پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اصلی‌ترین مسئولیت والدین پرورش و تربیت فرزند است

0

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم آباد، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی صبح امروز در همایش مبانی تحکیم خانواده اسلامی که به میزبانی لرستان و با حضور ائمه جمعه پنج استان خوزستان، همدان، کرمانشاه، ایلام و لرستان در حال برگزاری است، اظهار کرد: اولین مفهومی که با تشکیل خانواده پیدا می‌شود، مفهوم مسئولیت پذیری است.

وی خاطرنشان کرد: ائمه جمعه دو کار در رابطه با خانواده می‌توانند انجام دهند که فرهنگ سازی و تبییین از جمله این اقدامات است.

نماینده ولی فقیه در لرستان با تاکیید بر تبیین مسئولیت‌ها در خانواده بیان داشت: مسئولیت به معنای تعهد و انجام کامل تکالیف بوده و انجام این کار بسیار سنگین است و لذا بایستی وظایف هر یک از اعضای خانواده  تبیین شود.

امام جمعه خرم‌آباد با بیان اینکه تمام آسیب‌های تهدید خانواده به دلیل عدم مسئولیت پذیری و یا عمل نکردن به مسئولیت‌هاست، تصریح کرد: خانواده خوشبخت خانواده‌ای است که نسبت به مسئولیتی که دارند موفق عمل کنند و از این رو باید تمام تلاش خانواده به سمت مسئولیت باشد و نه مشغولیت.

وی یادآور شد: یکی از عوامل بالا رفتن سن ازدواج عدم مسئولیت پذیری جوانان است و از سوی دیگر یکی از عوامل افزایش طلاق عدم پایبندی زوجین به مسئولیت‌هاست.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اهمیت خانواده در منابع دینی، عنوان کرد: در منابع دینی بر اهمیت مسئولیت‌ها در خانواده توجه ویژه‌ای شده است به نحوی که پیامبر اکرم (ص) فرمودند که هر مرد مسوول خانواده خود در دنیا و آخرت است.

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به اینکه بیش از 40 نکته در زمینه مسئولیت پذیری وجود دارد، گفت: اولین مسئولیت، پذیرش مسئولیت همسر بودن است، همسر بودن یعنی به بلوغ فکری و عقلی رسیدن برای اداره امور خانواده، دیگر به تنهایی تصمیم نگرفتن، به حقوق یکدیگر احترام گذاشتن و مایه آرامش بودن.

امام جمعه خرم‌آباد اظهار کرد: دومین مسئولیت، مسئولیت قوامیت و تکیه گاه بودن مرد برای زن است،قوام بودن مرد به معنای تأمین تمام نیازهای خانواده بوده چرا که شالوده خانواده مرد بوده و لذا نباید مرد، زن صفت و زن، مرد صفت شود.

آیت الله میرعمادی تأمین معیشت و اقتصاد خانواده را از جمله مسئولیت‌های مرد دانست و افزود: مرد به دلیل قوام بودن تأمین کننده اقتصاد خانواده است و این امر برای مرد وظیفه و از سوی زن منت است.

وی با ابراز اینکه در اسلام هویت زن صالحه با فرزند آوری شناخته می‌شود، تاکید کرد: مسئولیت بعدی مسئولیت فرزندآوری است، لازمه داشتن خانواده بانشاط و مفید، وجود فرزند بوده و از فرزند به عنوان میراث خدا بر روی زمین یاد شده و روایات فراوانی بر این امر تاکید کرده‌اند.

وی ادامه داد: فرزند پروری دیگر مسئولیت بوده و با فرزند آوری متفاوت است؛ اصلی‌ترین مسئولیت والدین پرورش و تربیت فرزند است چرا که اولین پرورشگاه و آمورشگاه فرزند، خانواده است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به برخی وظایف والدین نسبت به فرزند، بیان داشت: برقراری رابطه عاطفی با فرزند، دعا کردن در حق فرزندان، انتخاب اسم نیکو برای فرزند، ملاحظه فرهنگ و آداب زمانه در تربیت فرزند، ایستادگی و مقاومت در امر تربیت از جمله این وظایف است.

امام‌جمعه خرم‌آباد تصریح کرد: مسئولیت مادر بودن که با هیچ مسئولیتی قابل تعویض نیست، مسئولیت ششم است، مادر سرچشمه همه فضیلت‌ها بوده و انتقال برخی صفات و حالات همانند مهر و عاطفه و پی‌ریزی شخصیت کودک تنها از طریق مادر صورت می‌پذیرد.

آیت‌الله میرعمادی مسئولیت تزویج به معنای زن دادن پسر و شوهر دادن دختر از  دیگر مسئولیت‌ها معرفی و یادآور شد: روایت فراوانی به تشویق زود شوهر دادن دختران و فراهمی امکانات برای تشکیل خانواده در راستای حفظ دین پرداخته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.