنچه مسلم است اینکه حتی در روزی که وی به عنوان شهردار انتخاب شده بود، تعدادی از اعضای شورا شهر ساری به خاطر طی نشدن درست روند قانونی استعلام‌ها، احتمال رد شدنش از سوی وزارت کشور را پیش بینی کرده بودند.

اسفندیار عشوری یکی از اعضای شورای شهر ساری در روز انتخاب فرزانه به عنوان شهردار به روند اخذ استعلام در باره مدرک تحصیلی و شرایط وی از دفتر مدیریت امور شهری وزارت کشور اعتراض کرده و گفته بود که مرجع اخذ استعلام معاونت امور عمرانی وزارت کشور است.

وی با تاکید بر این نکته که ” رأی دادن به فرزانه به عنوان یکی از نامزدهای شهرداری ساری فاقد وجاهت قانونی است “، توضیح داده بود: استعلام در باره مدرک تحصیلی نامزدها و گرایش آن باید منطبق با ضوابط انجام می‌شد، ضمن اینکه داشتن فوق لیسانس برای مدیریت شهرداری با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر مر قانون است که رعایت نشده است.

شهر ساری با حدود ۴۴۰ هزار نفر جمعیت، بزرگ‌ترین شهر از این لحاظ در میان ۵۸ شهر استان مازندران است. شهرداری ساری به خاطر گستردگی و تعداد جمعیت بالا با سه منطقه شهرداری و چند ناحیه شهری اداره می‌شود.

انتخاب شهردار جدید در موعد قانونی

فرزانه که از نیروهای رسمی شهرداری ساری است، در دوره “مهدی عبوری ” شهردار سابق، معاون شهرسازی، معماری و امور مناطق وی بود. رقیب فرزانه در روز انتخابات کوروش یوسفی از اعضای شورای شهر ساری بود که چهار رأی از ۹ رأی اعضای شورا را کسب کرد و با یک رأی کمتر برای دستیابی به پست شهرداری ساری ناکام ماند.

رئیس شورای اسلامی شهر ساری پس از نشست غیرعلنی امروز به خبرنگار ایرنا گفت که اعضای شورا به دنبال انتخاب شهردار جدید هستند و برابر قانون شوراها در فرصتی که دارند این کار را انجام خواهند داد.

سیدمسعود مدینه افزود: در نشست امروز با ادامه فعالیت آقای فرزانه به عنوان سرپرست شهرداری موافقت شد و با توجه به اینکه بر اساس قانون جدید شورای اسلامی شهر، مدت زمان سرپرستی در شهرداری‌ها چهار ماهه شد، ایشان تا ۴۰ روز دیگر در این کسوت در شهرداری فعالیت خواهد داشت.

شورای شهر ساری ۳۱ فروردین ماه امسال و مدتی پس از رفتن مهدی عبوری به وزارت راه و شهرسازی، فرزانه را به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب کرده بود.

رئیس شورای شهر ساری گفت: اگر چه از لحاظ قانونی صلاحیت آقای فرزانه به عنوان شهردار منتخب از سوی وزارت کشور مورد تأیید قرار نگرفته، ولی مشکلی برای ادامه فعالیت در کسوت سرپرست ندارد و این کار را تا زمان مقرر قانونی می‌تواند ادامه دهد و پیش از پایان مهلت قانونی سرپرستی امیدواریم شهردار جدید انتخاب شود.

وی اضافه کرد: برای تسریع در انتخاب شهردار جدید مقرر شد تا اعضای شورای اسلامی شهر هر کدام گزینه خود برای این سمت را در نشست آینده شورا ارائه دهند تا مطابق با قانون صلاحیت این افراد بررسی و از بین گزینه‌ها فردی که صلاحیت قانونی برای این کسوت را دارد انتخاب و به عنوان شهردار منتخب به وزارت کشور معرفی کنیم.

فراخوان عمومی؛ شاید وقت دیگر

در حالی که رئیس شورای شهر ساری بر معرفی گزینه‌های مورد نظر هر یک از اعضای شورای شهر برای انتخاب شهردار جدید تاکید دارد که قانون از فراخوان عمومی افراد واجد شرایط برای این منصب سخن گفته است.

