پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

البرز مناسب‌ترین مکان برای تور پاییزه در مازندران است

0

یک کارشناس گردشگری معتقد است: سلسله جبال البرز بزرگترین خاستگاه گردشگران اروپای مرکزی و گزینه مناسبی برای برگزاری تورهای پاییزه در مازندران است.

محمد رضا اورمزدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه گردشگران اروپایی، در اروپا به علت بلند نبودن کوه‌های سرزمین خود می‌توانند گزینه مناسبی برای برگزاری تورهای پاییزه در رشته کوه‌های البرز مازندران باشند، اظهار کرد: متاسفانه تورهای تخصصی را در این زمینه در استان برنامه‌ریزی نشده است و این امر به یک بازخوانی دوباره در زمینه رونق صنعت گردشگری نیاز دارد.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال کشور امارات فستیوال پاییزه برگزار می‌کند در صورتی که ما پاییز رنگارنگ را در کشورمان داریم اما متاسفانه هیچ بهره‌ای از آن نمی‌بریم.

این کارشناس گردشگری با اشاره به اینکه آژانس‌ها و شرکت‌های مسافرتی باید تصمیماتی بگیرند که بتوانیم علاوه بر اینکه شش ماه اول سال شاهد توریسم در مازندران هستیم، در شش ماه دوم هر سال هم جذب توریسم داشته باشیم، گفت: برنامه‌ریزی برای ایجاد تور پاییزه دراین استان می‌تواند تفریحی نظیر کوهنوردی، صخره نوردی، اسکی را در سلسله کوه‌های البرز ایجاد کند و شاهد جذب گردشگر خارجی و داخلی به این مناطق باشیم.

مازندران؛ قابلیت گردشگری در 365 روز از سال را دارد

اورمزدی خاطرنشان کرد: مازندران، قابلیت هایی داشته که می‌تواند، در ۳۶۵ روز از سال میزبان گردشگران زیادی باشد و فقط به شش ماه اول سال اکتفا نشود.

وی با بیان اینکه نزدیک بودن مازندران به پایتخت مزیتی است که می‌تواند این استان را در زمینه گردشگری موفق کند، افزود: محورهای متعدد مواصلاتی زمینی و هوایی در سه فرودگاه تهران، تبادل مسافر را به مازندران چندین برابر می‌کند.

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه انتقاداتی در زمینه فرودگاه‌های مازندران شده که از تمام ظرفیت خود بهره نمی‌برند و تاثیر منفی درصنعت گردشگری استان خواهد داشت، گفت: بیشترین حجم گردشگری مازندران مربوط به غرب استان است و کتمان آن ممکن نیست بنابراین انتظار می‌رود با اتصال خطوط ریلی استان در مسیرساری به رشت و عبور از بندر نوشهر، شاهد شکوفایی صنعت گردشگری این استان باشیم.

مازندران؛ در مسیر گردشگری کلاسیک ایران نیست

اورمزدی بیان کرد: مسیرهای گردشگری کلاسیک کشور، مسیرهای مشخصی است یا اصطلاحا رودهای مشخصی دارند مثل شهرهای یزد، کرمان، اصفهان، شیراز، تبریز که گردشگران بین المللی، وارد مرزهای آبی و خاکی ما می‌شوند و قاعدتا به این مسیرها مراجعه می کنند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر، اتفاقاتی در کشورهای هسایه به ویژه عراق افتاد که یکی از مقصدهای گردشگری آن‌ها مازندران باشد و این یک واقعیت انکار ناپذیر بوده که می‌توانیم با پکیج‌های بهتری شاهد ماندگاری اتباع خارجی و داخلی در این استان باشیم.

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه توسعه و بهبود ناوگان و شبکه‌های ارتباطی استان مهم ترین عامل موثر در گردشگری است، تاکید کرد: مازندران، تنها استانی است که بر اساس اطلاعات ورودی وزارت راه وشهرسازی و دستگاه‌های دیگر ثبت شده مازندران، سرویس ملی  و فرا ملی می‌دهد اما امکانات آن در حد امکانات ملی و فراملی نیست بنابراین دولت، در بودجه بندی به این استان نگاه ویژه‌ و ملی کند.

گردشگری نیازمند یک طرح مدون است

اورمزدی با بیان اینکه ما باید در گردشگری یک طرح مدون ارائه دهیم، افزود: منظور از طرح مدون این است که صرفا گردشگری در یک روز و در یک فصل خلاصه نشود، گردشگری را باید در طول سال داشته باشیم و اگر به  چنین استراتژی عمل کنیم در زمینه گردشگری موفق خواهیم بود.

وی یادآور شد: این امر می‌تواند با نشستن و تصمیم گیری توسط اساتید، نخبگان، دانشجویان و کارشناسان در این حوزه که سالیان سال تجربه دارند، بررسی شود و به یک تصمیم خوبی برسند که این امر خوشبختانه با طرحی در وزارت گردشگری به نام اتاق فکر گردشگری در سطح کشور شروع به کار کرده و به سایر استان ها ابلاغ شده است.

محدودیت‌های گردشگری نیازمند بروزرسانی است

این کارشناس گردشگری عنوان کرد: قوانینی در حوزه گردشگری وجود دارد که بروز نیستند، به عنوان مثال آیین نامه‌های خدمات مسافرتی که مربوط به سال ۸۱ است یا استاندارد سازی هتل‌ها که بیش از ۲ دهه فاصله داریم پس چطور می‌شود قوانین آن‌ها را با استاندارد روز دنیا حرکت داد بنابراین بخشی از این قانون را حقوقدانان و متخصصین بخش گردشگری باید بررسی شود و اگر این امر به مرحله اجرایی برسد، تسهیل‌گری بهتری در زمینه گردشگری در مازندران خواهیم داشت.

وجود آب موجب المان توسعه پایدار یک منطقه است

اورمزدی با اشاره به اینکه مازندران، پتانسیل های بسیار بی‌نظیری در بحث روستا، طبیعت گردی، گردشگری دریایی و گردشگری ساحلی دارد اما گردشگری دریا، در کشور ما بسیار مغفول مانده است، گفت: زمانی‌که که دریا اهمیت تجاری، صیادی، گمرکی و گردشگری دارد یعنی هرجایی که آب، دریاچه، اقیانوس، تنگه یا آب‌راهه وجود داشته بهترین توسعه پایدار یک منطقه را تشکیل خواهد داد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.