پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفي گياه كندس + فيلم

لندی درختچه های ازگیل به ۸ متر هم می رسد. برگ های پهنی به رنگ سبز تیره، بیضی شكل به طول ۶ تا ۱۵ سانتی متر و به پهنای ۳ تا ۴ سانتی متر دارد. برگ ها پیش از خزان شدن به رنگ قرمز درمی آیند.

0

 

گیاه کندس به شكل درخت پاكوتاه یا بوته های بلند است و متعلق به خانواده رزها است.

 

بلندی درختچه های ازگیل به ۸ متر هم می رسد. برگ های پهنی به رنگ سبز تیره، بیضی شكل به طول ۶ تا ۱۵ سانتی متر و به پهنای ۳ تا ۴ سانتی متر دارد. برگ ها پیش از خزان شدن به رنگ قرمز درمی آیند. کندس یا کنس چینی آیینی است که در فصل برداشت ازگیل در مناطق جنگلی مازندران اجرا می شود . گل های درخت ازگیل سفید و میوه ی آن همانند زال زالک است اما درشت تر از آن ، قهوه ای رنگ با طعم شیرین و گس ، میوه ی ازگیل از خانواده گل سرخیان ، ازگیل ها هم خانواده با سیب و گلابی می باشند . ازگیل در همه جنگل های شمال ایران می روید . ازگیل پر از خاصیت و شفابخش است این میوه سرشار از ویتامین های ب، ث، قند و سلولز است باعث تقویت خون می شود و اعصاب را تقویت می کند ازگیل کار روده ها را تنظیم می کند و ترشی خون را از بین می برد برگ درخت ازگیل هم پرخاصیت است جوشانده برگ ازگیل سالک و برفک را درمان می کند و پوست را تقویت می کند . قرقره کردن جوشانده برگ ازگیل هم آبسه دهان و گلو را درمان می کند .

 

از ازگیل رب و ترشی تهیه می شود . ازگیل به چند روش مصرف می شود گاهی به همان صورت خام ، گاهی از آن کندس شور تهیه می کنند . مصارف دارویی کندس (ازگیل وحشی): میوه کندس علاوه بر مصارف خوراكی دارای كاربردهای دارویی نیز هست. خواص دارویی کندس از روزگاران بسیار دور مورد توجه مبتلایان به ترشی معده و مدفوع سوزان و عوارض تب نافع بود . گوشت آن مسهل و برگ هایش بندآورنده خون اند. آبسه دهان و گلو و آنژین را نیز میتوان با جوشانده ی برگ ازگیل درمان کرد. از گذشته های دور از آب “آب کندس” برای درمان دهان درد استفاده می شده است.

 

……………………………………………………………….

 

 

دانلود ويدئو ( 13 مگابايت )

 

منبع : صدا و سيما مركز مازندران

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.