پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آغاز شفاف سازی مشکلات اجرائی برای مردم مازندران از بخش دودانگه ساری

0

پایگاه خبری چهاردانگه: رئیس جمهوری در پی ناآرمی های اخیر خطاب به وزرا ، معاونین و همه مسئولین بخش های اجرایی کشور از آنان خواسته بود تا به طور روزانه با مردم مشکلات را در میان بگذارند و اگر مساله‌ای پیش می‌آید ، پیش از همه مردم بموقع در جریان قرار بگیرند.
فرمانداری ساری در پی این دستور رئیس جمهوری نشست شورای اداری شهرستان را امروز چهارشنبه با حضور تمامی مدیران دستگاههای اجرائی شهرستان در مسجد چهارده معصوم روستای سنگده بخش ‘ دودانگه ‘ برگزار کرد.
مجید حسین زادگان فرماندار ساری در این نشست که اصحاب رسانه نیز حضور داشتند به درخواست رئیس جمهوری در این زمینه اشاره کرد و گفت که از این پس نشست های شورای اداری شهرستان در بخش های مختلف برگزار می شود تا به پرسش های مردم در زمینه های مختلف پاسخ داده شود.
وی اعتماد سازی از طریق تبیین و شفاف سازی مسایل و مشکلات و بیان ظرفیت ها را از اهداف اصلی برگزاری جلسات عمومی با مردم در بخش های مختلف روستائی عنوان کرد و افزود : این جلسات در دیگر بخش ها نیز برگزار و پیگیری برای حل مسایل و مشکلاتی که مطرح می شود ، صورت می گیرد.
فرماندار ساری با اشاره به مسایل مطرح شده از سوی بخشدار دودانگه در باره ظرفیت های این بخش و مسایل و مشکلات از جمله پیرامون طرح های نیمه تمام ، گفت : مسئولان اجرائی شهرستان باید به صورت شفاف وضعیت منابع مالی و هزینه های انجام شده برای طرح ها را با مردم در میان بگذارند و به آنان بگویند که چرا در چنین وضعیت اقتصادی قرار داریم و حتی چرا طرح های عمرانی به کندی پیش می رود .
وی اضافه کرد : اگر سهل انگاری وجود دارد ، باید به صورت شفاف به مردم اعلام کنیم ، ریشه مشکلات فعلی را باید به مردم بگوئیم و اگر مشکلی حل نشده است ، باید با اسناد و دلایل منطقی و کارشناسی مردم را در جریان قرار دهیم .
فرماندر ساری با تاکید بر این که تعامل بین مردم و مسئولان باید عمیق تر شود ، گفت : چنین ارتباطی تنها با توسل به شفافیت در گفتار و هماهنگی آن با رفتارها بویژه از سوی مسئولان به وجود می آید ، چرا که مردم ثابت کردند که قدرت تحلیل و تفسیر شرائط کشور را دارند و برای کمک به حل مشکلات و رسیدن به خواسته های عمومی جامعه ، همراه هستند.
حسین زادگان افزود : امروز دولت به مقوله اشتغال و درآمد بیشتر مردم بویژه در روستاهای کشور توجه ویژه ای دارد و اعتبارات زیادی را بدون محدودیت در نظر گرفته است و همه باید تلاش کنیم تا هم مردم در جریان این اقدامات قرار بگیرند و هم بتوانند از این مزیت ها بهره مند شوند .
فرماندار ساری از گردشگری و کشاورزی به عنوان دو ظرفیت اصلی بخش دو دانگه یاد کرد و ادامه داد: امروز تسهیلات کم بهره با شرائط آسان برای جوانان جویای کار که دارای ایده و طرح در این دو حوزه باشند در دسترس قرار دارد.
** دودانگه ، نماد اقتصاد مقاومتی
بخشدار دودانگه هم در این نشست با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی صد در صد مردم این بخش از خدمات عمومی برق ،تلفن و آسفالت برخوردار شده اند ، گفت : به همت دولت تدبیر و امید و افتتاح خط انتقال لوله گاز 42 اینچ سمنان به ساری اکنون 80 درصد لوله گذاری گاز برای گاز رسانی به روستاهای این بخش انجام شده است.
