پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کرونا در کمین بازار شب عید مازندران

0

پایان زمستان هر ساله در شهرها و استان های مختلف کشور از جمله مازندران با گرمی بازار عید نمایان تر می شود. مردم برای نونوارشدن در نوروز به تکاپو می افتند و بازارهای روز و هفتگی و دائمی و بساط دستفروشان داغ می شود.

اما امسال مهمان ناخوانده و نامیمونی به نام ویروس کرونا که تمام بخش های فرهنگی و اجتماعی و هنری کشور و از جمله مازندران را تحت تاثیر قرار داده، در حال نشان دادن اثرات خود بر خرید و فروش انواع و اقسام اقلام سبد خانوار بویژه مایحتاج شب عید است.

با وجود اینکه نوروز در استان مازندران همانند دیگر مناطق کشور با رسوم مختلف و در برخی مواقع متمایز همراه است، اما مهم ترین وجه اشتراک آن خرید عیدی است که نه تنها چهره نو و تازه به مردم و خانه ها می دهد ، بلکه منادی رونق به بازار و کسبه است که تمام سال را برای فرا رسیدن بازار شب عید منتظر می‌مانند.

البته تفاوت مازندران با استانهای دیگر در گردشگر پذیر بودن و مسافر خیزی آن است که به واسطه میزبانی سالانه از دهها میلیون مسافر گرمی بازار کسبه استان را چندین برابر می کند.

در حالی که شرایط نامناسب اقتصادی کشور و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده در طول سال کاسبان استان با بازار پر رونقی مواجه نباشند و تمام چشم امید خود را به بازار شب عید و نوروز بسته بودند شیوع پیش بینی نشده کرونا تمام معادلات آنها را بر هم زده و باعث رکود بازار شده که این مساله دغدغه و استرس مضاعفی برای کاسبان به همراه آورده است.

مگس پرانی عیدی کرونایی کسبه مازندران

پدارم حیدری فروشنده لباس کودک است که با نگرانی از کمبود مشتری و کسادی بازار گفت: هر ساله شاهد رونق گرفتن کسب و کار در این ایام سال بودیم چون مردم معمولا برای نونوا کردن بچه هایشان استقبال بیشتری داشتند و فروش لباس کودک بیشتر از پوشاک بزرگسالان بود.

وی با زبانی طنز آلود و کنایه آمیز اظهار داشت: کرونا باعث شد مشتری ها از خانه خارج نشوند و تمامی کاسبان بازار در حال مگس پرانی هستند، زیرا در مقایسه با سال های قبل در حال حاضر شاهد خلوتی شدید بازار هستیم و گاهی در طول روز حتی یک مورد فروش هم نداریم.

حیدری گفت: کسادی بازار در حالی است که مطابق هر ساله براساس برنامه ریزی برای پر کردن مغازه و انواع لباس های کودک بر طبق سلیقه مردم و مد روز اقدام به خرید کرده ایم  و چون معمولا توان پرداخت نقدی اجناس را نداریم ناچار به ارائه چک به تاریخ های مختلف بعد از عید شده ایم و در حال حاضر استرس پاس نکردن چک ها نیز به نگرانی های ما اضافه شده است.

شهاب خاکزاد از دیگر کسبه آمل و فروشنده خشکبار به خبرنگار ایرنا گفت: بازار آجیل و اقلام خوراکی هم که مدتهاست تحت تاثیر شرایط اقتصادی کشور اوضاع خوبی ندارد اما الان بخاطر شیوع کرونا بسیار کسادتر شده و ظاهرا مردم از ترس انتقال این ویروس از طریق مواد خوراکی باز هیچ رغبتی برای خرید ندارند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان خرید خشکبار ایام نوروز است افزود: علت اصلی خرید خشکبار در ایام نوروز زینت بخشی به مهمانی ها است و با شرایط پیش آمده مطمئن با کاهش مهمانی ها و درپی آن کاهش شدید خرید خشکبار روبرو هستیم.

