پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

استرس در افزایش دیابت نقش دارد

0

ایسنا/مازندران یک فوق تخصص غدد و ‌متابولیسم گفت: در هنگام عصبانیت و استرس هرمون‌های است که قند خون را بالا می‌برد و ازین رو داشتن آرامش به روند کنترل بیماری کمک خواهد کرد.

مشایخ بخشی عصر امروز در نشست شورای اطلاع رسانی بیمه سلامت که با محوریت “دیابت ” در سالن اجتماعات اداره کل سلامت مازندران برگزار شد با اشاره به اینکه این استان رتبه دوم دیابت کشور را دارد، اظهار کرد: شناسایی بیماران دیابتی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه دیابت هزینه‌های زیادی برای جامعه به دنبال دارد، تصریح کرد: دیابت فاکتورهای خطرناکی دارد که سابقه فامیلی و خانوادگی، افزایش وزن و چاقی، کمی فعالیت‌های فیزیکی، افزایش فشار خون  وچربی خون بالا و افرادی که سابقه تولد نوزاد بالای ۴ کیلو را داشتند، از جمله این فاکتورها است.

این فوق تخصص غدد ومتابولیسم با اشاره به اینکه موارد مهم و پای‌هه‌ای در بروز دیابت از جمله بی‌تحرکی و استرس نقش کلیدی دارد، گفت: عدم کنترل قند مطلوب این مهم را تشدید کرده و برای درمان بیمار دیابتی کنترل وزن، استفاده دارویی مناسب با کیفیت و اثر بخشی بیشتر مورد تاکید است.

بخشی با بیان اینکه داروهای گیاهی نیز در برخی موارد کنترل دیابت اثر گذار بوده خاطرنشان کرد: گزنه و دارچین از داروهای گیاهی مثمر ثمر است اما برخی بیماران به این داروها جواب نمی‌دهند و باید در کنار آن طب نوین قرار گیرد.

وی ادامه داد: در خانم‌ها به دلیل فعالیت کم فیزیکی و افزایش وزن دیابت میزان فراوانی بیشتری دارد اما به لحاظ  آماری تفاوت چندانی بین مرد و زن دیده نشده است.

این فوق تخصص غدد ومتابولیسم در مورد نقش استرس درافزایش دیابت افزود :در هنگام عصبانیت و استرس هرمون‌های است که قند خون را بالا می‌برد و ازین رو داشتن آرامش به روند کنترل بیماری کمک خواهد کرد.

بخشی درمورد داروی دیابت خارجی و داخلی و نحوه مصرف آن تاکید کرد: قرص متفورمین عامل کاهش قند خون است و به همراه غذا و بین غذا باید مصرف شود و البته داروهای متفورمین خارجی اثر گذاری بیشتری داشته اما تا۹۵ درصد داروهای ایرانی پاسخگوی  دیابت است و در این راستا سهمیه بندی داروها برای استان‌ها در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۷ درصد خانم‌های باردار دچار دیابت هستند، تصریح کرد: شیوع دیابت نوع یک از همان ابتدا فرد دچار دیابت می‌شود وباید انسولین تزریق کند اما در  دیابت نوع ۲ بعد از ۴۰ سالگی با کم تحرکی به دیابت دچار می‌شوند.

این فوق تخصص غدد ومتابولیسم ادامه داد: بیماری‌های مزمن باید با اصلاح سبک زندکی باید کنترل شود و درمان 100 درصدی ندارد و فرد دیابتی ۱۰ سال عمر کمتری نسبت به افراد عادی دارند.

بخشی یادآور شد: میزان قند نرمال زیر ۱۰۰ است و قند خون ۳ ماهه زیر ۵۷ درصد و نرمال بالاتر از ۶ و نیم دیابت دارد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.