پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

افزایش خودسرانه کرایه و نظارت دستگاههای متولی در غرب مازندران

0

بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، بنزین از بامداد جمعه ۲۴ آبان برای همه وسایل نقلیه موتوری سهمیه‌بندی شد .طبق اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای هر لیتر سه هزار تومان است

گزارش های میدانی خبرنگاران ایرنا حاکی از آن است که عده ای از رانندگان خودروهای مسافربری بویژه خودروهای شخصی در غرب مازندران به بهانه گرانی بنزین و نداشتن صرفه اقتصادی اقدام به دریافت کرایه خارج از نرخ مصوب در برخی از مسیرهای ارتباطی درون شهری و برون شهری می کنند و چنین وضعیتی با نگرانی بیشتر روستائیان و شهروندان این منطقه همراه شده است.

 بررسی ها نشان داده که در برخی از مسیرهای ارتباطی حتی محورهای کوهستانی میزان کرایه ها حدود ۵۰ درصد افزایش داشته و این درحالی است که مسئولان نظارتی چه در سطح کلان ، استانی و محلی پس از اجرای طرح سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین بارها در نشست های مختلف توصیه و تاکید داشته اند که با رانندگان خاطی متخلف که بدور از نرخ متعارف مصوب از مسافران کرایه دریافت کنند برابر با قانون برخورد شود.       

یکی از اهالی روستای “نیچکوه ” از توابع بخش کجور نوشهر در این باره می گوید : پیش از اجرای این طرح ، مسافران از نوشهر تا این روستا وجهی که بابت کرایه پرداخت می کردند ، حدود ۲۰ هزار تومان بوده و درحالی که این رقم اکنون با ۱۰ هزار تومان افزایش به حدود ۳۰ هزار تومان رسیده است.

مروارید افراسیابی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اغلب اهالی این روستا دامدار و کشاورز هستند طبیعتا برای تامین مایحتاج روزمره زندگی ، انجام کارهای اداری  و یا برای علاج بیماری به مرکز شهرهای نوشهر و یا چالوس آمد و شد دارند بنابراین برای یک روستایی که ماهانه درآمد بسیار اندک دارد و ممکن است در ماه چندین بار این مسیر را آمد و شد داشته باشند واقعا پرداخت این میزان وجه بابت کرایه ممکن نیست.

این روستایی اظهار داشت : روستائیان برای نپرداختن این میزان وجه خیلی پافشاری می کنند و حتی گفته های مسئولان ذیربط در رسانه های مختلف و آن اینکه هیچ کالایی حتی کرایه ها نباید به بهانه سهمیه بندی بنزین افزایش یابد به رخ رانندگان می کشند منتهی رانندگان در دفاع از این خواسته ها پاسخ گرانی بنزین و مقرون به صرفه نبودن فعالیت در این حوزه را مطرح می کنند.

افراسیابی با بیان آنکه هر روز تعداد ۲ دستگاه خودروی سواری شخصی اقدام به جابه جایی مسافران در این روستا می کنند، گفت که به هرحال مسئولان دست اندرکار نیز باید برای تامین سوخت این خودروها به شکل سهمیه ای اقدام کنند چراکه فعالیت آن ها با توجه به سکونت تعداد زیادی از خانواده ها در این منطقه ضروری است.

علی دیوسالار یکی دیگر از شهروندان نور نیز از افزایش کرایه خودرو در مسیر نور – نوشهر گله کرد و گفت: به علت شرائط کاری هفته ای سه بار این مسیر حدود ۵۰ کیلومتری را طی می کنم و پیش از اجرای طرح سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین ، وجهی که بابت کرایه پرداخت می کردم حدود ۱۲ هزار تومان بوددر حالی که پس از اجرای این طرح این رقم به حدود ۱۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : با توجه به اوضاع نامناسب اقتصادی و گرانی افسار گسیخته دوره های گذشته ناشی از تحریم های ظالمانه ، سزاوار نیست مردم به خاطر گرانی بنزین نیز با مشکلات بیشتر روبرو شوند.

وی از مسوولان نظارتی بویژه ادارات صنعت، معدن و تجارت ، تعزیرات حکومتی و نیز راهداری، حمل و نقل جاده ای خواست تا نسبت به روند فعالیت خودروهای مسافربری اعم از شخصی و  عمومی در این مسیر ارتباطی نظارت بیشتری داشته باشند تا مسافران از چنین وضعیتی رنج نبرند.

یکی از رانندگان تاکسی های حمل و نقل برون شهری چالوس به تهران نیز در این باره می گوید: رانندگان خودروهای تاکسی حق دریافت اضافه وجه در این مسیر را ندارند و همانند گذشته از هر مسافر صندلی جلو حدود ۷۰ هزار تومان و صندلی عقب حدود ۵۰ هزار تومان کرایه دریافت می شود.   

حسین درویش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : حدود ۴۰ لیتر در این مسیر رفت و برگشت بنزین مصرف می شود و گاهی اوقات در زمان اوج سفرها ، حوادث جاده ای ، برف و باران  سوخت بیشتری مصرف می شود و نکته مهم تر اگر چه دولت برای خودروهای تک سوز برون شهری میزان سهمیه ماهانه حدود ۷۵۰ لیتر در نظر گرفته ولی باید پذیرفت در جاده کندوان به علت سخت گذر و کوهستانی  بودن این میزان سهمیه پاسخگو نیست.

