پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ورود مازندران به روسیه و اروپا از دروازه ولگاگراد

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، عبدالله مهاجر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: سرای تجاری مازندران در استان ولگاگراد که دوم مهر امسال افتتاح خواهد شد ، بنا بر نگاه کارشناسان اقتصادی استان و نیازهای دو طرف است که نخستین اولویت تجاری نیز به حساب می آید.

وی با ناموثر توصیف کردن ایجاد سرای تجاری مازندران و کشور در آستاراخان روسیه ، توضیح داد: ولگاگراد بر خلاف آستاراخان نه تنها دروازه ورود ما به کشور روسیه و ایجاد بازاری پایلوت برای تجار ایرانی در استان‌های همجوار محسوب می شود، بلکه خود به تنهایی با داشتن جمعیتی حدود سه برابری در مقایسه با آستاراخان، بهترین بازار برای تولیدات مازندران خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران افزود: یکی دیگر از دلایل ما برای محور قرار دادن تجارت با استان های جنوبی روسیه، برخورداری این منطقه از سرمایه بیشتر نسبت به مناطق شمالی روسیه بوده است.

مهاجر همچنین به نتایج حضور ایران و ایجاد سرای تجاری در آستاراخان اشاره کرد و گفت: به دلیل جمعیت کم ، کم برخورداری مردم در این استان هنوز سرای تجاری دائمی ما در این بندر آورده‌ای برای ما به جز واردات سنتی غلات نداشته است در حالی که ولگاگراد استانی با جمعیت دو و نیم میلیون نفری است که در همسایگی استان هایی همچون رستوف و استان‌های برخوردار دیگر روسیه قرار دارد و بازار خوبی برای محصولات استان از جمله لبنیات و مرکبات مازندران خواهد بود.

وی با اظهار این که ولگاگراد قلب مراکز تجاری روسیه محسوب می شود، افزود: دیگر زمان آن رسیده است که وارد مراکز تجاری شویم و به همین دلیل هم باید از محدوده بنادر بویژه بندر کوچکی مانند آستاراخان بیرون برویم.

مهاجر گفت: با ورود به ولگاگراد و ایجاد سرای تجاری استان در آنجا، نگاه ما در آینده به استان های رستوف ، ساراتوف است و از آنجا هم سنگ بنای ورود به بازار اروپای شرقی را خواهیم گذاشت و تمامی برنامه های خود را هم بر همین اساس تنظیم کرده ایم.

کم هزینه و پر سود

رییس اتاق بازرگانی مازندران ایجاد سرای تجاری در ولگاگراد را به مراتب موثر و کم هزینه‌تر از آستاراخان توصیف کرد و گفت: بر خلاف آستاراخان، ما در ولگاگراد ساختمانی برای سرای تجاری نخریدیم تا در صورت شکست برنامه ریزی ها، میلیاردها تومان ضرر کنیم بلکه ساختمانی در کنار اتاق بازرگانی ولگاگراد اجاره کردیم که تعامل تجاری ما را بیشتر خواهد کرد.

وی تجربه آستاراخان را درس و تجربه خوبی برای برنامه های بلند مدت تجاری مازندران با روسیه دانست و افزود: سرای تجاری ولگاگراد به صورت دائمی است و قرار است در نخستین ایستگاه حدود ۸۰ شرکت تولیدی مازندران در آنجا مستقر و فعال شوند.

سرای تجاری ایرانیان در آستاراخان در سال ۹۳ ایجاد و ثبت شد. قرار بود با ایجاد این سرای تجاری همه محصولات مورد نیاز آستارخان که در مازندران تولید می شود به این استان صادر و از آنجا به عنوان دریچه وارد دیگر بازارهای روسیه شود.

مهاجر با اشاره به اینکه روسیه یک بازار یک هزار میلیارد دلاری دارد، توضیح داد: حجم مبادلات کشور و مازندران به عنوان نزدیکترین منطقه به روسیه قابل قبول نیست و حتی کمتر از دو میلیارد دلار در سال است.

وی با اعلام این که هنوز جمهوری اسلامی ایران و بویژه مازندران نتوانسته آن‌ طور که باید به بازار روسیه ورود پیدا کند، گفت: این وضعیت دلایل متعددی دارد که از جمله آن نبود تعهد تجاری بلند مدت از سوی تجار ایرانی ، ضعف صنایع تبدیلی و قدیمی بودن آنها ، مشکل مجراهای پولی و مالی و از همه مهم‌تر فقدان برخورداری تجار ایرانی از معافیت های عضویت در سازمان همکاری اوراسیا بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران افزود: با توجه به اینکه از سوی مقامات اوراسیا قول برخوداری از حقوقو عضویت در اواخر پاییز امسال داده شده، گمان می کنیم امسال نیز این اتفاق رخ ندهد.

منطقه آستاراخان در منتهی الیه شرقی بخش اروپایی بامساحت سرزمینی بالغ بر ۴۴ هزار کیلومتر مربع است به طوری که ۲۹۸ کیلومتر مرز ساحلی(دریایی) دارد، اما از طرفی استان ولگاگراد با ۱۱۳ هزار کیلومتر مربع وسعت یکی از واحدهای فدرالی روسیه و مرکز آن شهر ولگاگراد است. این استان در جنوب غربی روسیه واقع است و جمعیت آن حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است.

۷۳۳۵/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.