پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آیا چهاردانگه با فرستادن اولین نماینده زن به مجلس شورای اسلامی از مازندران، رکورد شکنی می‌کند؟

1

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: بخش تاریخی و بزرگ چهاردانگه در طول تاریخ در سرنوشت مازندران و حتی ایران اثر گذار بود. گور دخمه‌های کشف شده در وستمین مربوط به دوره اشکانی، قلعه شاه دژ، قلعه ترکام و ده‌ها آثار به جامانده از گذشتگان نشان دهنده جایگاه والای چهاردانگه می‌باشد.

شخصیت‌هایی همچون محمود میر عمادالدین که پرچم مبارزه با مغولان را در هزار جریب برافراشت و شکست سختی را به عوامل مغولان در منطقه  وارد کرد و سلسله عمادیه را در هزار جریب تاسیس نمود، حبیب الله خان سورتیچی از روستای تاریخی سورت که حاکم مازندران در دوره قاجار بودند، علی اکبر داور وزیر نامدار رضا خان که لایحه خلع ید قاجاریه را در مجلس شورای ملی به تصویب رساند و  بنیان‌گذار عدلیه و مالیه نوین در ایران می‌باشد و اهل روستای کنیم، حسن قدس نخعی، وزیر خارجه و سفیر ایران در کشورهای مختلف و رباعی سرای معروف که به خیام قرن شهرت یافت در دوره پهلوی دوم،  اهل روستای سنور، علی کردان مدیر توانمند که مردم مازندران از وی به نیکی یاد می‌کننند، آیت الله سید حسن شجاعی کیاسری  نماینده چهار دوره شهرستان ساری در مجلس شورای اسلامی و دکتر سید رمضان شجاعی کیاسری نماینده دو دوره مردم شهرستان ساری در مجلس شورای اسلامی، سردار کمیل کهنسال و سردار عبدالله ملکی از فرماندهان نام آور دفاع مقدس، آیت الله سید شفیع ارایی، آیت الله ملا عبدالله کیاسری ، آیت الله ملا عبدالله تیلکی، آیت الله شیخ علی اصغر ولویه‌ای، آیت الله ملا اسدالله زمانی ، مهدی زمانپور مستند ساز مشهور، خانم محسنی داور بین المللی فوتبال و….. از چهره های شاخص و نامدار منطقه چهاردانگه می‌باشند.

زنان مازندرانی همان گونه که در نقش مادری خود بسیار موفق بودند و با کار و تلاش خود در دوشادوش مردان  در مزارع، مردان نامداری را در دامن خود پرورش دادند که در تاریخ ایران موثر بودند، اما فعالیت در عرصه سیاست و امور اجتماعی تا الان کمتر ورود کردند به همین دلیل تاکنون از مازندران، خانمی موفق به راه یابی به مجلس از بدو تاسیس تا کنون نشدند.

در  اولین انتخابات شورای اسلامی شهر ساری، خانم فرزانه با کسب رای بسیار بالا  به شورای اسلامی شهر ساری راه پیدا کردند اما تجربه ناموفق حضور ایشان  باعث شد زنان دیگری که بعد از ایشان برای شورای شهر  یا مجلس شورای اسلامی از شهرستان ساری ثبت نام کردند توفیقی را کسب ننمایند.

در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال 1394، یکی از زنان مازندران که خوشبختانه اهل چهاردانگه می‌باشد پای در مسیری  گذاشت تا برای اولین بار یک زن بتواند از مازندران به مجلس راه پیدا کند.

دکتر عالیه زمانی، متخصص بیهوشی، از فعلالان در عرصه سیاسی، اجتماعی مازندران و بنیانگذار خیریه همت عالی، از خانواده‌ای فرهنگی، نوه آیت الله ملا اسدالله زمانی به عنوان کاندیدا در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 1394  ثبت نام نمود، گرچه ایشان بسیار دیر هنگام  وارد کارزا  پیچیده انتخابات آن دوره شهرستان ساری شده بود، توانست قریب 20000 رای را کسب نماید.

وی با کسب این تعداد آرا برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی برای سال 1398 مصمم‌تر شد و کسب تجربه از انتخابات دوره قبل  با شعار یک زن و یک مرد وارد عرصه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شده‌است.

وی امیدوار است با کسب نظر نیمی از جامعه، یعنی زنان با تکیه بر توان مدیریتی و تحصیلات دانشگاهی در دانشگاه معتبر کشور ( دانشگاه علوم پزشکی تبریر) و فارغ از مسائل جنسیتی به عنوان اولین زنی باشد که ردای وکالت مردم شهرستان ساری را به تن  بپوشد و مسیر مشارکت زنان را در سرنوشت مازندران هموار نماید.

آیا مردم جهاردانگه با حمایت خود از دکتر عالیه زمانی، این بانو همولایتی، موفق می‌شوند به عنوان اولین منطقه ای در مازندران باشند که نماینده زن به مجلس می فرستد؟

فارغ از هر نتیجه‌ای،  پایگاه خبری چهاردانگه امیدوار است مسیری که دکتر عالیه زمانی کیاسری برای زنان چهاردانگه‌ای و مازندرانی ترسیم نمودند، شاهد مشارکت بیشتر  زنان توانمند مازندران در عرصه سیاست و سرنوشت این کهن دیار باشیم. بدون شک با ورود خانم های توانمند و دلسوز سرعت پیشرفت  مازندران تسهیل می‌شود.

نویسنده: حامد خلیلی ازنی

1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    مردهاش که ادعا داشتند کاری از پیش نبردند چه برسه …..

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.