پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

واحدهای لبنی شیر نمی‌خرند/ وضعیت نامطلوب دامداری‌های مازندران

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز – حسین زحمتکش: ویروس کرونا همچنان در جهان جولان می‌دهد و قربانی می‌گیرد، اما مهم‌ترین بخش تبعات این ویروس، ضربه‌هایی است که به پیکره اقتصادی جوامع وارد می‌کند، شاید تبعات اجتماعی این ویروس تا چند ماه آینده از بین برود یا تلطیف شود اما آثار اقتصادی به‌جامانده از ویروس کرونا یقیناً تا مدت‌ها در اقتصاد دنیا باقی خواهد ماند.

در حال حاضر بسیاری از مشاغل درگیر تبعات بیماری کرونا هستند و در این وضعیت کشاورزان و تولیدکندگان کشاورزی نیازمند یاری دولت برای رفع مشکلات فراروی هستند.

دام و طیور یکی از بخش‌های بسیار مهمی است که غذای اصلی مردم را در کشور تأمین می‌کند، بسته به ظرفیت‌های ایجادشده بالایی که در تولید دامی در کشور وجود دارد یقیناً این بخش باید کانون توجهات مدیریت بحران در امنیت غذایی کشور باشد.

در حال حاضر دامداران از اینکه ویروس کرونا جلوی واردات بی‌رویه گوشت را به کشور گرفته خوشحال هستند اما از عدم تحویل شیر توسط واحدهای لبنی گله‌مندند.

واحدهای لبنی شیر دامداری‌ها را تحویل نمی‌گیرند

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه صنعت دام‌پروری کشور بابیان اینکه وجود ویروس کرونا موجب شده تا شیر دامداری‌ها توسط کارخانه‌های لبنی خریداری نشود، اظهار کرد: دامداران اکثراً از این وضعیت گله‌مند و شاکی هستند، واحدهای لبنی به بهانه شیوع ویروس کرونا از تحویل شیر دامداران امتناع می‌ورزند.

الله‌یار ولی زاده وند چالی در گفتگو با خبرنگار مهر در ادامه افزود: بسیاری از کارخانه‌های لبنی به بهانه ویروس کرونا حتی بدهی خود را پرداخت نمی‌کنند و شیر دامداری‌ها را با شروط زیاد دریافت می‌کنند.

وی بابیان اینکه شیوع ویروس کرونا جلوی واردات گوشت قرمز را گرفت و موجب رونق تولید داخلی شد، گفت: در بخش کشتارگاهی مشکلی نداریم اما در بخش فروش شیر دامداری‌ها، شاهد عدم همراهی کارخانه‌های لبنی هستیم، درصورتی‌که ویروس کرونا بهانه است و کارخانه‌ها می‌توانند شیر تولیدی دامداری‌ها را بدون هیچ مشکلی دریافت کنند.

واحدهای لبنی فروشی ندارند که بتوانند بدهی خود را بدهند

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که متولیان واحدهای لبنی بر این اعتقاد هستند که وضعیت نامطلوب بازار که با شیوع کرونا وخیم‌تر شده است، اجازه خرید بیشتر شیر را به واحدهای لبنی نمی‌دهد و بیان کرده‌اند که بیش از این، ظرفیت تحویل شیر دامداران را ندارند چراکه بازاری برای فروش در اختیارشان نیست و سرانه مصرف لبنیات بسیار کاهش پیداکرده است.

بازرس انجمن صنایع لبنی ایران بابیان اینکه ۵۰ درصد شیرهای دریافتی از دامداران تبدیل به پودر یا همان شیر خشک می‌شود، اظهار کرد: سرانه مصرف داخلی لبنیات قبل از کرونا پایین بود والان با شیوع این بیماری بدتر شده است، کارخانه‌های لبنی با چنین شرایط وخیمی همچنان شیر را از دامداران تحویل می‌گیرند اما بازاری برای فروش ندراند، قبل از کرونا بخش مهمی صادر می‌شد اما الآن صادرات نیز قطع‌شده و شیرهای تحویلی از دامداران فقط تبدیل به پودر خشک‌شده، دپو می‌شود و بازاری برای فروش ندارد.

واحدهای لبنی اگر بخواهند بسته به منافع خود اقدام کنند اصلاً نباید شیر را دریافت کنند چون بازاری برای فروش وجود ندارد، بازار داخل که راکد مانده و صادرات نیز قطع است،

اسماعیل خاتمی مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر در ادامه افزود: واحدهای لبنی اگر بخواهند بسته به منافع خود اقدام کنند اصلاً نباید شیر را دریافت کنند چون بازاری برای فروش وجود ندارد، بازار داخل که راکد مانده و صادرات نیز قطع است، دلیلی برای دریافت شیر دامداران وجود ندارد اما بااین‌حال واحدهای لبنی همچنان در حال دریافت شیر دامداری‌ها هستند.

