پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

استاندار مازندران: با تدبیر چهاردانگه از محرومیت خارج خواهد شد

استاندار مازندران به عنوان آخرین سخنران ضمن تایید وجود نارسایی ها در منطقه خواستار تغییر نگرش مسئولین و مردم در زمینه های کشاورزی و گردشگری شد.

1

 

 در سالروز جمهوری اسلامی ایران مسئولین استانی با حضور در سالن مرکز فنی و حرفه  ای کیاسر به بررسی مشکلات بخش چهاردانگه ی ساری پرداختند. در این نشست که همزمان با گلنگ آغاز عمليات احداث ساختمان اورژانس115 روستاي “كلاج خاصه” و مرکز پلیس راه محور ساري – كياسر در عبور ” روستای کنیم ”  برگزار شد، به ترتیب بخشدار، رییس شورای اسلامی شهر کیاسر، رییس شورای بخش چهاردانگه ، امام جمعه و نماینده مجلس به بیان مشکلات ودغدغه های مردم منطقه پرداختند. استاندار مازندران نیز به عنوان آخرین سخنران ضمن تایید وجود نارسایی ها در منطقه خواستار تغییر نگرش مسئولین و مردم در زمینه های کشاورزی و گردشگری شد.

 

jaleseh-1

 


 

 

چهاردانگه وسیع ترین بخش استان با کوله باری از مشکلات

Amini-bakhshdarدر ابتدای این مراسم بخشدار چهاردانگه در سخنانی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده به نارسایی های موجود در منطقه اشاره کرد وخواستار توجه ویژه مسئولین استانی به این بخش محروم شد.

اسماعیل امینی با اشاره به وسعت 1512 کیلومتری چهاردانگه، این بخش را بزرگترین بخش استان از نظر وسعت عنوان کرد و افزود: اهالی منطقه در 96روستا در قالب سه دهستان پشتکوه ، مرکزی و گرماب زندگی می کنند.

بخشدار چهاردانگه به حضور بیش از 10 هزار مسافر نوروزی در این ایام اشاره کرد و گفت: تمام دستگاه های مسئول در منطقه در این مدت به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات بودند.

امینی به مشکلات درمانی چهاردانگه هم اشاره ای داشت و گفت: فاصله 110 کیلومتری تا مرکز شهرستان، کار را برای اهالی منطقه سخت کرده و بعضا برای انجام کارهای ساده پزشکی اهالی مجبورند این مسافت را تا ساری طی کنند که این کار علاوه بر تحمیل هزینه های سربار، سلامت شهروندان را نیز تهدید می کند.

وی افزود: با استقرار مرکز 10 تختخوابی در مرکز بخش این امید در دل مردم منطقه زنده شد که برای انجام امور اولیه پزشکی و بهداشتی راهی مرکز استان نشوند، اما متاسفانه عدم استقرار امکانات ضروری نظیر آمبولانس مجهز و پزشکان متخصص، کادر پرستاری و اقلام مختلف دارویی نگرانی هایی را برای مردم به وجود آورد که امید داریم باعنایت به این مشکلات، بزودی شاهد رفع آن باشیم.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات جاده ای اشاره کرد و افزود: درآستانه نوروز و طی دو هفته ی گذشته هفت نفر از هم وطنان عزیز در محور ساری به سمنان جانشان را از دست دادند و بیش از 15 نفر مجروح شدند که این آمار نسبتا بالا از وضعیت نابسامان این محور مهم حکایت دارد.

امینی اقدام عاجل مسئولین جاده ای استان در اصلاح نقاط حادثه خیز را خواستار شد و افزود بیش از 20 نقطه خطرناک و رانشی در این مسیر وجود دارد که باید هرچه سریعتری فکری به حال آن شود.

وی به مه گیر بودن 20 کیلومتر ازجاده ساری به کیاسر هم اشاره کرد و از نصب چراغ و علائم هشدار دهنده در سه کیلومتر در این مسیر خبر داد. اما مشکلات چهاردانگه تنها به بخش بهداشت و درمان و راه ختم نشد و بخشدار از فرصت بدست آمده در حضور نماینده عالی دولت در استان استفاده کرده و کمبود خودروی آتش نشانی در بخش مربوطه هم اشاره ی داشت و از آمادگی اهالی این بخش برای اهدای زمین درسه نقطه برای استقرار پایگاه های آتش نشانی خبر داد.

وی مشکلات بخش راه را با کمرنگ شدن و بعضا پاک شدن خطوط راهنما در اثر ریزش شیرابه زباله به کف جاده  ادامه داد.

