پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آفرودسوارها و حساسیت‌های زیست محیطی جنگل‌های مازندران

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، آفرود به سبکی از تفریح گفته می‌شود که ورزشکاران با ماشین‌های دو دیفرانسیلی در مسیرهای سخت و پستی و بلندی‌های شدید اقدام به رانندگی می‌کنند. از جمله خودروهایی که در این ورزش استفاده می‌شود خودروهای شاسی بلند است و  این خودروها معمولا قابلیت عبور از مسیرهای دشوار و مناطق صعب العبور را دارا می باشند.

آفرود در مکان‌های مختلف برگزار می‌شود، از زمین های برفی، صخره‌ای و باتلاقی گرفته تا زمین های کوهستانی، کویر و… که برای رانندگی در هر کدام باید تجربه و قوانین مخصوص خود را رعایت کرد.

در ایران با توجه به تنوع طبیعت و وجود مکان‌های ویژه این ورزش، زمینه برای گذراندن اوقاتی خوش برای علاقه مندان این ورزش فراهم است.اگرچه خیلی از افراد آفرود سواری را برای هیجان و تفریحش انتخاب می کنند ولی می توان این تفریح را یک ورزش هم نامید، به دلیل آن که آفرود قوانین و شرایط مخصوص به خود را دارد و باید آن ها را رعایت کرد.

البته اجرای این ورزش در ایران مثل بعضی رشته های دیگر ورزشی به دلیل نداشتن امکانات کافی از جمله پیست ویژه و عدم تامین بودجه دولتی همواره با مشکلاتی روبروست.

با وجود اینکه مازندران به دلیل شرایط جغرافیایی یکی از استان‌های مساعد و به قول علاقه‌مندان به این ورزش بهشت آفرود سواری است، اما حساسیت های زیست محیطی و نزدیکی منابع طبیعی استان به خطوط بحرانی و آسیب پذیری، همواره آفرود سواری به عنوان یکی از تهدید های محیط زیست و منابع طبیعی شمرده می شود. 

موافقان آفرودسواری، این ورزش را برای هیجان و تفریحش انتخاب میکنند و آن را یک سرگرمی سالم برای جوانان و حتی میانسالان می دانند. با این که آفرودسواری یک رشته ورزشی به حساب می آید ولی علاقه مندان آن را به دید مسابقه نگاه نمی کنند، زیرا آن ها معتقد هستند آفرودسواری یک جور طبیعت گردی حرفه ای است و سعی می کنند صرفا دل به طبیعت بزنند و از رانندگی لذت ببرند وآن را نوعی بازگشت به طبیعت با ابزار غیرطبیعی می دانند.

از طرف دیگر مخالفان آفرود سواری که عمدتا از نهادها و سمن های مردم نهاد محیط زیستی و دوستدار منابع طبیعی هستند، اینگونه ورزش ها را با توجه به بی در و پیکر بودن آن ، آسیب زننده برای طبیعت می دانند.

مخالفان آفرودسواری، نه اینکه با  ورزش آفرود مشکلی داشته باشند، بلکه به اجرای این تفریح به صورت دل بخواه و غیرمسئولانه انتقاد دارند و نتیجه آن را تخریب بیش تر منابع طبیعی و محیط زیست می دانند.

با این حال در تازه ترین اقدام از سوی سازمان جنگل های کشور، اجرا و برگزاری آفرود سواری در جنگل های مازندران ممنوع اعلام و نسبت به توقیف خودروهای آفرود بدون مجوز در جنگل های شمال هشدار داده شده است.

اقدامی که با مخالفت آفرودسواران در فضای مجازی از جمله توییتر و اینستاگرام مواجه شده است.

 اطلاعیه سازمان جنگل های کشور

 معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور روز شنبه طی اطلاعیه ای با بیان اینکه تمامی عرصه های جنگلی و مرتعی کشور تحت مدیریت سازمان جنگل هاست، اعلام کرد: سازمان جنگل ها بی نظمی در جنگل را نمی پذیرد و با آفرود سواری در جنگل برخورد قانونی می کند.

دکتر عباسعلی نوبخت گفت: اکنون در شرایط توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال قرار داریم و از پایان سال ۹۶ بهره‌برداری از جنگل به طور کلی متوقف شده است و جنگل با زادآوری و رویش و زایش گونه‌های گیاهی مواجه شده است و برای اینکه این تجدید حیات آسیب نبیند این اجازه را نمی دهیم که خودرو وارد جنگل شود.

