پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

افزایش هزار هکتاری کشت برنج در شرقی ترین اراضی مازندران

0

کشت عمومی برنج در مناطق شرقی مازندران که شهرستان‌های گلوگاه، بهشهر، نکا و میاندرود و بخشی از شهرستان ساری را شامل می‌شود، سابقه‌ای کمتر از ۵۰ سال دارد و عمدتاً از دهه ۵۰ با غیر اقتصادی شدن کشت پنبه و رواج حفر چاه‌های نیمه عمیق و عمیق عمومی شد.

این منطقه که به لحاظ شرایط آب و هوایی کم رطوب تر و گرم‌تر از مناطق مرکزی و غربی است، از بارندگی سالانه کمتری برخوردار است و بر خلاف غرب، رودخانه‌های دائمی و فصلی زیادی ندارد.

بیشترین ذخایر آبی که تاکنون کشاورزان شرق مازندران از آن بهره می‌بردند، آب‌های زیرزمینی بود که بر اساس گزارش شرکت آب منطقه‌ای استان سبب شد تا دشت‌های این منطقه با خطر فرونشست و شوری مواجه شود.

کشت برنج در شرق مازندران حدود یک ماه دیرتر از مناطق مرکزی و غربی آغاز می‌شود و این موضوع نیز علت دیگری است تا کم آبی بیشتر از نقاط دیگر مازندران در این منطقه بویژه از ماه خرداد به بعد چنگ و دندان نشان دهد.

کمبود آب کشاورزی در سال زراعی گذشته با خالی ماندن حدود ۶۰ درصد از ظرفیت سدها، کاهش ۲۰ تا ۷۰ درصدی آبدهی رودخانه‌ها، پایین رفتن آب‌های زیرزمینی سطحی و کاهش ذخیره سفره‌های زیرزمینی به همراه کاهش وسعت انباشت برف در ارتفاعات از نخستین روزهای سال گذشته سبب شد تا حدود ۱۰ هزار هکتار از زمین‌های شرق استان سال گذشته زیر کشت برنج نرود.

اما با بارندگی‌های سیل آسا اواخر سال گذشته و بهار سال جاری وضعیت تغییر کرد، سدها به ویژه سد شهید رجایی و آببندان های استان پر آب و حتی سر ریز شود و دبی رودخانه‌های استان نیز به مراتب بیشتر از سال گذشته شود.

مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه همچنان شماری از کشاورزان مشغول درو گندم و کلزا در منطقه هستند، پیش بینی می‌شود، سطح کشت برنج کاری بیشتر شود.

وی در عین حال از مابقی کشاورزان منطقه خواست با توجه به گذشت زمان، از کشت برنج خود داری کنند و به کشت پنبه که شرایط مناسب‌تری دارد، اقدام کنند.

غلامرضا قنبری با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۴۱ هکتار از زمین‌های شهرستان گلوگاه به کشت پنبه اختصاص یافت، ادامه داد: این سطح نسبت به سال گذشته که ۳۷ هکتار بود، چهار هکتار بیشتر است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه پیش بینی کرد که امسال ۶۰ تن محصول پنبه از این مزارع برداشت شود.

وی با بیان اینکه امسال ۱۰۰ نفر از کشاورزان گلوگاهی اقدام به خرید بذر پنبه کردند، اظهار داشت: برای حمایت از کشاورزان و توسعه کشت این محصول، پنج هزار و ۲۰۰ کیلوگرم بذر از نوع رقم لطیف بین کشاورزان گلوگاهی توزیع شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه با اشاره به اینکه همه‌ساله کشت این محصول از اواخر فروردین آغاز و تا پایان خرداد ماه ادامه دارد، افزود: کشت دانه‌های روغنی بهاره مانند سویا، آفتابگردان، کنجد و کشت پنبه به دلیل تأمین مواد اولیه کارخانجات روغن کشی و کاهش واردات در این شهرستان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه نبود کارخانه پنبه، بالا بودن هزینه کارگری به ویژه وجین و برداشت و فعالیت سنتی پنبه کاری عامل اصلی استقبال کمتر به کشت پنبه است، گفت: پنبه کاران محصول خود را به بخش خصوصی استان گلستان می‌فروشند.

صنعت نساجی به عنوان صنایع خاص در مازندران از دهه ۷۰ به دلایل مختلف از جمله از بین رفتن مزارع پنبه به عنوان تأمین مواد اولیه در مازندران به شدت به حالت زوال قرار گرفته است.

سالانه بیش از ۹۵۰ هزار تن برنج سفید، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات و ۸۰ هزار تن آبزیان در مازندران برداشت می‌شود.

۶۹۹۰ / ‏۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.