 

30 کیلومتراز 320 کیلومتر راه روستایی آسفالت شد

امینی همچنین از وجود 320 کیلومتر راه روستایی در بخش وسیع چهاردانگه خبر داد و گفت تنها 30 کیلومتر از این مقدار آسفالت شد و مابقی نگاه ویژه مسئولین راه را می طلبد.

وی همچنین از وضعیت نابسامان  11 پل خصوصا در منطقه نرماب دوسر گلایه کرد.عدم مدیریت در منابع آبی منطقه پشتکوه و خالخیل و چورت و بلاتکلیفی برخی این پروژه ها از دیگر گلایه های نماینده دولت در بخش چهاردانگه بود.

امینی همچنین به فرسودگی خطوط انتقال برق هم اشاره کرد و خواستار گشایش اعتباری برای ساماندهی تیرهای برق در مناطق جنگلی شد.وی همچنین ضمن قدردانی از اقدمات دولت در بخش کشاورزی از قرار گرفتن 50 هکتار از زمین های کشاورزی منطقه چهاردانکه در طرح تسطیح و تغییر الگوی کشت خبر داد و از عدم تجهیز چاه های کشاورزی در منطقه نیز گلایه کرد.

امینی در پایان این گزارش به شاخص جمعیت در بخش تحت امر خود اشاره کرد وگفت: به دلیل پراکندگی و مهاجرت روستائیان به شهر به دلیل مشکلات فوق، حد نصاب جمعیت منطقه نسبت به شاخص های اعتباری کمتر است. وی در این خصوص  خواستار توجه ویژه استانداری به دهیاری های منطقه شد.

 

حقوق پرسنل شهرداری بروز شد

jahanaraرییس شورای اسلامی شهر کیاسر نیز در حضور استاندار و جمعی از مسئولین استانی به قدمت 100 ساله بخشداری در چهاردانگه اشاره کرد و گفت: بعد از گذشت 23 سه سال از استقرار شهرداری در مرکز بخش همچنان این بخش محرومیت را با خود به یدک می کشد.

خلیل جهان آرا توسعه کیاسر را به نفع کل اهالی منطقه دانست و خواستار نگاه ویژه به این بخش جنوبی مرکز استان شد.

منتخب مردم کیاسر در شورای شهر گفت: در دو سال از فعالیت شورای چهارم با کمک شهرداری بخشی از دیون دو میلیارد تومانی شهرداری کیاسر پرداخت شد و حقوق معوقه پرسنل شهرداری نیز بروز پرداخت می شود.

وی به اقدامات عمرانی در سطح شهر هم اشاره کرد و از تسطیح  ورودی 45 متری به شهر کیاسر خبر داد و افزود این پروژه با پیش بینی اعتبار10 میلیارد تومانی در حال انجام است.

رییس شورای اسلامی شهر کیاسر همچنین به عملیات زیبا سازی شهر کیاسر جهت ورود و جذب بیشتر گردشگر اشاره کرد و گفت: این اقدامات با تلاش شهرداری و همکاری شورای شهر ادامه خواهد یافت.

وی در پایان گزارش کوتاه خود از تصویب طرح تفصیلی و طرح جامع شهر کیاسر به منظور ساماندهی ساخت و ساز شهری در کیاسر خبر داد.

 

فریادهای عالیشاه بر سر بزرگ نیا

Asghar-Alishahاصغر عالیشاه به نمایندگی از اعضای شورای بخش چهاردانگه دیگر سخنران این نشست بود. وی با اشاره به عمق محرومیت در چهاردانگه ،عزم ملی برای رفع آن را خواستار شد.

وی از تلاش شجاعی نماینده ساری و میاندرود در پیگیری مشکلات این بخش تشکر کرد و گفت: در اثر همین  پیگیری ها طی سالهای گذشته بارها وزرای مختلف از جمله کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت به منطقه آمده و از نزدیک شاهد عمق محرومیت بودند.

رییس شورای بخش چهاردانگه به ضرورت تغییر الگوی کشت در منطقه اشاره کرد و از استاندار خواست این موضوع را بصورت جدی پیگیری کند.وی همچنین به توانایی منطقه در جذب توریست اشاره کردو گفت: منطقه علی رغم این پتانسیل بالا به دلیل کم توجهی مسئولین بخش گردشگری در این زمینه توفیق چندانی نداشت.

وی تاکید کرد دسترسی ما به مدیر دستگاه گردشگری سخت است با شما راحت تر می توانیم ارتباط بگیریم.