وی گفت: مدیران مناطق چهارگانه شمال در خصوص آفرودسواری در جنگل به دلیل آسیب‌های وارده حساسیت ویژه‌ای دارند و هر کانون و سازمانی بخواهد اتومبیل‌رانی در جنگل راه‌اندازی کند متخلف شناخته شده و برایش پرونده تخلف صادر می‌شود.

انتشار اطلاعیه ثبت‌نام آفرود سواری

معاون سازمان جنگل‌ها با اعلام اینکه در فضای مجازی به مناسبت ثبت جهانی جنگل هیرکانی اطلاعیه ثبت‌نام آفرود سواری را منتشر کرده‌اند، تصریح کرد: ثبت میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی، مسئولیت سازمان جنگل‌ها را سنگین‌تر کرده و محدودیت حفاظتی بیشتری برای این سازمان ایجاد می‌کند.

نوبخت ادامه داد: ما باید به استانداردهای لازم جهانی در جنگل‌های هیرکانی دسترسی پیدا کنیم و اگر نتوانیم به هر دلیلی به استانداردهای لازم و مد نظر یونسکو نزدیک شویم قطعاً این فرصت و امتیاز از جنگل‌های هیرکانی سلب خواهد شد.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه تاکنون مسیر آفرود سواری به سازمان جنگل‌ها اعلام نشده، اقدام کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی در داخل جنگل هیرکانی را به خاطر آسیب زدن به تجدید حیات جنگل، کوبیدگی خاک و از بین بردن زایش و رویش گونه‌های گیاهی و جنگلی خلاف دانست و اعلام کرد: یگان حفاظت منابع طبیعی کشور با هرگونه دخالت و بی‌نظمی در جنگل به شدت برخورد و اتومبیل‌ها را متوقف می‌کند.  

 آفرود سواری باید مدیریت شود

معاون گردشکری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری مازندران گفت: ما هم موافق آفرود سواری هرج و مرج گونه نیستیم و باید این ورزش تفریحی هم به صورت مدیریت شده انجام شود.

مهران حسنی با بیان اینکه هیچ نهادی مخالف تفریح سالم جوانان نیست، افزود: اما اینکه هر فردی دست به تقویت خودروی خود بزند و با آن در عرصه های طبیعی جولان دهد ، کاملا مخالف اصول گردشگری و تفریح سالم است.

وی افزود: خوشبختانه ورزش تفریحی آفرود سواری علاقه مندان بسیاری را در سالهای اخیر در کشور به خصوص شمال کشور به خود جذب کرده است و ما نیز پذیرای هر نوع گردشگری هستیم که به محیط زیست صدمه نرساند.

معاون گردشگری استان مازندران تاکید کرد: اما رها کردن غیر مسئولانه خودروهای غول پیکر در جنگل ها و مراتع سرسبز استان با اصول گردشگری مغایرت دارد و ما اقدام پیشگیرانه سازمان جنگل ها را حمایت می کنیم.

حسنی افزود: حساسیت تالاب میانکاله ، تخریب شدن منابع طبیعی در چند دهه اخیر ، به خطر افتادن زیستگاه حیوانات جنگل ها و مراتع مازندران و همچنین ثبت جنگل های هیرکانی در میراث جهانی یونسکو، حساسیت مراقبت از جنگل های مازندران را بیشتر کرده است.

وی با بیان اینکه باید به آفرود سواری در مکان های مخصوص صورت گیرد، ادامه داد: متاسفانه دستگاه های متولی از جمله گردشگری برای مدیریت این ورزش برنامه ای تدارک ندیده اند.

معاون گردشگری مازندران ، پیگیری ایرنا و همچنین دستورالعمل و اطلاعیه سازمان جنگل های کشور را مقدمه و انگیزه ای برای پیدا کردن راه حل جهت حفظ محیط زیست و همچنین برخورداری جوانان از تفریحات سالم همچون آفرود سواری عنوان کرد.

با این حال هنوز برخی دیگر از متولیان این موضوع مانند اداره کل ورزش و جوانان مازندران، فدراسیون موتورسواری و اتومبیل رانی جمهوری اسلامی ایران و هیات آن در استان ها و همچنین سازمان جنگل ها و منابع طبیعی هیچ جایگزینی برای این ممنوعیت ارائه ندادند. 

/۱۸۹۹/۹۹۱۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.