پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آرامش بخشی و امید آفرینی قرآن _قسمت سیزدهم

0

آرامش بخشی و امید آفرینی قرآن _قسمت سیزدهم
*********

۱۳ – خانواده صالح باعث آرامش و امید یکی از نیازهای بشر در زندگی مسأله ازدواج و پیوند زناشویی است. تجرد و عدم رغبت به ازدواج علاوه بر این که بر خلاف فطرت و طبیعت انسان است، دشواری ها و مشکلات جسمی و روحی، فردی و اجتماعی فراوانی بدنبال دارد، ازدواج و تشکیل خانواده نقش مهمی در سلامت، آرامش و آینده انسان و جامعه دارد.
خداوند متعال در قرآن یکی از آثار و اهداف ازدواج را آرامش و آسایش بیان نموده و در سوره روم آیه ۲۱ می‌فرماید: “وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً” از نشانه های او این که همسرانی از جنس خود شما برای شما آفرید تا در کنار آنها آرامش یابید و در میانتان مودت و رحمت قرار داد.
بر اساس این آیه شریفه: خداوند متعال در خلقت بشر، زن و مرد را مکمل نیازهای جسمی و روحی یکدیگر قرار داده بطوری که هر یک بدون دیگری احساس فقر، نیاز و خلأ و کمبود می‌کند، ازدواج علاوه بر این که نیازهای جنسی انسان را تأمین می‌کند و موجب بقاء نسل و تکمیل دین و معنویت می گردد، سبب آرامش و سکون زن و مرد و با تولّد فرزند باعث امید به زندگی می شود.

نکته دیگر این است که با ازدواج و تشکیل خانواده بین زن و مرد محبت و مودت ایجاد می‌شود، همین محبت و مودت اسباب شادی و آرامش را فراهم می‌سازد و دلبستگی عاطفی بین زن و شوهر بوجود می آید البته برای تداوم آرامش و امید در زندگی در سایه خانواده راه های گوناگون و مسائل متعددی وجود دارد که در منابع دینی به آن ها پرداخته شده است، آنچه در اینجا لازم است به آن اشاره بکنیم این است که خانواده صالح باعث آرامش و امید است نه هر خانواده‌ای.
مرد صالح، زن صالحه، تربیت فرزندان صالح از اسباب و آرامش و امید هستند، از سوی دیگر آرامش والدین در پرتو فرزندان صالح و آرامش فرزندان در پرتو والدین صالح است، به همین جهت در اسلام ملاک‌ها و معیارهائی برای تشکیل خانواده در نظر گرفته که آن معیارها تضمین کننده آسایش و آرامش و امید به زندگی است. از جمله آن معیارها، ایمان و اخلاق است.
در حدیثى پیامبر اکرم(ص) فرمود: اگر کسی به خواستگاری آمد، اخلاق و دین اش مایه رضایت است به او زن بدهید، که اگر چنین نکنید فتنه و فساد زمین را پر خواهد کرد (نهج الفصاحه ج ۲۴۷) امام رضا (ع) فرمود: هرگاه خواستگاری آمد که دین و اخلاقش را می پسندی، اجابت کن و از تنگدستی او نهراس، چون خداوند روزی خانواده را تضمین کرده است.
بنابراین حاکمیت دین و معنویت، اخلاق و فضیلت در میان اعضاء خانواده نشانه خانواده صالح بودن است و خانواده صالح نیز باعث آرامش و امید است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.