پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مانع‌تراشی در مسیر کوچ سرمایه مازندرانی‌ها به بورس

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، نوسانات قیمت ارزی، تحریم و کاهش واردات در کنار عدم رشد نرخ سود سپرده بانکی در یک سال گذشته سبب شده است تا نقدینگی این بار راه درستی را برای سودآوری انتخاب کند، راهی که به نظر می رسد بازار عده ای را کساد کرده است که اینگونه با شایعات روزمره و اظهار نظرهای غیرکارشناسی در پی بازداشتن صاحبان سرمایه به سوی این بازار هستند.

از دست رفتن امنیت سرمایه گذاری در بازار ارز و طلا به عنوان سرمایه غیر مولد به واسطه نرخ‌های دلالی و غیر واقعی امنیت این بازارها را در حداقل یک سال اخیر بسیار کاهش داد و بسیاری از مشتریان خود را نیز از دست دادند. از طرف دیگر ناامنی در دارندگان نقدینگی خرد و کلان در کنار وجود امنیت و ضمانت سرمایه ای در بازار بورس و خرید و فروش سهام کوچ سرمایه‌های سرگردان کشور را برای صاحبان سرمایه به سمت بازار بورس و بازار مولد ضروری کرد.
عوامل گفته شده در یک سال گذشته منجر به خروج بسیاری از سرمایه ها از بخش غیر مولد (ارز و طلا) به خصوص سپرده ها و حرکت آن به بخش مولد شد که به گفته بسیاری از کارشناسان ناشی از ثبات نسبی ، فقدان جو متشنج بازار آزاد، انتخاب متنوع در سرمایه گذاری و امنیت در بورس بود.

 برای مثال طی ۵ ماهه کاری سال ۹۸ تعداد ۲ میلیارد و ۹۹۶ میلیون سهم در تالارهای بورس منطقه‌ای مازندران معامله شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴۱درصد رشد را نشان می دهد. 
همچنین ارزش معاملات سهام نیز در این مدت رشد ۱۵۳ درصدی را تجربه کرد و از رقم چهار هزار و ۶۰۵ میلیارد ریال به رقم ۱۱ هزار و ۶۸۳. میلیارد ریال رسید.

شاخص قیمت بورس نیز در پایان مرداد ماه امسال به پله ۲۶۶ هزار و ۱۲۸ واحد رسید که نسبت به پایان مرداد ماه سال گذشته رشد ۹۴ درصدی را تجربه کرد.

این مثال به وضوح نشان می دهد که حجم ورودی سرمایه به بازار بورس و همچنین علاقه‌مندی صاحبان سرمایه به گردش مالی در بورس در یک سال گذشته بیشتر شده است، اما همیشه در بازار سرمایه‌ای صعود تصاعدی و در حجم بالا ، به نوعی خود بی اعتمادی همراه با حس ترس را برای سرمایه گذاران ایجاد می کند که به طور طبیعی مانع از ورود بازیگران جدید و یا دست‌کشیدن بازیگران قدیمی می شود.

افزایش شاخص قیمت و بالا رفتن تب و تاب بازار بورس ایران در یک سال گذشته نیز از این بحران در امان نبوده و اکنون شایعاتی در رابطه با حبابی بودن شرایط بورس کشور و تزریق ترس از سوی حتی سهامداران در حال دست به دست شدن است.

در باره وضعیت بورس کشور گفت و گویی کردیم با یکی از فعالان و کارشناسان حوزه بورس تا شرایط بورس کشور را بهتر درک کنیم.

شاخص های فعلی بورس حباب نیست

کارشناس اقتصادی و فعالان بازار بورس در گفت گو با خبرنگار ایرنا به رشد چشمگیر شاخص بورس در ۶ ماهه گذشته اشاره کرد و  اظهار داشت: بر خلاف برخی شایعات مبنی بر حبابی بود شاخص قیمت ها، من معتقد هستم که شرایط بورس کشور کاملا واقعی است.

جعفری با بیان اینکه تازه بورسش جایگاه واقعی خود را بازیافته است ، افزود: تمام سرنخ‌ها و عوامل گویای واقعی بودن شاخص ها و صلابت به بازار سرمایه کشور است.

وی گفت: نه تنها میزان استقبال صاحبان سرمایه از بازار بورس گویای واقعی بودن شاخص‌ها است ، بلکه عوامل دیگر همچون افزایش تقاضای شرکت‌های خصوصی برای ورود به بورس، حجم نقدینگی واقعی بازار، تراکنش خرید و فروش سهام و دلمردگی صاحبان سرمایه به بازارهای دیگر نشان دهنده واقعی بودن شرایط بورس کشور و روند روبه رشد آن است.

