پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آرامش و زیبایی در کنار دریاچه چورت

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: دریاچه‌ها در هر منطقه‌ای نشانی از طراوت و زندگی هستند. فرصت استراتژیک و مهمی که هر کدام از این دریاچه‌ها برای آن منطقه فراهم می‌کند قابل توجه است.دریاچه‌ی چورت یکی از بیشمار دریاچه‌های ایران به شمار می‌رود که با وجود کم سن بودن، چنین شرایطی دارد. منطقه‌ی آبی محصوری در میان درختان سرسبز که اکوسیستم فوق العاده‌ای را رقم زده است. مفدا گزارشی کوتاه از این دریاچه زیبا را به شرح ذیل آورده است.

معرفی

دریاچه‌ی چورت یا «میانشه» در ۱۰ کیلومتری روستای چورت  چهاردانگه قرار دارد. دریاچه‌ی مذکور با حدود ۲/۵ هکتار مساحت بر اثر زلزله‌ای در سال ۱۳۱۸ خورشیدی و مسدود شدن مسیر عبور آب چشمه‌ای در کنار دریاچه به وجود آمد.

همانطور که می‌بینید عمق این دریاچه در مقابل با دیگر دریاچه‌های طبیعی ایران بسیار کوتاه است، اما شرایط خاصی که در منطقه حکم‌فرما است، باعث پدید آمدن اکوسیستم زیبا و دیدنی شده است که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت. قرار گرفتن این دریاچه در میان درختان سرسبز و جنگل‌های انبوه محل مناسبی را برای اسکان چند ساعته‌ی مسافران فراهم آورده است.

نکته‌ی جالب وجود ماهیان گوناگون درون آب دریاچه است که برخی توسط روستایی‌ها به درون آن ریخته شده‌اند و برخی هم بر اثر جابجایی تخم آن‌ها توسط پرندگان و انتقال آن‌ها به درون دریاچه به وجود آمده‌اند و طی سالیان بر اثر تولید مثل به جمعیت‌شان افزوده‌اند.

شکل دریاچه‌ی میانشه به صورت بیضی است و آب آن هرساله با توجه به میزان بارش‌ها تغییر می‌کند. اگر به سطح دریاچه نگاه کنید، هنوز هم می‌توانید تنه‌ی به جا مانده از درختان قدیمی را در آن ببینید.

با وجود هوای بعضا مه‌آلود، سکوت مرموز، جاده‌ی خاکی کشیده شده در میان درختان، صدای حیوانات و پرندگان مختلف و درختانی که تنها نیم تنه‌ی آن‌ها از آب بیرون زده است، به احتمال زیاد هنگام دیدار از این دریاچه به یاد کشورهای اروپایی و اقلیم خاصشان بیفتید و این موضوع می‌تواند برایتان جالب باشد.

نام اصلی این دریاچه «میانشه» است، اما به دلیل قرار داشتن روستایی به نام «چورت» در همین نزدیکی آن را بیشتر با این نام می‌شناسند. هنگام عبور از میان درختان و جاده‌ی خاکی منتهی به دریاچه بوی درختان و گیاهان مختلفی چون ازگیل، گردو، پونه و اویشن شما را از خود بیخود خواهد کرد.

مهم نیست با چه نیتی از این دریاچه دیدن کنید، در هر صورت وقتی آن را ترک می‌کنید، به احتمال بسیار زیاد تنها چیزی که برایتان می‌ماند یک حال خوب است که با بودن در آغوش طبیعت این ناحیه نصیب شما می‌شود. اگر به دنبال سکوتی نسبی هستید، اطراف دریاچه‌ی چورت مکانی عالی برای تمدد اعصاب و آرامش است.

چگونه می‌توان به چورت رفت

برای رفتن به چورت باید از جاده‌ی ساری-کیاسر راهی روستای چورت شوید. این مسیر از تهران حدود ۳۵۰ کیلومتر فاصله دارد. به روستای چورت که رسیدید، حدود ۱۰ کیومتر مسیر خاکی را که بگذرانید به این دریاچه خواهید رسید.

قبل از هرچیر می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر، از راهنمایان محلی در روستای چورت کمک بگیرید. اگر قصد دارید در این محل بمانید، حتما چادر سفری و وسایل گرمایشی مانند پتو به همراه داشته باشید.

در اینجا امکان ماهیگیری برایتان وجود دارد. فقط یادتان باشد در این مکان شنا نکنید که ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد. البته تورهایی وجود دارد که اگر علاقه‌مند به این گونه سفر کردن باشید، شرکت در یکی از آن‌ها را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این صورت می‌توانید با نقاط بیشتری به همراه فرهنگ بومی مردم منطقه هم آشنا شوید.

فصل‌های بهار، تابستان و پاییز بهترین زمان برای دیدار از دریاچه‌ی چورت هستند. با این وجود اگر تحمل سرمای زمستان را داشته باشید و بتوانید با سختی مسیر نیز کنار بیایید، قطعا با حال و هوای متفاوت‌تری در این فصل از این دریاچه دیدن خواهید کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.