پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اقدام داوطلبانه کشاورز بابلی با تخریب بنای غیرمجاز

0

بر اساس آمارهای رسمی تا ۷۰ درصد وسعت استان مازندران را عرصه های طبیعی ملی در قالب سواحل دریای خزر ، جنگل و مرتع تشکیل می دهد و همین گستردگی عرصه ملی سبب تجاوز و تصرف آن و تغییر کاربری های غیرقانونی زمین های کشاورزی شده است.

اینکه یک مورد تفکیک و دیوارکشی و بنی غیر مجاز به مساحت  ۴۰ مترمربع در زمین کشاورزی روستای چمازکلا از توابع مرکز جهاد کشاورزی بیشه جنوبی شهرستان بابل توسط مالک به صورت داوطلبانه تخریب شود، نشانه درک بالای این کشاورز به نقش زمین کشاورزی مازندران در امنیت غذایی است.

وسعت اراضی کشاورزی و باغی مازندران نیز حدود ۴۶۰ هزار هکتار است که سالانه حدود هفت میلیون تن محصول از آن برداشت می شود و به همین دلیل حفاظت از این زمین های کشاورزی به خاطر نقش محوری و ملی که در امنیت غذایی دارد، همواره مورد توجه است.

از این رو تشکیل یگان حفاظت امور اراضی از مهرماه سال گذشته با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح و با هدف ساماندهی و قانونمندسازی فعالیت گشت های اراضی کشاورزی در دستور کار قرار گرفت و این یگان که زیر نظر وزارت جهادکشاورزی و سازمان امور اراضی کشور فعالیت می کند از امروز در استان مازندران نیز تشکیل و به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

اهمیت و ارزش تخریب داوطلبانه اندک زمین کشاورزی در بابل که به صورت غیرمجاز تغییر کاربری داده شد درحالی بیشتر نمود پیدا می کند که فرمانده یگان حفاظت اراضی کشور اعلام کرد که مازندران بدترین وضعیت را در دریاخواری، جنگل‌خواری، مرتع‌خواری، کوه‌خواری و تغییر کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی در کشور دارد و اینکه زمین‌خواری در مازندران به مرز بحران رسیده است.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بابل ضمن قدردانی از مالک برای تخریب داوطلبانه  تغییر کاربری غیرمجاز در زمین کشاورزی گفت که همه باید از این اقدام داوطلبانه این کشاورز قدردانی کنیم.

بپذیریم در حراست از زمین های کشاورزی مازندران کوتاهی شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در خصوص اهمیت حفاظت از زمین در استان  گفت که مازندران یک استان خاص در مقوله کشاورزی است و زمین در ان همواره مورد توجه است.

عزیزالله شهیدی فر با بیان این که  زمین در مازندران بسیار اندک است و آمار رسمی نشان می دهد که ۱.۵ درصد اراضی  و ۲.۵ درصد زمین کشاورزی کشور در این استان است، افزود: سال گذشته از رامسر تا گلوگاه هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید و رتبه نخست کشوری کسب شد.

وی ادامه داد: از آنجایی که مازندران از متراکم ترین استان های کشور به لحاظ نفوذ جمعیت و مسکن در سطح هکتار است و از سویی دیگر این استان از مهاجرپذیر و گردشگر پذیرترین استان‌ها نیز  است، همواره زمین در این استان در معرض خطر تجاوز و تغییر کاربری غیرقانونی قرار دارد.

شهیدی فر بیان داشت: به همین دلیل آسیب پذیری زمین کشاورزی در استان مازندران به شدت بالا و درمعرض خطر قرار دارد و در چنین شرایطی سختی های حفاظت و حفظ زمین موجود کشاورزی به مراتب بیشتر از استان های دیگر کشور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: میزان کار ،علاقمندی ، سخت کوشی مسئولان در مازندران باید به مراتب بیشتر از استان های دیگر باشد.

وی ادامه داد: اگرچه اقداماتی که در حفظ زمین در مازندران انجام شد  قابل توجه است اما بپذیریم که در حفظ زمین کشاورزی و عرصه های طبیعی کم کاری شده است و حراست و حفاظت کافی نبود و نیست و حتی برخی از مصوبات نیز بازدارنده نیست.

وی گفت: تصمیم امروز دولت تدبیر و امید با آغاز به کار یگان حفاظت امور زمین مازندران به طور یقین ،مدیریت زمین کشاورزی را در حراست به مراتب بهتر خواهد کرد.

این مسئول کشاورزی مازندران با بیان این که وسعت اراضی کشاورزی در غرب استان به لحاظ عرضی یک کیلومتریا  حتی به صفر می رسد، گفت: تولیدات محصولات کشاورزی استان تا چهار برابر نسبت به متوسط تولید کشور است ، به همین دلیل اهمیت و حفظ اراضی مازندران مهم و حساس است .

شهیدی فر تصریح کرد: مدیران جهاد کشاورزی استان کمک کردند و می کنند و از این پس نیز باید همواره اهتمام ویژه در حفظ زمین کشاورزی استان داشته باشند ، چراکه فلسفه وجودی جهاد کشاورزی و امنیت غذایی مازندران به زمین های کشاورزی است .

وی گفت: آمار دیگری از تولیدات کشاورزی مبنی بر اینکه پارسال ۳۰۰هزار تن محصولات کشاورزی مازندران فقط صادرات به خارج از کشور شده است و ۵۰ تا  ۷۰ درصد تولیدات محصولات کشاورزی استان مازاد بر مصرف استان است، نشان از اهمیت حفاظت از زمین این استان دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.