پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

امسال ۱۶ نفر براثر سوء مصرف مواد مخدر در مازندران جان باختند

0

 علی اصغر میرزایی عصر روز چهارشنبه در نشست کمیته توسعه و مشارکت های مردمی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران بیشترین مرگ ناشی از مواد مخدر را در این استان مربوط به مواد نوظهور شامل شیشه و هروئین اعلام کرد.
وی اضافه کرد : براساس آمار حدود ۶۵ هزار نفر از جمعیت بین ۱۵ تا ۶۵ سال در این استان به نوعی درگیر مصرف مواد مخدر هستند.
وی خاطرنشان کرد : در مجموع در این خطه شمال کشور حدود ۵۸ هزار نفر از معتادان به مواد مخدر در افزون بر ۵۴۰ مرکز در حال ترک اعتیاد هستند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران اظهارداشت: در نیمه نخست سال جاری  حدود ۱.۵ تن مواد مخدر در این استان کشف شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن حدود ۷ درصد کشفیات رشد داشته است.
میرزایی عمده نگرانی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر را گسترش این مواد افیونی در بین زنان و روی آوری به مواد نوظهور شامل شیشه و هروئین بیان کرده است.
وی ارزان تر شدن مواد افیونی نوظهور در برابر تریاک به عنوان مواد مخدر سنتی را یکی از دلایل اصلی روی آوری  دانست و گفت: براساس بررسی نرخ شیشه به عنوان یکی از مواد افیونی نوظهور در مقایسه با تریاک نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد کاهش نشان می دهد.
پایین بودن شیوع مواد مخدر در مازندران 
دبیر کارگروه توسعه مشارکت های مردمی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران گفت: نرخ شیوع مواد مخدر در این استان نسبت به میانگین کشور حدود ۵۰ درصد کمتر است.
محمد حسین زاده در این نشست افزود : براساس طرح شیوع شناسی مواد مخدر به طور میانگین شیوع مواد در سطح کشور حدود ۵.۴ درصد که این آمار در مازندران حدود ۲.۶ درصد است.
وی با اشاره به اینکه  ۵۸ هزار نفر در استان مازندران در حال ترک مواد مخدرند اظهارداشت : حدود ۲۲ درصد از این افراد را کارگران تشکیل می دهند و این آمار نشان می دهد که باید  کارفرمایان در این حوزه توجه بیشتری داشته باشند.
وی خواهان ورود کارفرمایان نسبت به ترک اعتیاد کارگران معتاد برای جلوگیری از گسترش این مواد افیونی در بین سایر کارگران شده است.
قائم مقام دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران با اشاره به این که ۵۴ درصد از زندانیان مرتبط با مواد مخدرند اظهارداشت : ۵۵درصد از طلاق در این استان و ۳۰ درصد کودک آزاری و حتی ۲۵ درصد از قتل از ناحیه کسانی انجام می شود که به نوعی درگیر مصرف مواد مخدر بودند.
حسین زاده با اشاره به محدودیت مالی دولت تشکیل مجمع خیرین صیانت  اجتماعی را راهکاری مناسب برای بهره گیری از مشارکت مردمی برای کاهش عوارض ناشی از مواد مخدر دانست و گفت: این مجمع در استان مازندران تشکیل شد و تاکنون گام های خوبی برای کمک به معتادان و خانواده های آنها انجام داده است.

  
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.