پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

از 15 نفر دانش آموز سال چهارم دبیرستان 14 نفر معلم هستیم

0

تا کنون 4 گفتگو با فرهنگیان زحمت کش بخش چهاردانگه در قالب سلسه مصاحبه هایی به مناسبت هفته بزرگداشت معلم در پایگاه خبری چهاردانگه منتشر شد. در این مطلب گفتگویی انجام شده با خانم مرضیه شجاعی از آموزگاران ابتدائی شهر کیاسر که در ادامه مطالعه خواهید فرمود.

………………………………………….

خانم شجاعی شما از آموزکاران با سابقه در کیاسر هستید از شروع کار در آموزش و پرورش بگید از چه سالی مشغول تدریس هستید؟

ورودی سال72-71 تربیت معلم هستم اون سال ها  با داشتن یک فرزند دوساله جاده ی خاکی ، کمبود وسایل ارتباطی که بتونم جویای حال فرزندم بشم ! این تجربه ی تلخ رو به همکاران  جدید که با وجود  وسایل ارتباطی نو ظهور ،  از دشواری و دوری از خانواده شکوه میکنن می گم  که شرایط ما این بود . نهایتاقانع میشن.

تو اون دوران چه انگیزه ای داشتید صرفا نمیشه انگیزه مالی رو نام برد با دانش آموزم که همکلام نشده بودید؟

اولین  سال کاری ام  دانش آموز  پنجم  رو داشتم . با داشتن دغدغه امتحان نهایی  اون دوره ! واگر درصد قبولی کم می دادم از طرف اداره توبیخ  می شدیم. و این ها بیشترین انگیزه ام این بود . می خواستم شاهد ثمره ی تلاشم باشم . دانش آموزان خوب تحویل اجتماع بدم وافتخار کنم که این دانش آموزان دست پرورده ی من هستند .

دانش آموزان الان چقدر با  دانش آموزان 20 سال پیش  فرق کردن؟

قدیمی تر ها در هر جایگاهی که هستن احترام معلم وشاگردی رو حفظ میکنن ولی الان بعضا  شاهدیم دانش اموز و خانواده اش قدر دان زحمات معلم ها نیستن . الان می بینید بی احترامی به معلم  داره به یک رویه تبدیل میشه. برخی اون رو نشونه فرهنگ و به روز شدنشون می دونن.

البته من از سال 84-85 در پست مدیریت  بود مستقیم با دانش اموز در کلاس سرو کار نداشتم. ولی در مسئولیتی که داشتم .سعی ام  این بود امکانات آموزشی تکنولوژی تهیه کنم .دوره ای که مدیر مجتمع بودم برای روستایی که 4 دانش آموز داشتن با استفاده از خیرین تونستیم رایانه با تمام امکاناتش تهیه کنیم .که این دانش آموزان از سایر هم دوره ای های شهری شون عقب نیفتن.

شما معلم ها چقدر تونستید با تکنولوژی و سیستم های آموزشی بروز بشید؟

اکار ما بدون اشکال نیست.  قبول دارم ما شاید نتونستیم همپای تکنولوژی بروز بشیم . اشکال اساسی  ما این هست که تکنولوژی بروز شد ولی استفاده ی صحیح رو  ما و فرزندانمون یاد نگرفتیم.تهیه ی گوشی برای بچه ها  تبدیل به یک معظل شده  این که بچه ها  معتاد گوشی شدن! دانش اموز وخانواده  اش میدونن  که چه درس بخونن ونخونن همه قبول هستن  ودانش اموز  اینجا به ریش معلم میخنده ! اینکه معلم  حرص  می خوره تو کلاس، حرص خوردن  بی فایده!  دانش آموز میگه من که قبول می شم .

هم نسلی های شما تفریح نداشتن کلاس تقویتی نداشتن  جنگ بود کمبود این ها تو شکل گیری شخصیتشون تاثیر داشت؟!

فکر می کنید شخصیت نسل شما درست پروش پیدا کرد؟می خوام بدونم تفریحاتی که نداشتید شخصیت شما رو سخت و خشن بار نیاورد؟ الان با بچه های سرکار دارید با روحیات بسیار حساس!

دوره ی جنگ  برای رزمندگان کلاه وشالگردن می بافتیم  وخیلی هم خوشحال بودیم. تفریحات ما ؛وقتی از مدرسه تعطیل می شدیم  با دوستم خانم نرجس جلالی  با اسب می رفتیم برا علف  ونه تنها خسته نمی شدیم بلکه لذت می بردیم که پدر ومادرمون رو کمک می کردیم.

چرا خانواده ها اخلاق اولویتشان نیست؟ مقصر سیستم مدرک گراست؟

من معتقدم  دانش اموزان قدیم برای رسیدن به  نداشته هاشون تلاش میکردن،  ولی در حال حاضر دانش آموزی هم  که تمکن مالی نداره با کارگر ی و پرورش اردک هم  که شده دانشگاه قبول میشن! در حال حاضر خانواده ها اگه قرض هم بکنن برای اینکه روحیه ی فرزندشون تضعیف نشه همه چیز  رو فراهم میکنن و اینطوری که بچه ها هم روحیه ی قدر دانی ندارن!

از دوران تحصیل هم بپرسم، از هم کلاسی هاتون که اغلب کیاسری باید باشن خبر دارید می تونید یکی دوتا که موفق بودن از سرنوشتون بگید

از 15 نفر دانش اموزان سال چهارم دبیرستان 14 نفر معلم هستیم .

دلتون برای کدوم معلمتون تنگ شده؟

خانم محترمه سرپرست دبیر زبان دوره دبیرستان  وافتخار این رو داشتیم که استاد محمد نژاد دبیر ما بود .یادم نمیره نه تنها برا اموزش ما نگران بودن بلکه نگران اینده ی ما بودن وخیلی دوست داشتن که برا خودمون کاره ای باشیم . سال چهارم دبیرستان  یکی از همکلاسی ها ازدواج کرده بودن ، خیلی ناراحت شده بودن ! اینکه ازدواج مانع درس خوندن می شد . اومدن کلاس برای اعتراض از کار این دانش اموز بقیه همکلاسی هامون رو دعوا کردن ! می گفتند حداقل دیپلم بگیرید وازدواج کنید .

تنبیه هم شدید؟

یادم نمیاد .

بچه را هم که چی تنبیه می کردید؟

اعتقادی به تنبیه بدنی نداشتم اما سال  75- 74 معلم روستای وری بودم . هم خانواده  دانش آموز و هم مدیر میگفتن دانش اموز باید تنبیه بشه از اونجایی که این دانش آموزان به تنبیه عادت داشتن مهربان بودن من هم فایده ای نداشت ومجبور بودم  بعضی اوقات تنبیه  هم بکنم .

ظاهرا دلبستگی تون به سیستم آموزشی قبل زیاده فکر می کنید روش آموزشی گذشته تاثیرش بیشتر بود

بله احترام -سواد -تلاش برای رسین به اهداف

گفتگو از سیدروح الله شجاعی کیاسری

 

مطالب مرتبط:

ریشه همه ی مشکلات کیاسر فرهنگی است

بیشترین آسیب فرهنگی را سیاستمداران وارد می کنند

انسان های بزرگ همیشه قدرت تغییر دارند

دلم می خواهد به مدرسه سابقم برگردم و پشت همان میز بنشینم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.