عالیشاه نمونه این کم توجهی را بلاتکلیفی چشمه سورت عنوان کرد که این موضوع بلافاصله با واکنش استاندار همراه شد.

 

تماس تلفنی استاندار و مناقصه ای که برگزار شد

استاندار در تماسی تلفنی با دلاور بزرگ نیا خواستار توضیحات در این خصوص شد. بزرگ نیا نیز در این تماس تلفنی که بصورت عمومی برای حاضرین در جلسه پخش می شد از برگزاری و بازگشایی پاکت مناقصه برای در اختیار گرفتن این چشمه آب معدنی به منظور ساخت تاسیسات و حفاظت از این اثر طبیعی خبرداد و گفت: بعد از انتقال زمین از منابع طبیعی به اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی در اسفند ماه سال گذشته مراحل انجام مناقصه بصورت قانونی انجام شد و مقرر شد بعد از تایید مناقصه پیمانکار با شرط کمک از دهیاری ها و اعضای شوراهای بخش پشتکوه اقدام به ساخت تاسیسات و نگهداری و بهره برداری  از این اثر بی نظیر طبیعی را آغاز کند. مدیر کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: اداره کل میراث با همکاری استانداری و کانون جهانگردی این اقدامات را پیگیری و در حال انجام آن است. وی علت تاخیر در امر ساماندهی این جاذبه توریستی را در اختیار نداشتن زمین منطقه عنوان کرد و گفت خوشبختانه این مشکل در اسفند ماه 93 با همکاری اداره کل منابع طبیعی مازندران – ساری حل شد.

 

استاندار سمنان گفت دیگر از مازندران کارگر جذب نکنید

اما عالیشاه که سخنانش نیمه تمام باقی ماند از استاندار بابت پیگیری این موضوع تشکر کرد. وی به مشکلات اشتغال در چهاردانگه خصوصا منطقه پشتکوه اشاره کرد و گفت: استاندار همجوار ما دستور اکید داده از جذب نیروهای غیر بومی در کارخانجات و واحدهای تولیدی خودداری کنید و این موضوع عزم جدی دولتمردان در مازندران را می طلبد که حداقل با نگاه ویژه به بخش های کشاورزی و گردشگری جلوی مهاجرت و بیکاری اهالی فهیم چهاردانگه گرفته شود و با تغییر شرایط مهاجرت معکوس به منطقه صورت گیرد.وی در پایان سخنانش از برگزاری همایش بزرگ شوراها و دهیاران در 24 اردیبهشت در منطقه پشتکوه خبر داد.

 emam-jomae

عدل را در جامعه بر قرار کنید

امام جمعه کیاسر نیز در سخنانی کوتاه ضمن تبریک روز 12 فروردین به حدیثی از حضرت فاطمه (س) اشاره کرد و خواستار برقراری عدل در جامعه شد.

حجت الاسلام تیموری گفت: مشکلات چهاردانگه از زبان بخشدار و مسئولین دیگر منطقه عنوان شد و شاید مهمترین دغدغه اهالی در این ایام بحث درمان بوده که امید داریم با عنایت استاندار و رییس دانشگاه علوم پزشکی استان این مشکلات کمتر شود.

امام جمعه کیاسر با اشاره به شعار سال بر همدلی بین مسئولین و مردم تاکید کرد. وی در پایان سخنانش از پیگیری نماینده ساری در مجلس و اقدامات بخشدار نیز تشکر کرد.

 

 

تلاش کنیم قدری از مصائب مردم بکاهیم

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی به عنوان سخنران بعدی این نشست که در سالن فنی و حرفه ای کیاسر برگزار می شد حضور پیدا کرد و از حضور استاندار و مسئولین استانی ، کشوری و لشگری در روز تعطیل تشکر کرد و این امر را نشانه اهتمام مسئولین برای حل مشکلات مردم عنوان کرد.dr-shojaei

سید رمضان شجاعی کیاسری عمده  مشکلات حال حاضر چهاردانگه را در دو بخش درمان و راه عنوان کرد و گفت جاده ساری به سمنان به دلیل ظرفیت پایین همواره مشکلاتی را برای اهالی منطقه فراهم کرده  و باید تلاش کنیم قدری از این مصائب بکاهیم.

وی به مشکلات دست و پاگیر اداری در تکمیل پروژه محور تاکام اشاره کرد و گفت: علی رغم احداث پل ها و زیرسازی های انجام شده در این مسیر ، مراحل پایانی کار دچار بروکراسی اداری شده است.