شورای اسلامی شهر ساری در مرحله قبلی برای انتخاب شهردار فراخوان داده بود ولی بعداً به خاطر آنچه که عدم التزام به نتایج فراخوان نامیده شده بود، مورد انتقاد قرار گرفت. در آن مرحله ۹ نفر برای پست شهرداری ساری رزومه کاری ارسال کرده بودند.

اگر چه شورا اعلام کرده بود که از میان ۹ نفر داوطلب تنها دو نفر موفق به ارائه مدرک شدند، ولی برخی از داوطلبان این موضوع را رد کرده و مدعی شده بودند که کمیسیون شورا اصلاً توجهی به پرونده ارسالیشان نداشت و با آنان برای انجام مصاحبه، برآورد توان و رفع نقص پرونده در صورت وجود داشتن، تماسی گرفته نشد.

کوروش یوسفی ساداتی، علی ایمانی، مرتضی عرب صاحبی، عبدالحمید فرزانه کناری، کمال زارعی، محراب رئیسیان، شیرزاد یزدانی، امین یاوری و سیده معصومه علوی از افرادی بودند که در دوره قبلی داوطلب نامزدی برای شهرداری ساری شده بودند.

علی اکبر ذلیکانی نایب رئیس شورای اسلامی شهر ساری در پی گله داوطلبان از نحوه برخورد شورا با نتیجه فراخوان، در نشست علنی گفته بود: باید فرصت ارائه برنامه‌ها به نامزدهای شهرداری ساری باید داده می‌شد.اینکه تنها با توجه کردن به مدرک و خط کش قانون گذاشتن افراد را حذف کنند باعث می‌شود که نزد افکار عمومی زیر سوال برویم چرا که به نامزدها فرصت ندادیم که برنامه‌های خود را ارائه کنند.

وی افزود: اینکه فردی با سابقه خوب نامزد سمت شهرداری شده و رد شود و بعد به صورت پیامکی گلایه کند که چگونه شورا بدون شنیدن برنامه‌هایش او را رد کرده، شایسته شأن شورا اسلامی نیست. در انتخاب شهردار اگر قرار باشد برداشت‌های شخصی از قانون ملاک قرار گیرد و همین را هم اجرا کنیم، مساله دار است و باید در این زمینه تجدید نظر کرد.

شهر ساری از اسفند ماه پارسال بدون شهردار اداره می‌شود. مهدی عبوری شهردار سابق ساری که حدود ۸۱ ماه در این سمت قرار داشت، ۲۵ اسفند ماه سال گذشته به دنبال پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی که یک دوره ۱۳ ماهه نیز استاندار مازندران بود، از سمتش استعفا کرد و اکنون به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع محمد اسلامی در وزارت راه و شهرسازی انجام وظیفه می‌کند.

نبود شهردار منتخب در مرکز مازندران علاوه بر تبعاتی که بر اداره شهر بر جای می‌گذارد، سبب بروز شایعات و گمانه زنی‌هایی در باره روند کاری شهرداری در دوره شهردار سابق و سرپرست کنونی شده است. در حالی که اعلام اعداد و ارقام مختلف از بدهی شهرداری در فضای مجازی و محافل مردمی رد و بدل می‌شود، مدیرکل تأمین اجتماعی مازندران این هفته اعلام کرد که شهرداری تنها به این مجموعه ۲۸۰ میلیارد تومان بدهی دارد.

گزارش‌های رسانه‌ای تأیید شده از سوی اعضای شورای شهر هم نشان می‌دهد که در دوره چند ماهه اداره شهرداری ساری با سرپرست، دستکم ۵۰۰ نیروی جدید به این مجموعه اضافه شده است. این در حالی است که پیش از این هم مراجع رسمی از مازاد بودن نیمی از ۶ هزار نیروی شهرداری ساری خبر داده بودند.

۶۹۸۲/‏۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.