پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مشارکت جوامع محلی بهترین راهکاربرای حفاظت محیط زیست است

0

این تشکل مردمی زیست محیطی با انتشار بیانیه ای که نسخه ای از آن  روز سه شنبه در اختیار ایرنا قرار گرفته است، نوشت: خبر فاجعه مرگ چندین هزار بال از پرندگان مهاجر در ساحل جنوبی تالاب میانکاله که  غالبا در منطقه جغرافیایی شهرستان گلوگاه است در فضای بهت و حیرت ناشی از مصائب روزهای اخیر، احساسات کلیه دلبستگان محیط زیست را جریحه دار کرده است.
پویش برساد شمال به عنوان سازمان مردم نهاد فعال در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی شهرستان گلوگاه ضمن ابراز تاسف از این فاجعه خاطر نشان کرد که بی توجهی به مقولات زیست محیطی سبب کاهش حس تعلق سرزمین توسط جوامع محلی و نیز اعتماد آسیب دیده دوستداران و دلبستگان این سرزمین و سیر نزولی اعتماد اجتماعی می شود.

مسمومیت به هر علت می تواند ناشی از عدم توجه به هشدارهای زیست محیطی و مخاطرات ناشی از دخالت های مستقیم  یا غیر مستقیم در اکوسیستم تالاب به عنوان نگین ارزشمند این خطه از سرزمین ایران باشد.

این تشکل زیست محیطی شرق مازندران بیان داشت: عدم استفاده از طرح های مشارکت محور در ارتقای شاخص های زیست محیطی و بکارگیری جوامع محلی در حفظ و جلوگیری از تهدید های مختلف به شدت می تواند پایداری سرزمینمان را مورد هجمه قرار داده و موجب آسیب های همچون حوادث چند روز اخیر شود ،در حالی که در مدیریت بحران ها استفاده از ظرفیت های جوامع محلی و نهاد های مدنی می تواند به داد نهادهای حاکمیتی برسد.

پویش برساد شمال بار دیگر در این زمینه ضمن ابراز نگرانی ؛نهادهای متولی را متوجه این اصل از قانون اساسی محیط زیست می کند که ” شکستن قوانین کوچک موجب انتقام قوانین بزرگ از ما خواهد گردید.”

بر اساس بازدید میدانی و نتایج آزمایشات رییس سازمان دامپزشکی کشور علت اولیه تلفات مرگبار پرندگان در تالاب بین‌المللی میانکاله در شرق استان مازندران مسمومیت طبیعی و یا همان بیماری بوتولیسم اعلام شد. 

براثر بیماری مشکوکی که هفته گذشته در تالاب بین المللی میانکاله رخ داد،  تاکنون باعث مرگ بیش از ۷ هزار بال پرنده وحشی از ۱۲ گونه از پرندگان زمستان گذران در این تالاب بین المللی شد که بیشترین تلفات مربوط به چنگر و فلامینگو گزارش شده است.
یگان حفاظت محیط زیست و کارشناسان دامپزشکی از بدو انتشار تلفات وارد منطقه شدند و سرگرم نمونه گیری و جمع آوری لاشه های پرندگان و دفن بهداشتی آنها شدند که تاکنون بیش از ۶ هزار لاشه از منطقه جمع آوری شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.