پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پاسخ به سوالات درباره انتقال کرونا از طریق گیاهان، محصولات باغی و کشاورزی

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس  از شهرستان ساری، گلخانه‌های تولید سبزی و صیفی، گلخانه‌های تولید گل و گیاهان زینتی و سالن‌های گلخانه‌ای تولید قارچ، فضاهای محدودی هستند که قابلیت کنترل شرایط محیطی مناسب برای رشد گیاهان طی فصول مختلف را دارند.

در زمان شیوع کرونا علاوه بر انتقال این ویروس از انسان به انسان یکی از راه‌های اصلی انتقال این ویروس تماس با اشیای آلوده به ویروس است چرا که این ویروس روی اشیای مختلف محصولات کشاورزی تا مدتی زنده می‌ماند بنابراین در صورت عدم رعایت ملاحظات بهداشتی و تماس با افراد آلوده به ویروس کرونا با محصولات زراعی و باغی ممکن است انتقال ویروس به سایر افراد از قبیل کشاورزان، فروشندگان و مصرف کنندگان اتفاق بیفتد  و به همین دلیل ضرورت دارد گلخانه داران نکات و توصیه‌های ایمنی و بهداشتی ویژه ای را رعایت کنند.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی و سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد، توصیه‌های مهمی برای سلامت غذا و عرضه محصولات کشاورزی در شرایط ویروس کرونا داشتند که رعایت این توصیه‌ها هنگام تولید و عرضه محصولات دامی، باغی و زراعی توسط تولیدکنندگان، فروشندگان و مصرف کنندگان می‌تواند موجب تولید محصولی سالم‌تر شود و از سرایت بیشتر ویروس کرونا پیشگیری کند.

 

اما اینکه آیا گیاهان و محصولات باغی و کشاورزی باعث انتقال ویروس کرونا می‌شود را مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران توضیح داد. 

هادی ایزدی درباره توصیه‌های پیشگیرانه و بهداشتی برای گلخانه‌داران و پرورش دهندگان قارچ گفت: باید هنگام ورود به گلخانه و سالن از ماسک و دستکش استفاده  شود و همچنین باید هنگام خروج از گلخانه و سالن ماسک یکبار مصرف را در سطل زباله در دار گذاشته و دستکش‌های کار ضدعفونی شود.

وی ادامه داد: ویروس کرونا در سطوح مختلف از چند ساعت تا چند روز  زنده می‌ماند بنابراین هر روز پس از ورود به گلخانه و سالن تمامی سطوح مورد تماس مانند دستگیره، ابزارهای پُرکاربرد و نظایر آن را با مواد ضدعفونی کننده و گندزدایی مناسب تمیز شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه ویروس کرونا ممکن است از طریق وسایل و ابزارهای کار مانند قیچی و بیل‌چه باغبانی انتقال یابد، افزود: افراد باید در محوطه گلخانه و سالن از وسایل و ابزار شخصی استفاده کنند.

 

ایزدی اظهار کرد: با توجه به ماندگاری ویروس کرونا روی لباس، پس از خروج از گلخانه و سالن، لباس کار را تعویض شود و  در معرض نور آفتاب و هوای آزاد قرار گیرد، تعویض لباس کار را در محل کار انجام باشد و از بردن لباس کار به خانه خودداری شود.

وی بیان کرد: گلخانه‌داران باید در ورودی گلخانه و سالن پرورش قارچ نسبت به تعبیه حوضچه مناسب برای گندزدایی کفش افراد یا لاستیک خودروهای وارده به محوطه واحد تولیدی اقدام کنند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران گفت: برای ورود به سالن پرورش قارچ یا گلخانه کفش مخصوص بپوشیده شود و از ورود افراد متفرقه به محوطه گلخانه و سالن پرورش قارچ جلوگیری شود.

 

این مسؤول اظهار کرد: تمامی نهاده‌های مصرفی مانند گلدان‌ها، ظروف حمل کمپوست، خاک برگ، ظروف مواد ضدعفونی کننده، سموم و کودها و … را قبل از ورود به گلخانه و سالن پرورش قارچ کاملا ضدعفونی شود.

ایزدی خاطرنشان کرد: از حضور کارگران دارای علایم ابتلا به بیماری کرونا مانند تب، سرفه، گلودرد و تنفس غیرطبیعی در محل کار جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: گل‌های شاخه بریده، گلدان‌ها و محصولات خوراکی مانند سبزیجات، صیفی جات و قارچ خوراکی را با بسته‌بندی مناسب و با اطمینان از پاکیزگی  دست‌ها برداشت و بسته بندی شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: هنگام برداشت محصول از دستکش استفاده و قیچی برداشت  قبل از استفاده ضدعفونی شود.

 

این مسؤول ادامه داد: از عرضه محصولات خوراکی مانند قارچ، خیار، گوجه فرنگی، توت‌فرنگی و… به صورت فله‌ای و روباز خودداری شود.

ایزدی گفت: در عرضه محصولات از روش های الکترونیکی مبادله پول استفاده شود و از مبادله پول نقد خودداری شود و پس از مبادله اسناد و چک یا استفاده از کارت بانکی دست ها ضدعفونی شود.

 /86035/ج/و

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.