این راننده اظهار داشت : هرچند که بیشتر رانندگان این مسیر اقدام به دوگانه سوز کردن خودروهایشان کرده اند ، ولی باید پذیرفت که اغلب رانندگان خودروهای سمند و پژو دوگانه سوز فعال در این مسیر به علت کوهستانی و سربالایی بودن جاده کندوان نمی توانند از سوخت گاز استفاده کنند چرا که استفاده از گاز به موتور آسیب می رساند.

کامران زال نژاد دیگر راننده مسافربری شخصی مسیر تهران – چالوس نیز گفت : دست کم ۸۰ راننده خودرو شخصی به طور شبانه روزی در این مسیر فعالیت دارند و متاسفانه اغلب رانندگان این خودروها با این که سال ها در این مسیر فعالیت دارند و برای درآمد روزی حلال تلاش می کنند ،  هنوز ساماندهی نشده اند.

وی با اظهار آنکه مقدار سهمیه ماهانه این خودروها مقدار ۶۰ لیتر است ، توضیح داد : درصورت تکمیل شدن  خودرو در هر مسیر ، حدود 220 هزار تومان کرایه از مسافران دریافت می شود منتهی حدود 120 هزار تومان بابت بنزین هزینه می شود و کرایه باقی مانده نیز طبیعتا بخشی از آن باید صرف استهلاک ناشی از غیراستاندارد بودن جاده و وجود نقاط حادثه خیز و سخت گذر این مسیر شود و تحت هیچ شرائطی برای رانندگان صرفه  اقتصادی ندارد.

بر اساس تصمیم ستاد سوخت، برای تاکسی های برون شهری(تک سوز) ۷۵۰ لیتر و برای ناوگان دوگانه سوز ۴۵۰ لیتر اختصاص یافته است.

به گفته برخی از رانندگان خودروها مسافربر مسیر چالوس به تهران، از زمان اجرای طرح سهمیه بندی بنزین تاکنون ، کرایه این محور ثابت بوده و افزایشی نداشته است ولی با این حال برخی از رانندگان خودروهای سواری که عضو شرکت تعاونی نیستند و در این محور اقدام به جابجایی مسافر می کنند، قیمت ها را افزایش دادند.

آنان معتقدند که با توجه به میزان کم سهمیه سوخت احتمال افزایش کرایه ها در آینده نزدیک وجود دارد.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان نور گفت: گزارش های موردی مبنی بر افزایش کرایه خودروها که غالبا شخصی بوده اند ، در مسیرهای چمستان – نور یا دیگر مسیرها دریافت شد.

سلیمان ایزدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:  منتهی مشکلی که در بعد نظارتی با آن مواجه هستیم آن اینکه هنوز خودروهای مسافربری شخصی در این شهرستان ساماندهی نشده اند تا بتوان به درستی بر نحوه عملکرد آن ها نظارت دقیق کرد و برابر قانون با رانندگان خاطی برخورد نمود.

وی اظهار داشت: هم اکنون حدود پنج شرکت تعاونی سواری رانی کرایه با بکارگیری دست کم 300 دستگاه خودرو در مسیرهای چمستان – آمل ، نور- محمود آباد ، آمل و محمودآباد در این شهرستان فعالیت دارند ضمن آنکه پس از اجرای طرح سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین علاوه بر نامه نگاری با مسئولان این شرکت ها از آن ها خواسته شد تحت هیچ شرائطی اجازه ندهند کرایه ها در این مسیرها افزایش یابد ضمن آنکه تصمیمات خوبی هم در نشست شورای ترافیک برای پیشگیری از افزایش قیمت نامتعارف کرایه به بهانه اجرای این طرح گرفته شد.

بخشدار کجور نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : پس از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین گزارش موردی مبنی بر افزایش خودسرانه کرایه خودروهای مسافربری از سوی برخی از رانندگان به بخشداری ارسال شد و این موضوع در دستور کار قرار گرفت و طی تماس تلفنی با مسئولان نهادهای نظارتی از آن ها خواسته شده به هر شکل ممکن با رانندگان متخلف برخورد و اجازه ندهند خودسرانه کرایه را افزایش دهند و مشکلاتی را برای مردم این بخش به وجودآورند.

علی خزائی فرد افزود : حدود 40 دستگاه خودروی مسافربری که اغلب آن ها شخصی هستند در این مسیر سخت گذر کوهستانی فعالیت دارند منتهی طی دستورالعمل قرار است به زودی این خودروها به شکل هدفمند ساماندهی شوند و به  رانندگان خودروهای خاطی که مرتکب چنین تخلفاتی شده بودند توصیه و تاکید شد در صورت تکرار این عمل خلافکارانه برابر قانون با آن ها برخورد می شود ضمن آنکه از مزیت های دریافت سهیمه بنزین بی بهره خواهند شد.

بخش کجور نوشهر با برخورداری از ۲ نقطه شهری و ۶۷ نقطه روستایی و آبادی و جمعیتی دست کم ۱۲ هزار نفر در فاصله حدود ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان نوشهر قرار دارد و براساس آمار منابع رسمی ، دستکم ۴۰ راننده خودروی سواری شخصی مسافربری در این بخش فعالیت دارند.

نور، نوشهر، چالوس ، کلاردشت ، عباس آباد ، تنکابن و رامسر با جمعیتی دست کم یک میلیون نفر جزو شهرستان های غربی مازندران هستند .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.