پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات به کشاورزان سیلزده مازندران آغاز شد

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، مشکلاتی که در روند ثبت نام در سامانه جامع امداد و بازسازی دولت موسوم به ” سجاد ” برای کشاورزان خسارت دیده از سیل و سیلاب بهاری مازندران پیش آمده بود، سبب شد تا کشاورزان استان نتوانند تاکنون به مطالباتشان برسند.

سیلابی که در روزهای آخر سال ۹۷ مناطق مرکزی و شرقی مازندران را خانه تکانی کرد و با تکرار شدن طی روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین مناطقی از غرب استان را هم شست و شو داد، بیش ازیکهزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان به بخش های مختلف خسارت زد ولی بیشترین آن بر اساس اعلام مسئولان مربوط به بخش کشاورزی بوده است.

عمده خسارت سیلاب به بخش کشاورزی، زیر آب رفتن مزارع و باغ ها، تخریب مزارع پرورش ماهی، از بین رفتن خزانه های شالیزاری و تخریب دامداری و مرغداری و تلف شدن ماکیان و دام های سبک و سنگین بوده است که میزان آن ۶۵۰ میلیارد تومان برآورد شد.

همچنین سیلاب و طغیان رودخانه های مرکزی و شرقی استان از جمله بابلرود، تلار قائمشهر، نکارود و تجن ساری حدود ۹۱ هزار هکتار از زمین های زراعی و باغی مناطق شرقی و مرکزی را به زیر آب برد و به انواع کشاورزی برنج، باغ های کیوی و مرکبات، توت فرنگی، گندم، جو و سویا از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران همزمان با آغاز پرداخت خسارت به خبرنگار ایرنا گفت که ۱۲ هزار و ۴۰۹ کشاورز خسارت دیده در سامانه سجاد ثبت نام کردند که کمک های بلاعوض به تسهیلات ارزان قیمت را بر اساس میزان خسارت دریافت خواهند کرد.

عزیزالله شهیدی فر افزود: دولت ۱۵۸ میلیارد تومان کمک بلاعوض به بخش کشاورزی سیلزده استان تخصیص داده که در مرحله نخست ۱۲ میلیارد تومان پرداخت می شود.

وی هدف از شکل گیری سامانه سجاد را با وجود کندی کار، هماهنگی دقیق پرداخت ها و رعایت عدالت دانست و گفت: ۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد چهار درصدی بخش کشاورزی مازندران نیز از سوی بانک‌های عامل کشاورزی، ملی، ملت، صادرات و تجارت آماده پرداخت است.

شهیدی فر افزود: از امروز همچنین مرحله نخست پرداخت تسهیلات ارزان قیمت نیز امروز آ غاز شده که در این مرحله مبلغ ۸۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات به ۳ هزار و ۴۸۱ نفر از کشاورزان پرداخت خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین گفت از مجموعه ۲۰ میلیارد تومان خسارتی که به کشاورزان بیمه شده استان وارد شده بود تا کنون حدود ۱۹ میلیارد توما از سوی صندوق بیمه کشاورزی به حساب کشاورزان خسارت دیده واریز شده است.

۶۹۹۰/‏۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.