پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مهلت ثبت نام سوادآموزی در مازندران تا پایان اسفند تمدید شد

0

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش مازندران ،  متقاضیان سواد آموزی می توانند از طریق پایگاههای ثبت نام ادارات شهرستانی نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

بر اساس این گزارش ، معاون سواد آموزی آموزش و پرورش مازندران ثبت نام برای حضور در کلاس های نهضت سواد آموزی و گذراندن دوره مقدماتی نهضت را رایگان اعلام کرد و گفت : با وجود اینکه جامعه هدف ما از ۱۰ تا ۴۹ سال است ، اما محدودیتی سنی برای متقاضیان وجودذ ندارد. 

داوود تقی‌نیا افزود : استان مازندران برای گسترش سوادآموزی و شناسایی تمامی بی‌سوادان برنامه‌های متعددی را به اجرا در آورده  و خوشبختانه توانستیم در سال جاری بیش از ۶هزار نفر را برای شرکت در کلاس های سطوح سواد آموزی، انتقال و تحکیم ثبت نام کنیم که معادل ۸۲ درصد اهداف پیش بینی شده است.

وی افزود: حجم سوادآموزی مازندران در سال ۹۸ در دوره سوادآموزی تعداد سه هزار و ۶۹۴ نفر است که از این تعداد ۲ هزار و ۷۰۷ نفر با ۷۳ درصد تحت پوشش رفته و تعداد ۹۸۷ نفر از حجم ابلاغی باقیمانده است.

او ادامه داد : امسال برای دوره انتقال تعداد هزار ۵۰۵ نفر را در سال جاری تحت پوشش قرار دادیم که از تعداد حجم پیش بینی شده نیز افزایش یافته است. همچنین در دوره تحکیم نیز ۸۳ درصد تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

هم اکنون بیش از ۹۹ درصد از جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال استان بر اساس تعاریف استاندارد با سواد هستند که این رقم بیشتر از میانگین کشوری است.

این در حالی که بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ تعداد ۴۹ هزار نفر از جمعیت ۱۰ تا ۴۹ ساله مازندرانی بی سواد بودند ، این رقم هم اکنون به حدود ۳۰ هزار نفر کاهش یافته است.

بر اساس مقررات موجود افراد بیسواد دارای بیش از ۱۰ سال سن امکان تحصیل در مدارس عادی را ندارند و به همین دلیل هم در دوره های سوادآموزی شرکت می کنند. این دوره بر افراد ۱۰ تا ۴۹ سال تمرکز دارد. افرادی که در دوره سواد آموزی شرکت کرده و باسواد می شوند، مدرک معادل سوم ابتدایی به آنها داده می شود.

تقی نیا با اعلام این که بیشتر افراد سوادآموز هم اکنون در ۶ مرکز یادگیری شهرهای ساری، بابل ، آمل ، قائمشهر و نوشهر در حال تحصیل هستند ، افزود : البته پوشش تحصیلی فقط محدود به این مراکز نیست و بسیاری از یادگیری ها به صورت ۲ نفره و چند نفره در روستاها و مناطق دور افتاده استان انجام می شود.

این مسئول مهم ترین علت بی‌سوادی در استان را حاشیه نشینی ، شرایط اقتصادی و اجتماعی خانواده و زندگی در مناطق دور افتاده از فضای آموزشی دانست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.