پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

استمرار بارندگی در مازندران با کاهش دمای آب‌ دریای خزر

0

هواشناسی مازندران در پیش بینی هفتگی خود اعلام کرد که ابرناکی هوا همراه با بارش باران تا پایان هفته جاری در استان باقی خواهد ماند و دمای هوا نیز در این مدت بر مدار ۲۲ درجه سانتی گراد خواهد چرخید.

بر اساس این پیش بینی ، بارش باران در دامنه ها و مناطق کوهستانی شدیدتر خواهد بود.

اگر چه پیش بینی شده است که در روزهای پیش رو ممکن است برای ساعاتی در برخی نقاط مردم شاهد بیرون آمد آفتاب از پشت ابرها باشند، ولی این وضعیت موقتی است و زمان زیادی به طول نخواهد انجامید.

بنا بر پیش بینی هواشناسی در ارتفاعات بیش از ۲ هزار متر ممکن است بارش برف مشاهده شود که شدت آن زیاد نخواهد بود. 

کاهش ۴۵ درصدی بارش مهر ماه 

همچنین تازه ترین گزارش هواشناسی مازندران حاکی از کاهش بارندگی در ماه مهر است . در حالی که ماه مهر امسال در مجموع ۸۵/۵ میلی متر بارندگی در ایستگاههای هواشناسی استان ثبت شد ولی سال گذشته میزان بارندگی ۱۵۷/۹ میلی متر بود. 

در ماه مهر امسال رامسر با ۲۷۲ میلی متر بیشترین و بلده با ۷/۷ میلی متر کمترین میزان بارندگی را داشتند.

با وجود کاهش بارندگی در مهر ماه امسال ، متوسط دمای هوا در این ماه تغییر محسوسی نسبت به سال گذشته نداشت. با این وجود گزارش هواشناسی مازندران نشان می دهد که دمای سطح آب دریای خزر در مهر ماه امسال کاهش ۲ درجه ای را نسبت مهر سال ۹۷ نشان می دهد که به اعتقاد کارشناسان هواشناسی دلیل اصلی کاهش باران نیز همین وضعیت بوده است .

تابستان خوش بارش نوید پاییزی پر بارش

هواشناسی مازندران همچنین برای فصل پاییز جاری تداوم بارندگی را به طور کلی پیش بینی کرده است که نشان می دهد پس از تابستان خوش بارش ،پاییز بارانی نیز مازندران را مرطوب نگه خواهد داشت.

مجموع میانگین بارندگی در تابستان امسال ۴۲۲ میلی متر بود که نسبت به تابستان گذشته ۱۳۵ درصد و نسبت به دوره آماری ۳۴ درصد افزایش داشت.علاوه بر این دمای هوا نیز در تابستان امسال به طور میانگین عدد ۲۴/۴ را ثبت کرد که نسبت به تابستان سال گذشته ۱/۶ درصد خنک تر بود.

این در حالی است که میانگین دمای ایستگاه های ساحلی و جلگه‌ای مازندران حدود ۲۶/۳ درجه سانتیگراد بود که کاهش ۵/۶ درجه ای را نسبت مدت مشابه سال گذشته ثبت کرد.

مدیرکل هواشناسی مازندران در باره شرایط آب و هوایی و شاخص های هواشناسی به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود اینکه نمی‌توان به طور دقیق برای استان مازندران با شرایط جوی ناپایدار ، پیش بینی بلند مدت ارائه کرد، اما اعداد و ارقام و همچنین نوع فعالیت سامانه های بارشی نشان می دهد که پاییز خوش بارشی در پیش رو است. 

محمدرضا رضوی به کاهش بارندگی در مهر ماه اشاره کرد و افزود : پیش بینی‌ها نشان می دهد پراکنش بارندگی در فصل پاییز امسال بیشتر بوده و به جای روز پر باران که در مهرماه سال گذشته تجربه شد، امسال تعدد روزهای بارانی را مشاهده خواهیم کرد. 

وی ادامه داد : به همین دلیل نباید به آمار یک ماهه اکتفا کرد و باید شرایط فصلی را در نظر گرفت که فعالیت سامانه های بارشی نشان می دهد امسال روزهای بارانی بیشتری در استان تجربه می شود. 

رفع خطر سیلاب با کاهش دمای دریای خزر

مدیرکل هواشناسی همچنین به پیش بینی سیلابی استان اشاره کرد و گفت: مازندران مقصد و مسیر بسیاری از سامانه های جوی از سیبری ، مدیترانه ، اروپا، اقیانوس هند و دیگر مناطق است که عمده آنان بارانی هستند و نمی توان به طور دقیق سیلاب را پیش بینی کرد. 

رضوی افزود: اما با توجه به اینکه امسال مازندران تابستان خنکی را پشت سر گذاشته و دمای دریای خزر نیز کاهش خوبی داشت، پیش بینی می شود باران‌های سیلابی کمتر در پاییز جاری در استان دیده شود. 

وی افزایش روزهای بارانی را به مثابه پس لرزه های متعدد دانست که از شدت باران های سیلابی کاسته و انرژی سامانه های بارشی را به صورت پراکنده تخلیه می کند که در نتیجه سدمات کمتری را نیز در برخواهد داشت. 

به گفته مدیرکل هواشناسی با این حال پیش بینی شرایط جوی مازندران به واسطه موقعیت جغرافیایی بسیار سخت است و نباید نسبت به خطر سیلاب ها بی تفاوت بود. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.