وی به غیر استاندارد بودن جاده ی ساری کیاسر به سمنان هم اشاره کردو گفت: این جاده همان مسیر مال روی گذشته است که با اندکی تغییر به شکل امروزی درآمده است و از حداقل استانداردهای لازم برخوردار نیست.

وی به شناسایی و مطالعه محوری جدید و هم عرض با این جاده در آینده ی نزدیک خبر داد و گفت: در صورت احداث جاده ای با استانداردهای لازم، این محور شمال کشور را به جنوب متصل خواهد کرد و تاثیر زیادی در کاهش ترافیک و مصرف سوخت خصوصا در محورهای منتهی به پایتخت خواهد داشت.

 

مسافرین جاده کیاسر را شناسایی کردند، مسئولین ما هنوز در خوابند!

شجاعی کیاسری به شناسایی این محور توسط مسافرین به عنوان یک مسیر میانبر در محورهای منتهی به استان گفت: علیرغم شناسایی مسافرین مسئولین ما هنوز در خوابند!

نماینده مردم مرکز استان از عدم انجام اقدامات کم هزینه و فوری در این مسیر گلایه کرد و گفت: می شود با برخی اقدامات فوری بخشی از نگرانی این مردم را مرتفع کرد.

وی به  ضرورت استقرار پلیس راه در ابتدای شهر کیاسر و اضافه شدن نیروهای راهور اشاره کرد و گفت: در این زمینه با همکاری اداره کل پایانه های استان مقرر شد در زمینی که امروز شاهد کلنگ زنی آن بودیم ساختمانی جهت استقرار پلیس احداث شود.

شجاعی گفت: با این کار فاصله طولانی جنوبی ترین نقطه بخش تا پلیس راه مرکز استان کاهش یافته و این اقدام می تواند در برقراری امنیت در جاده موثر باشد.

وی تاکید کرد جا دارد از زحمات شبانه روزی پلیس در برقراری امنیت در این محور تشکر کنیم.

عضو مجمع نمایندگان استان در بخش پایانی سخنان خود به مشکلات بخش بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: تلاش های خوبی در امر درمان در دولت فعلی صورت گرفته اما بخش چهاردانگه به دلیل وسعت و پراکندگی روستاها هیچگاه از خدمات مطلوب بهداشتی درمانی برخوردار نبوده و متاسفانه این موضوع نوعی ناامیدی در اهالی منطقه ایجاد کرده است.

وی از ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان درخواست کرد با کمی تلاش بیشتر اقدامات عملی تلاش پرسنل برای اهالی چهاردانگه ملموس گردد. شجاعی تاکید کرد شاید بیشترین گلایه مردم از وضعیت درمان بستر کیاسر عدم استقرار پزشکان متخصص و داروهای مورد نیاز است که انشاالله با اهتمام ویژه دکتر جان بابایی این مشکلات بزودی مرتفع گردد.

وی در پایان سخنانش به فرمایشات مقام معظم رهبری در سفرگذشته  به  منطقه محروم چهاردانگه اشاره کردو گفت: معظم له بر اقدامات حیاتی برای این مردم شریف تاکید داشتند.

 

چهاردانگه هرگز محروم نیست

fallah-ostandarسخنران پایانی این نشست نسبتا طولانی استاندار مازندران بود. مهندس ربیع فلاح جلودار در ابتدای سخنانش ضمن اظهار خوشنودی از سفر مجدد به بخش چهاردانگه تاکید کرد این بخش از نظر توان نیروی انسانی و ظرفیت های گردشگری و کشاورزی هرگز محروم نیست.استاندار مازندران تاکید کرد این ظرفیت بالای منطقه باید به فرصت تبدیل شود که متاسفانه به دلیل عدم مدیریت صحیح و اقدامات زیر ساختی هم اکنون از آن به نوعی تهدید نام برده می شود.

استاندار مازندران ضمن تاکید بر تامین اعتبار به منظور تکمیل محور تاکام گفت: بزودی در نشستی با مدیر کل راه استان اولویت های را ه های مازندران را تعیین و بر اساس آن اقدام خواهیم کرد.

مهندس فلاح انجام یکسری اقدامات فوری نظیر نصب دوربین و علائم راهنمایی و رانندگی اصلاح نقاط حادثه خیز می تواند در کنترل و جلوگیری رفتار پر خطر رانندگان و جلوگیری  از تصادفات موثر باشد. وی اقدامات راهداری استان در این زمینه را خواستار شد.

