پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آتش سوزی دبستان انوری کیاسر( شهید خانگاه) در 16 فروردین 1352

0

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: دبستان انوری( شهید خانگاه) کیاسر به طور رسمی در سال1304 ه ش دایر و شیخ سیف الله یساری به عنوان اولین معلم و مدیر این دبستان بود. بدون شک دبستان انوری اولین دبستان بخش چهاردانگه نقش عمده ای در با سوادی مردم در شهر کیاسر و بخش چهاردانگه داشت و افراد بزرگی از این مدرسه رشد کردند و منشاء  خدمت شدند. مدرسه انوری کیاسر درسال 1360 بعد ازشهادت شهیدخانگاه اولین شهید کیاسر به شهید خانگاه تغییر نام یافت.

ساختمان سنگی دبستان انوری کیاسر(شهید خانگاه)  درسال 1338 بنا شد و تا سال 1378 از این ساختمان برای آموزش دانش آموزان استفاده می‌شد و با ساخت ساختمان جدید در حیاط دبستان، دانش آموزان به ساختمان جدید انتقال پیدا کردند.و مدتی ساختمان قدیمی بلا استفاده مانده بود. ساختمان قدیمی ازسال 1389 به عنوان مرکز توانبخشی با مشکلات ویژه یادگیری(مرکز اختلالات) امید مورد استفاده قرار می‌گرفت که بارش سنگین برف اواخر اسفند 1397 باعث تخریب سقف ساختمان شد.

یکی ازحوادث مهمی که دبستان انوری کیاسر پشت سر گذاشت آتش سوزی  مهیبی بود که در سال 1352 اتفاق افتاد و ساختمان مدرسه بطور کلی سوخت در این سال  ناصر میرعمادی بودند.

وحدت رییس اداره سپاه دانش استان مازندران  در گزارش این آتش سوزی به مدیر کل آموزش و پرورش استان مازندران چنین می نویسد:« ساعت 8:15  صبح روز پنجشنبه 16 فروردین 1352 از طریق ژاندارمری اطلاع حاصل شد، دبستان انوری کیاسر مرکز بخش چهاردانگه 7 صبح  طعمه حرق شد و در حال سوختن است. مراتب تلفنی  به  اطلاع آقای ضیایی معاون استاندار  و فرماندار ساری رسانیدم  و بلافاصله در معیت ایشان به طرف کیاسر حرکت و ضمنا دو  موتور پمپ  از شهرداری ساری به کیاسر ارسال گردید و ساعت  30 :14  همان روز آتش  به طور کلی خاموش گردید.

مردم پرونده ها، وسایل مدرسه و دفاتر امتحانات  را از مدرسه خارج کردند اما سقف ساختمان به طور کلی سوخت و فقط اسکلت ساختمان باقی ماند برای جلوگیری از وقفه تحصیلی دانش آموزان کلاس ها در مسجد و حسینیه برگزار می شود.

فعلا نزدیک به 300 نفر از نوآموزان بدون مکان تحصیلی گردیدند. مراتب جهت استحضار و اقدام قانونی و پیگیری متخلفین وخواهشمند است از طریق سازمان سپاه دانش وزارت آموزش و  پرورش اقدام عاجل جهت ترمیم خرابی های حاصله که در حدود  دویست و پنجاه هزار ریال می‌باشد معمول فرمایید تا هرچه زودتر دانش آموزان از بلاتکلیفی خارج شوند. »

صادقی بخشدار چهاردانگه ، در زمان وقوع آتش سوزی دبستان انوری کیاسر  طی نامه ای به تاریخ 21 /1 /1352 به فرمانداری شهرستان ساری تقاضای کارشناس جهت پیش بینی میزان خسارت وارده به دبستان را نموده است و در نامه خود چنین نوشت: « محترما به استحضار می‌رساند پاسگاه ژاندارمری کیاسر جهت میزان خسارت وارده به دبستان کیاسر که طعمه حریق گردیده در خواست کارشناس نمود. چون منطقه فاقد کارشناس و حتی معمار و بنا بوده استدعا دارد امر و مقرر فرمایند از هر طریق که امکان  پذیر باشد کارشناس فنی جهت میزان خسارت وارده به دبستان کیاسر اعزام فرمایند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.