پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اجرای طرح‌های الکترونیک بیمه سلامت در مازندران

0

ایسنا/مازندران مدیرکل بیمه سلامت مازندران گفت: بهره‌گیری از ابزارهای نوین بویژه در بخش الکترونیک باعث دقت و سرعت عمل بیشتر در ارائه خدمت به متقاضیان شده و شفافیت داده‌ها را به ارمغان آورده است.

رسول ظفرمند در گفت‌وگو با ایسنا از خدمات جدید بیمه سلامت خبر داد و اظهار کرد: به دلیل حجم بالای داده‌های ورودی به سازمان و نیز گستره بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ نوع خدمتی و ۲ هزار و ۵۰۰ قلم دارویی و نیز به جهت دسترسی سریع و دقیق‌تر به اطلاعات بیمه سلامت با بکارگیری ظرفیت الکترونیک، بیمه سلامت توانسته خدمات بهتری را ارائه کند.

وی با اشاره به برخی از خدمات انجام شده در این راستا تصریح کرد: مبحث اسحقاق سنجی یکی از خدمات الکترونیک بیمه سلامت بود که در موضوع بستری بیماران بکار گرفته شد، به این صورت که تنها با ارائه کد ملی افراد در سیستم مشخص می شود که فرد دفترچه داشته یا خیر و یا دفترچه او مربوط به کدام سازمان بوده و آیا فرد بیمار استحقاق درمان را دارد، که حتی با فراموش کردن دفترچه بیماران تنها با ارائه کد ملی می توان مبنای محاسبات را درنظر گرفت.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران درباره مزیت طرح استحقاق سنجی خاطرنشان کرد: در بسیاری موارد افراد با چند دفترچه وجود داشته که همپوشانی داشتند و اکنون با اجرای این طرح تنها یک دفترچه ملاک و معیار مراجعه است.

ظفرمند موضوع نسخه الکترونیک را دیگر خدمت شاخص ارائه شده بیمه سلامت عنوان کرد و گفت: با اجرای کامل این طرح نسخه پزشکان الکترونیکی شده است و در فاز بعدی ارسال نسخه به آزمایشگاه و داروخانه در دستور کار قرار دارد که این بستر اکنون فراهم بوده و منتظر تائید نرم افزار واحد از سوی وزارتخانه هستیم.

وی بیان کرد: کاهش مصرف کاغذ، سرعت بیشتر و پرداخت سریع‌تر صورت حساب پزشکان از جمله فواید اجرای این طرح بوده که تکمیل آن با دستور وزارتخانه ممکن می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان مازندران موضوع ارسال، پذیرش و رسیدگی الکترونیک را پروژه بعدی و در دست اقدام سازمان دانست و تاکید کرد: در اجرای این طرح، مازندران جزء برترین استان های کشور بود و اکنون این برنامه در اکثر بیمارستان‌ها اجرا می‌شود.

ظفرمند با بیان خصوصیات این طرح افزود: تا قبل از اجرای این طرح برای ارسال هر پرونده بیمار ۲۰ برگ بصورت پرونده ارسال می شد که اکنون این مقدار به ۳ برگ در پرونده بیمار کاهش یافته مضاف بر اینکه جدا از دقت و سرعت عمل، در برنامه ریزی و ارائه داده های شفاف به مدد بیمارستان ها آمده و در کاهش مصرف کاغذ نیز بسیار موثر بوده است.

وی از بیمه سلامت به عنوان دستگاه برتر استان مازندران در سال جاری یاد کرد و گفت: علاوه بر بکارگیری طرح‌های الکترونیکی، این دستگاه با کاهش مصرف کاغذ و اجرای دستورالعمل‌هایی در کاهش مصرف انرژی توانست به عنوان دستگاه برتر استان شناخته شود.

مدیرکل بیمه سلامت استام مازندران از اجرای پروژه دفترچه واحد درمانی توسط تمامی آحاد مردم خبر داد و گفت: این دستورالعمل مستند به بند الف ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه بوده که دولت را مکلف به اجرای این طرح با محوریت بیمه سلامت کرده است.

ظفرمند با بیان اینکه در اجرای این طرح ابتدا موضوع وسع سنجی افراد اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرد: بنابراین آئین نامه اگر درآمد افراد کمتر از ۴۰ درصد حقوق مبنای وزارت کار و تعاون باشد مشمول دریافت دفترچه بدون پرداخت هرگونه سرانه بیمه‌ای می‌شوند.

وی عنوان کرد: چنانچه در وسع سنجی درآمد فرد بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد حقوق مبنا باشد این افراد باید ۵۰ درصد حق بیمه را خود پرداخت کرده و ۵۰ درصد دیگر را دولت پرداخت می‌کند و اگر در وسع سنجی درآمد افراد بیش از ۱۰۰ درصد حقوق مبنای اداره کار باشد تمام هزینه صدور دفترچه را افراد پرداخت می‌کنند.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران با بیان اینکه در این طرح توصیه بر احقاق حقوق مستحقان است و طرح وسع سنجی توسط وزارت رفاه اجرا می‌شود، یادآور شد: در وسع سنجی قریب به ۱۲ هزار نفر در استان ثبت نام کردند تا مشخص شود در چه دهک درآمدی قرار می‌گیرند، البته طرح خالی از ایراد نبوده و به مرور اشکالات این برنامه رفع خواهد شد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.