پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آرامش بخشی و امید آفرینی قرآن _قسمت دوازدهم

0

آرامش بخشی و امید آفرینی قرآن _قسمت دوازدهم
*******

۱۲ – وعده نصرت و پیروزی عامل آرامش و امید
یکی از عوامل ناآرامی و ترس و یأس انسان، زمانی است که انسان با دشمن قوی و مجهز و یا مشکل لاینحل مواجه بشود، وقتی که توازن قوا نباشد، قدرت مقابله ضعیف باشد، انسان روحیه خود را می بازد و ترس و شکست بر او غلبه پیدا می‌کند، اما خداوند متعال به مومنان وعده داده که در هنگام روبه رو شدن با دشمن و یا مواجهه با مصائب و مشکلات آنان را یاری می کند و با نصرت الهی بر دشمن یا سختی ها غلبه پیدا می کنند و پیروز می شوند در آیات متعدد قرآن خداوند وعده نصرت و پیروزی به مومنان داده است و با این وعده دلهایشان محکم و امیدوار نموده است، در اینجا چند نمونه از آیات را متذکر می شویم

خداوند در سوره روم آیه ۴۷ یاری نمودن مومنان را بر خود لازم کرده است و فرمود: ” كَانَ حَقًّا عَلَيْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ ” بر مانصرت و یاری کردن اهل ایمان حتمی و قطعی است، برطبق این آیه نصرت و پیروزی مومنان از وعده های قطعی خداوند متعال است. (فعل ماضی کان دلالت بر وقوع می‌کند)
در آیه ۱۰۳ سوره یونس این چنین تعبیر فرمود: “كَذَٰلِكَ حَقًّا عَلَيْنَا نُنْجِ الْمُؤْمِنِينَ ” این چنین ما بر خود فرض کردیم که اهل ایمان را نجات بخشیم و به پیروزی برسانیم. وعده نصرت و نجات بهترین پشتوانه برای آرامش و امید است.
در آیات دیگر شرط تحقق وعده الهی در نصرت مومنان را استقامت و پایداری و یاری کردن دین خدا دانسته است.

در آیه ۴۰ سوره حج می فرماید: “وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ ” خداوند کسانی را که او را یاری کنند، یاری می کند خداوند قوی و شکست ناپذیر است.

مفهوم این آیه آن است که اگر شما خدا را یاری کنید، در راه خدا تلاش و مجاهدت نمائید، خدا هم شما را یاری می کند.
یاری کردن مؤمنان به این است که دین خدا یاری کنند، از دین خدا دفاع کنند، در مقابل دشمنان خدا ایستادگی و مقاومت کنند، تسلیم آنان نشوند، برای خدا کار کنند، برای خدا قیام کنند.
اما یاری کردن خدا به این است که خداوند تمام نیروهای موجود در این طبیعت و نیروهای ماوراء طبیعی را مأمور به کمک انسان می کند، اسباب پیروزی را فراهم می‌کند، ترس و وحشت در دل دشمن ایجاد می‌کند، آرامش و امید در دل مومنان بوجود می‌آورد.

نمونه‌های فراوانی از نصرت های الهی درصد اسلام و در عصر حاضر اتفاق افتاد که برای همه تجربه و لمس شد، نزول فرشتگان برای یاری مؤمنان در جنگ احزاب، القاء و رعب و وحشت در دل دشمنان، كم و کوچک نشاندن تعداد دشمن در مقابل دید مؤمنان و یا بزرگ و زیاد نشان دادن مؤمنان در جلوی چشم دشمن، فرستادن باد و طوفان بر سر دشمنان و…. همه این امدادهای غیبی جزء نصرت الهی به شمار می آیند و مایه امید و آرامش انسان می شوند، همانگونه که اشاره شد، صبر و استقامت، ایمان و عمل صالح، هوشیاری و بصیرت شرط نصرت الهی است چه این که فرمود: “يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ ” ای کسانی که ایمان آوردید، اگر خدا را یاری کنید، خدا یاریتان می کند و گام هایتان را استوار می سازد (سوره محمد آیه ۷)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.