پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مرگ اوقات فراغت برای دانشجو شدن

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، تعطیلات تابستانی برای محصلان شیرین‌ترین واژه و زیباترین نقطه و حسن ختام پایان هر سال تحصیلی ۹ ماهه است تا چیدمانی از دلنشین‌ترین و مفرح ترین برنامه‌ها را در کنار لحظات برنامه‌ریزی شده برای استراحت و تن از خستگی درآوردن در دفتر روزمره تابستان خود داشته باشند.

دانش آموزان بویژه در مقاطع بالاتر تحصیلی به دلیل سنگینی دروس و خشک بودن نظام آموزشی، در تعطیلات سه ماهه بهترین فرصت را برای ایجاد فضای ذهنی آرام و کاهش سطح استرس دارند، فرصتی که متاسفانه امروزه در سایه کلاس‌های مختلف و یا استرس کنکور، از آن هیچ خبری نیست.

اوقات فراغت که بی شک به عقیده کارشناسان آموزشی برای فراغت ذهنی از خستگی ۹ ماه فراگیری و برای خودیابی فکری لازم و ضروری است امروز متاسفانه در سایه جبر قبولی در کنکور کاملاً در حال فراموشی است.

فضای مدارس به شدت کنکور زده است‌

کارشناس علوم تربیتی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه فضای مدارس و کلاس‌های درس به شدت کنکور زده است و این مسئله به مقطع متوسطه اول و دوم نیز ختم نمی شود.

سارا قدیری اظهار داشت: ویروس رقابت کنکور در مدارس نه فقط از سوی دانش‌آموزان به یکدیگر منتقل می‌شود، بلکه گاه از سوی مسئولان مدرسه و به خصوص معلمان به محصلان القا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جو کنکوری سالهاست در مدارس ما حاکم است و فضای مدارس را مخدوش کرده، افزود: به خصوص در پایه متوسطه دوم به دلیل نزدیکی به آزمون کنکور شرایط حادتر است.

این کارشناس علوم تربیتی افزود: متاسفانه برای دانش‌آموزان گریز و نجات از این شرایط ممکن نیست زیرا از هر طرف مسئله کنکور بر سر آنها فریاد کشیده می‌شود.

قدیری تاکید کرد: اساساً اوقات فراغت برای دانش‌آموزانی که محکوم به زندگی در شرایط کنکوری هستند معنایی ندارد و اغلب این افراد نیز بهترین لحظات زندگی خود را در این شرایط می‌گذرانند.

به گفته او، به جای اینکه دانش آموزان از سن نوجوانی بهترین استفاده را در جهت خلاقیت، ارتباط جمعی و تعاملات اجتماعی و همچنین جذب انرژی مثبت و نشاط کنند، بواقع نوجوانی برایشان لحظاتی است که می خواهند هرچه زودتر پایان یابد و از این مخمصه خارج شوند.

این کارشناس منظور خود از مخمصه را همان وضعیت کنکوری دانست و افزود: دانش آموزان به خصوص مقاطع پایانی تصور می کنند، دانشجو شدن و رهایی از مدرسه و کنکور، لحظه خروج از برزخ است.

قدیری گفت: با شرایط امروز آموزشی کشور، اوقات فراقت، تعطیلات تابستانه و دورهمی های دوستانه به آرزویی محال برای دانش اموزان تبدیل شده‌است.

به گفته او رویای دانشجو شدن برای والدین و دانش آموزان همواره بر تشدید جو مسموم کنکور در مدرسه، خانه و حتی جمع دوستانه تاثیر داشته است.

وی نگرانی و اضطراب والدین از موفقیت فرزندشان در آینده و همچنین نگاه به کنکور به عنوان مهم ترین مولفه موفقیت، بیش از هر عاملی در هدر رفت اوقات فراغت محصلان و میخکوب کردن آنها پای کتاب خوانی و حفظ کردنی اثر گذار است.

البته این کارشناس عواملی همچون چشم تو هم چشمی، تبلیغات موسسات کنکوری، القای معلمان مدرسه و همچنین بت سازی از برخی رشته ها همچون پزشکی را در رفتار والدین موثر دانست.

هجوم تبلیغات آموزشگاه‌های کنکور به اوقات فراغت

قدیری گفت: امروز شاهد این هستیم که موسسات کنکوری حتی با همکاری رسانه های ملی دست به تبلیغاتی در جهت بهره برداری از اوقات فراغت دانش آموزان زده اند.

این کارشناس افزود: تبلیغات موسسات عمدتاً با موضوع ” موفقیت از آن دانش آموزانی است که اوقات فراغت خود را با ما می گذرانند” و ” برنامه ریزی درسی برای اوقات فراغت راز موفقیت در کنکور است” منتشر می شود.

وی این حربه ها را بسیار دقیق و کارشناسی شده توصیف کرد و گفت: این موسسات سالهاست در حال تمرین برای یافتن بهترین شگرد بازاریابی و همچنین تسلط بر قدرت اختیار دانش اموزان و والدین آنها هستند.

** برنامه‌ریزی کنکوری ظلم به دانش اموز است

معاون پرورشی آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از خانواده ها تابستان را اوقات اعمال خواست خود برای دانش آموز می دانند و بر پایه خواست آنان برنامه ریزی نمی کنند، گفت: برنامه‌ریزی کنکوری برای دانش اموزان نهایت ظلم به نوجوانان است که آسیب های اجتماعی جدی در پی خواهد داشت.

محمد شعبانی با اشاره به اینکه هر ساله قبل از فصل تابستان جلسات توجیهی برای مدیران مدارس به صورت دوره‌ای برگزار می شود تا خانواده ها را راضی به ایجاد برنامه های سرگرم کننده و مفرح کنند، تا دانش آموز از فضای خشک درسی فارغ شود، افزود: اما ویروس قبول شدن در کنکور آنقدر قوی است که برای تقابل با آن نگاهی متمرکز و همچنین آموزش های مستمر لازم است.

وی با بیان اینکه تابستان فصل استراحت ذهنی دانش آموزان است، تاکید کرد: اما بسیاری از خانواده ها مصر هستند برنامه های درسی مدارس در تابستان هم ادامه یابد.

معاون پرورشی آموزش و پرورش مازندران تاکید کرد: قبولی در کنکور هیچ آینده ای را برای دانش آموز تضمین نمی‌کند و اینکه باید همه به خصوص والدین بدانند که فرزندانشان فقط یکبار طعم شیرین نوجوانی را خواهند چشید.

شعبانی با بیان اینکه ما نیز از بیهودگی دانش آموزان پشتیبانی نکرده و موافق نیستیم، گفت: اما در درجه اول باید نشاط و امید آفرینی، سپس ارتباطات جمعی و پس از آن برنامه ریزی دانش اموزان بر اساس خواست خود باید در اولویت قرار گیرد.

/ ‏ / ‏‬ ۱۸۹۹/‏۷۳۳۵

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.