وی بابیان اینکه شیر دریافتی از دامداران بیشتر از قیمت مصوب دولتی به کارخانه‌ها فروخته می‌شود، اظهار کرد: در سال ۹۸ طی چند ماه قیمت شیر خام بیش از ۵۰ درصد رشد کرد و به ۲,۸۰۰ تومان در هر کیلو رسید، آن زمان دامداران معترض نبودند اما حالا دلیل مشکل به وجود آمده را واحدهای لبنی می‌دانند؟

وی در پاسخ به این پرسش که چرا واحدهای لبنی طلب دامداران را پرداخت نمی‌کنند یا دیر پرداخت می‌کنند؟، بیان کرد: چون پولی وجود ندارد که پرداخت کنیم، دامداران باید به واحدهای لبنی فرصت دهند محصولشان را بفروشند تا بتوانند طلب دامداران را پرداخت کنند.

بازرس انجمن لبنی ایران بابیان اینکه تعداد واحدهای لبنی به‌شدت کاهش پیداکرده است، اظهار کرد: برای مثال در مازندران کمتر از ۱۰ واحد لبنی، فعال وزنده است، بقیه واحدها تعطیل و راکد شده‌اند، چون بازاری برای فروش محصولات لبنی وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: در مازندران به‌غیراز سه واحد بزرگ لبنی مابقی واحدها، شیری که روزانه خرید می‌کنند کمتر از ۵۰ تن است هرچند وضعیت واحدهای لبنی بزرگ استان نیز اصلاً خوب نیست.

خاتمی مقدم بابیان اینکه سرانه مصرف لبنیات مردم بسیار کاهش پیداکرده است، گفت: قدرت خرید مردم کاهش‌یافته و شیر و لبنیات را از سبد خرید خود کاهش داده یا حذف کرده‌اند، وقتی بازار داخل را از دست داده‌ایم و باوجود کرونا صادرات نیز قطع‌شده مجبور شدیم سه راهکار را نه برای برون‌رفت بلکه برای سرپا ماندن در شرایط فعلی در دستور کار قرار دهیم.

وی با تأکید بر اینکه هدف واحدهای لبنی استمرار فعالیت دامداران و عدم هدر رفت شیر تولیدی در دامداری‌ها است، در مورد راهکار واحدهای لبنی در شرایط فعلی کشور بیان کرد: پرداخت مدت‌دار، نزدیک کردن قیمت شیر خریداری به قیمت ۲ هزار و ۳۸۰ تومان مصوب دولتی و کاهش حجم خرید سه راهکاری بود که واحدهای لبنی مجبورند برای سرپا ماندن در دستور کار قراردادند.

نایب رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران بابیان اینکه به دامداران حق می‌دهیم که نگران این وضعیت باشند، اظهار کرد: دامداران در وضعیت نامطلوبی هستند چون فصل کشت علوفه است و باید نهاده موردنظر را تأمین کنند به همین خاطر پیگیر طلبشان از واحدهای لبنی هستند، اما واحدهای لبنی نیز پولی برای پرداخت ندارند، باید هم دیگر را درک کنیم تا از این شرایط خارج شویم.

وی در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: برخی از کارخانه‌های لبنی به دیگر واحدها کمک می‌کنند که دامدار را جواب نکنند و شیر دامدار روی زمین نماند، هرروز در حال پودر سازی شیرها هستیم، محصولی که قیمت آن مدت‌ها است کاهش‌یافته، حالا محصول دپو شده نفروخته را چطور باید با دامدار تسویه کنیم وباید صبر کنند تا بفروشیم تا توانیم پول آن‌ها را بدهیم.

ضرورت همبستگی زنجیره‌های تولیدی در کنار یکدیگر

مشکل ایجادشده یقیناً دومینویی است که تمام زنجیره‌های تولیدی را دربر می‌گیرد و زنجیره‌های تولیدی باید در کنار یکدیگر این مشکل را حل کنند، یقیناً ضرر دامداران و واحدهای لبنی کمتر از هم نیست و برای حل این مشکل که کل کشور را در بخش‌های مهم اقتصادی در برگرفته، همراهی و همکاری همه فعالان اقتصادی را می‌طلبد و تمام زنجیره‌های تولید در تمامی بخش‌های اقتصادی باید در برابر این دومینوی تخریبی، به کمک هم آمده و در کنار یکدیگر این بحران پیش رو را پشت سر گذارند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.