جهانبخش عشور یکی از مشکلات فعلی مردم این بخش را تامین آب کشاورزی و شرب برشمرد و افزود : به رغم اینکه منابع آبی سطحی و زیر زمینی بخش دودانگه مطلوب است ، اما همچنان 30 درصد مردم این روستاها با کمبود آب شرب مواجه هستند.
وی شغل اصلی مردم این بخش را کشاورزی دانست و گفت : استفاده از زمین های شیب دار برای کشت گیاهان دارویی و سیاه ریشه مورد توجه قرار گرفته است و در 2 سال اخیر کشت گل محمدی برای گلاب گیری از 50 هکتار به 80 هکتار افزایش یافته است و 380 هکتار زمین دیگر هم برای کشت گیاهان دارویی در این منطقه شناسایی شده است.
عشوری افزود : از آنجائی که پرداخت تسهیلات طرح های کشاورزی و گردشگری با هدف ایجاد اشتغال در روستاها در دولت دوازدهم مورد تاکید است ، فرصت و ظرفیت مناسبی برای اشتغالزایی و ایجاد درآمد در 2 حوزه کشاورزی و گردشگری در این بخش وجود دارد.
بخشدار دو دانگه دامپروری را از ظرفیت های مهم این بخش عنوان کرد و گفت : وجود مراتع و زمین های مساعد برای کشت انواع علوفه زمینه را برای توسعه دامپروری در یان بخش به وجود آورده است.
وی به ظرفیت های گردشگری طبیعی و تاریخی این بخش نیز اشاره کرد و افزود : علاوه بر طبیعت بکر دامنه ای با پوشش درختچه ها و مناطق کوهستانی برفگیر ، وجود آبشار طبیعی هولار، شیرین رود ، جنگل راشستان با درختان تنومند و برج هزار ساله ‘ رسکت ‘ ، فرصت های بی نظیری برای رونق گردشگری در این منطقه است .
عشوری با بیان اینکه با روشن شدن مشعل گاز در این بخش مشکل تامین و مصرف سوحت فسیلی مردم این بخش حل و فصل می شود، بیان داشت : پایان یافتن قطع درختان برای تهیه سوخت اهالی از بزرگ ترین مزیت گاز دار شدن منطقه است.
** طرح شفاف مشکلات
در این جلسه اعضای شورای اسلامی و دهیاران روستاهای بخش دوانگه مشکلات و نیازمندی ها، ظرفیت ها و توانمندی های مردم و منطقه را به لحاظ کشاورزی و گردشگری و همچنین صنایع وابسته به بخش کشاورزی مطرح کردند.
کمبود آب شرب و کشاورزی ، تسریع در اجرای جاگذاری لوله های گاز و حمایت در توسعه کشت گیاهان دارویی از جمله گل محمدی برای گلاب گیری ، توسعه کشت درختان سیاه ریشه در زمین های شیب دار و تجهیز ، تسطیح و نوسازی زمین های شالیزاری از مهم ترین مشکلات و خواسته های مردم دودانگه عنوان شد.
روسای ادارات مختلف آب ، گاز ، محیط زیست ، جهاد کشاورزی ، راه و شهرستازی ،مخابرات ، بیناد مسکن و دیگر دستگاههای مسئول هم در این نشست به صورت شفاف و بر اساس وضعیت و شرائط موجود مالی و نیروی انسانی ، قوانین و مقررات چگونگی حل مشکلات را با مردم مطرح کردند.
هنچنین مقرر شد تا جلسات تخصصی مدیران دستگاههای اجرایی شهرستان ساری به همراه بخشدار با اعضای شورای اسلامی و دهیار هر روستا برگزار تا مسایل بخش های مختلف و چرائی حل نشدن آنها برای مردم بازگو و راهکارهای لازم اندیشیده شود.
** دودانگه کجاست ؟
بخش دو دانگه شهرستان ساری با 45 روستا و با جمعیت شناور حدود 25 تا 30 هزار نفر ، در مساحتی حدود 560 کیلومتر مربع در دل سلسله جبال البرز واقع است.
این بخش علاوه بر ظرفیت حدود 10 هزار هکتاری زمین کشاورزی ، دارای مناطق بکر طبیعی برای طبیعت گردی و گردشگری است .
خبرنگار : سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.