پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ویروس آنفولانزای پرندگان در مازندران تأیید شد

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، کورس ربیعی در گفت‌وگو با فارس، درباره شیوع آنفولانزای پرندگان در مازندران اظهار کرد: ابتدای آذر ماه امسال بحث شیوع آنفولانزای پرندگان در استان‌های شمالی مطرح شد و سازمان دامپزشکی مجوز صدور شکار پرندگان وحشی را لغو کرد.

 

وی با اشاره به اینکه رعایت مسائل بهداشتی سبب می‌شود تا از طریق تماس با طیور و شکار پرندگان از شیوع ویروس آنفولانزای پرندگان پیشگیری شود، افزود:  در ۱۳ آذرماه امسال جلسه ستاد آنفولانزا پرندگان تشکیل شد و ممنوعیت شکار مورد تأکید قرار گرفت، در این رابطه مجوزهایی که قبل از تصویب ممنوعیت شکار مطرح شد هم باطل اعلام شد.

 

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران با بیان اینکه کمتر از یک‌ماه بعد از تصویب ممنوعیت شکار پرندگان در استان‌های شمالی مطرح شد تاکنون نمونه‌ای مبنی بر آنفولانزای پرندگان وحشی دیده نشد، گفت: برای آزمایش نمونه‌هایی از پرندگان وحشی و مهاجر از مناطق و گونه‌های مختلف برای تست به دامپزشکی استان داده شد.

 

این مسؤول ادامه داد: به واحدهای محتلف شهرستانی اعلام شد چنانچه پرنده بیمار دیده شد معرفی کنند تا تست آنفولانزا صورت گیرد.

 

ربیعی با اعلام اینکه در ۲۳ و ۲۴ آذرماه امسال نمونه‌برداری از پرندگان مهاجر و وحشی تالاب‌های میانکاله و فریدونکنار صورت گرفت، تصریح کرد: تاکنون پرندگانی که تلف شدند دلیل بر ابتلا به آنفولانزای پرندگان نداشته است.

 

وی بیان کرد: برای کنترل پرندگان و طیور محلی هم روستاهای مجاور تالابی به دامپزشکی استان معرفی شدند و در این روند حتی مرغداری‌ها هم مورد توجه محیط زیست و دامپزشکی قرار گرفتند.

 

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه یک نمونه پرنده «کشیم» بزرگ از سری پرندگان آبزی است که به‌صورت مهاجر و بومی در تالاب‌های مازندران دیده می‌شود در معرض ویروس آنفولانزا قرار گرفت، خاطرنشان کرد: کشیم بزرگ در تالاب‌هایی با عمق زیاد زندگی می‌کنند که تست ویروس آنفولانزا در این پرنده مثبت بود.

 

این مسؤول با اعلام اینکه در آخرین آمار رسیده جز همان یک مورد پرنده کشین بزرگ موردی که ویروس آنفولانزای پرندگان را مثبت اعلام کرده باشد دیده نشد، اظهار کرد: در فضای مجازی یکسری تصاویر از تلف شدن مرغ و طیور گذاشته شد که ممکن است به دلایل دیگر تلف شده باشند.

 

ربیعی با اشاره به اینکه در منطقه دشت‌ناز هفته گذشته ۳۰ تا ۴۰ کبوتر جنگلی تلف شدند، افزود: تست ویروس آنفولانزا در این پرندگان منفی بود.

 

وی تمرکز دامپزشکی را بر شناسایی آنفولانزا دانست و بیان کرد: در چینه کبوتران جنگلی که در منطقه دشت‌ناز تلف شدند گندم و برخی غلات دیده شد که از اراضی اطراف تغذیه شدند و به‌دلیل استفاده از سموم مصرف شده در اراضی شرکت زراعی مسموم شدند.

 

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران با تاکید براینکه تاکنون یک مورد آنهم پرنده کشیم بزرگ مورد دیگری در تست ویروس آنفولانزا پرندگان دیده نشد، گفت: ویروس آنفولانزای پرندگان در مازندران تأیید شد برای حفظ سلامت بهداشت عمومی، آگاهی از سلامت طیور و ممنوعیت شکار مورد تأکید قرار دارد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.