 

بخشدار و اعضای شورای بخش پیگیر باشند

نماینده عالی دولت در استان مازندران با اشاره به دو طرحی که در سفرش به چهاردانگه کلنگ آغاز عملیاتش به زمین زده شد این اقدام را مبارک خواند و تاکید کرد تلاش می کنیم تا اواسط سالجاری اقدمات عملیاتی آن را آغاز کنیم.

فلاح تاکید کرد این کار تلاش و پیگیری بخشدار و اعضای شورای بخش را می طلبد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پتانسیل منطقه در بخش کشاورزی توجه به باغداری خصوصا گونه های سیاه ریشه و مقاوم به سرما را مورد تاکید قرار داد وگفت: به نظر می رسد شاید زراعت درآمد پایداری برای کشاورزان منطقه به همراه نداشته باشد و باید به سمت تغییر الگوی کشت حرکت کنیم .مدیر ارشد استان،پرورش گونه های سردآبی را نیز اقدامی مناسب در جهت تقویت اقتصاد منطقه عنوان کرد و بر توجه بیشتر در بخش ترویج و تحقیقات تاکید کرد.فلاح همچنین از اقدامات شرکت های وابسته به بنیاد شهید در احداث دامپروری در منطقه پشتکوه خبرداد و گفت: این اقدامات در جهت ایجاد اشتغال در منطقه موثر خواهد بود.

 

گردشگری مهمترین محور توسعه چهاردانگه

فلاح در خصوص بخش گردشگری هم گفت: شاهد بودید پیگر ساماندهی بی نظیرترین اثر طبیعی کشور در منطقه چهاردانگه بودیم و بزودی با استقرار پیمانکار این اثر هم از بلاتکلیفی درخواهد آمد.

وی درآمد حاصل از گردشگری را یکی از راه های درآمد استان دانست و گفت: کیاسر و منطقه زیبای چهاردانگه بدون شک یکی از مقصدهای مهم گردشگران در سفر به استان است.

وی در پایان بحث گردشگری به مدیریت صحیح در این بخش اشاره کرد و گفت: چهاردانگه بسیار مستعد است و امیدواریم با مدیریت درست به سرنوشت کلاردشت دچار نشود.

فلاح گردشگری چهار فصل را مزیتی بی نظیر برای چهاردانگه عنوان کرد و بر برنامه ریزی صحیح برای جذب مسافر در همه ی ایام سال تاکید کرد..

 

اگر برای احداث اورژانس زودتر اقدام می شد  شاید خسارت جانی در کیاسر نداشتیم

استاندار در خصوص مسائل مطرح شده در خصوص وضعیت درمانی در چهاردانگه نیز گفت: خدمات به اهالی این منطقه با توجه وسعت و فاصله با شهرستان قدری مغفول مانده و تلاش نمایندگان استان در جهت ردیف اعتباری می تواند موثر باشد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه ما از مسئولین علوم پزشکی استان هم درخواست می کنیم باکمی تلاش بیشتر نواقص موجود در مسیر خدمات رسانی در امر بهداشت و درمان را مرتفع کنند. چرا که استان مازندران در طرح تحول سلامت در کشور جزو استان های پیشرو بوده و این از تلاش نیروی های متعهد در مجموعه علوم پزشکی استان نشات می گیرد.

وی با اشاره به ضرورت احداث مرکز اورژانس 115 در محور پر رفت وآمد چهاردانگه عنوان کرد: شاید اگر پیشتر اقدام به راه اندازی و استقرار آمبولانس مجهز می شد شاهد این مقدار خسارت جانی در کیاسر نبودیم.

وی از تلاش و مساعی اعضای شورای بخش چهاردانگه تشکر کرد و گفت: اواخر فروردین ماه در نشستی با منتخبین شوراهای منطقه مسیر توسعه منطقه را با اولویت کشاورزی و گردشگری در نظر می گیریم.

 

گزارش: سید روح الله شجاعی کیاسری

 

حواشی و گزارش تصویری این بازدید و نشست را می توانید در پایگاه خبری چهاردانگه ساری مشاهده نمائید. ( لینک مطلب )

 

 jaleseh-2

jaleseh-3

 

 

 

1 نظر
  1. کمال می گوید

    با تشکر از مسئولین محترم منطقه که دغدغه مشکلات مردم را دارند.
    فقط خواهشا برای اشتغال در زمینه گردشگری مخصوصا باداب سورت حتما از نیروی های بومی استفاده شود.که جلوی مهاجرت ها گزفته شود.مثل سیمان کیاسر نشود که فقط در بخش خدماتی از نیروی های بومی استفاده شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.