خاکزاد اظهار داشت: اگر این شرایط ادامه دار باشد باید مغازه های خود را ببندیم و به دنبال شغل دیگری باشیم چون بسیاری از جنس های ما در صورت ماندن و فروش نرفتن از رده مصرف خارج می شود و ضرر بسیاری باید متحمل می شویم.

نمی توان بازار سرد را نادیده گرفت

مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تاثیر کرونا بر اقتصاد فقط بر بازار شب عید خلاصه نمی شود ، اما خواه ناخواه به دلیل نزدیکی به نوروز بیشترین تاثیر را بر بازار عیدخواهد گذاشت.

حسینقلی قوانلو با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی خانواده ها در مازندران به نسبت بهتر از دیگر مناطق کشور است ، افزود: تاثیر منفی بیماری کرونا بر بازار مازندران بیشتر از دیگر مناطق خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه نخستین تاثیر بیماری کرونا بر کاهش دید و بازدید و مهمانی ها خواهد بود، ادامه داد: در چنین شرایطی باید انتظار کاهش دید و بازدید های نوروزی ، کاهش خرید تنقلات و از همه مهم تر کاهش خرید پوشاک را داشت.

مدیرکل صمت مازندران با بیان اینکه بازار شب عید دوره طلایی برای کسبه و بازاریان است، افزود: از همین الان نیز اثرات منفی کرونا ویروس بر بازار مازندران مشهود شده است.

قوانلو همچنین به گردشگر پذیر بودن مازندران نیز اشاره کرد و گفت: کاهش گردشگر نیز می تواند اثرات منفی ویروس کرونا بر بازار مازندران به خصوص شهرهای ساحلی را تشدید کند.

تب سرد بازار نکته مثبت در پیشگیری

مدیرکل صمت مازندران تاکید کرد: البته سردی بازار شب عید از یک جنبه می تواند مثبت باشد زیرا کاهش تردد در بازار خود به نوعی اقدامی پیشگیرانه برای شیوع ویروس کرونا خواهد بود.

قوانلو با اشاره به تعطیلی بازارهای بهاره و بازارهای روز استان ، گفت: یکی از مسائل موجود در بازارهای مازندران ازدیاد جمعیت است که می تواند بسیار خطرناک باشد و به سرعت بیماری کرونا را گسترش دهد.

وی البته این مسئله را برای بازاریان ناخوشایند عنوان کرد و اظهار داشت که در شرایط کنونی امنیت شهروندان بر هر چیزی اولویت دارد و چاره‌ای وجود ندارد.

بازاریان از خرید شب عید صرف نظر کنند

تاثیر ویروس کرونا بر بازار شب عید مازندران در حالی است که برخی از بازاریان همانطور که در بالا گفته شد برای پر کردن مغازه های خود خریدهای غیر نقدی و اعتباری کردند.

مدیرکل صنعت و معدن و تجارت مازندران در پاسخ به این شرایط با تشریح وضعیت پیش آمده به بازاریان هشدار داد: در صورتی که کسبه برای بازار عید خرید نکردند، حتما محتاط عمل کرده و به صورت مدیریت شده خرید کنند.

قوانلو همچنین افزود: چنانچه بازاریان برای فروش شب عید اقدام به خرید اعتباری کردند، از توزیع کنندگان فرصت بیشتری طلب کنند تا شرایط به حالت عادی بازگردد.

این روزها آمارهای مبتلایان به ویروس کرونا نیز دلخوشی برای بازاریان نمی اورد زیرا شاهد هر روزه شاهد افزایش موارد مشکوک و مبتلایان به این بیماری تازه به دوران رسیده در کشور هستیم. 

اینطور که به نظر می رسد ویروس کرونا کماکان مهمان مازندران و ایران است و حال خرابی بازاریان مازندران فعلا باید ادامه داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.