این کارشناس البته نوسان در شاخص ها را دور از انتظار ندانست و آن را طبیعت هر بازار بورسی عنوان کرد و گفت: اما این نوسانات در بورس کشور سطحی و محدود خواهد بود و شعاع زیادی نخواهند داشت.

 بورس مدیون سیاست آرامش اقتصادی دولت است و نه تنش بازار

این استاد حسابداری دانشگاه گفت: نخستین عامل در ایجاد اقبال و استقبال به بورس در یک شال گذشته ایجاد فضای آرام در بازار سرمایه کشور است.

علی جعفری سیاست های اقتصادی دولت در فراهم آوردن آرامش برای بازار ارز و طلا را موفقیت آمیز توصیف کرد و گفت: عوامل متعددی در ایجاد این آرامش نقش داشته که مهم ترین آن کانالیزه کردن توزیع دلار و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی از ارز است .

وی همچنین تک نرخی کردن ارز توسط دولت را از دیگر عوامل ایجاد آرامش در بازار دلار توصیف کرد و گفت: از طرفی کاهش اعتماد مردم به سودآوری بازار ارز و طلا و همچنین کاهش چشمگیر تقاضا در بازار از دیگر عواملی است که فضای پر اتهاب بازار ارز و طلا را آرام کرد.

این استاد دانشگاه همکاری دولت و قوه قضاییه و ورود به موقع این دو به مجراهای فساد اقتصادی سکه و ارز را عاملی دیگر برای خروج بسیاری از سرمایه ها از این بازار غیر امن دانست و تاکید کرد: بی اعتماد سازی مردم به بازار ارز و طلا بزرگ ترین کار دولت برای ایجاد آرامش اقتصادی در این بازار بود.

بازدهی پایین بازار مسکن و اقبال بلند بورس

جعفری همچنین به وضعیت بازار مسکن و تاثیر آن بر استقبال از بورس نیز اشاره کرد و گفت: در یک سال گذشته بازار مسکن نیز با وجود ساخت و سازهای گسترده در کشور بازدهی چندانی نداشت.

وی بالا رفتن عجیب و غریب قیمت مسکن و عدم تناسب این قیمت ها با واقعیت جیب مردم را عمده دلایل خالی ماندن خانه های نو ساخت و فقدان مشتری و رکود در بازار مسکن دانست.

این کارشناس اقتصادی البته اتفاق بازار مسکن را مطلوب و مثبت توصیف کرد و گفت: متاسفانه در سالهای گذشته مسکن به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده بود ، در حالی که مسکن در تمام کشورهای اقتصادهای توسعه یافته کالایی مصرفی است.

جعفری سرمایه ای بودن مسکن را یکی از زخم های اقتصادی توصیف کرد و گفت : تبدیل مسکن به عنوان بخش نیمه مولد به گنجینه سرمایه گذاری از آفت های اقتصادی بود که دولت توانست این بازار را نیز آرام کرده و به سوی مصرفی بودن سوق دهد.

به گفته او ، بازدهی پایین بازار مسکن نیز در کنار آرامش نسبی در بازار ارز و طلا در مجموع سیل سرمایه های را به سوی بازار بورس سوق داد.

جعفری با بیان اینکه سرمایه و نقدینگی بالایی از دوران دولت های قبلی در جامعه رسوب داشته است ، افزود: سرمایه همواره به دنبال بازدهی مثبت است که با رکود در بازار ارز و طلای کشور در یک سال گذشته این سرمایه ها به سوی بازار بورس یعنی آخرین ایستگاه سرمایه گذاری رفتند.

نوبتی هم باشد نوبت بورس است

این استاد حسابداری دانشگاه با اشاره به اینکه در دهه های اخیر تمام سرمایه کشور در دو بازار طلا و ارز درگیر بود، گفت: البته این مسئله برای محدود افرادی سرمایه ها و سودهای هنگفتی داشت اما در مجموع کمکی به اقتصاد کشور و تولید نکرد.

جعفری همچنین گفت: سرگردانی سرمایه‌های خرد و کلان کشور در بازار ارز و طلا ، همواره با نوسان رو به رو بود و هیچگاه تکیه‌گاه مناسب برای سرمایه گذاری بلند مدت نبود و همواره برای بسیاری از سرمایه ها  که بخش اعظم منابع مالی کشور را تشکیل می دهد نا امید کننده بود.

وی اظهار داشت: بعد از شکست های پیاپی بازار ارز و طلا کشور در دهه‌های اخیر ، نوبتی هم باشد این بار نوبت اعتماد صاحبان سرمایه کشور به بازار بورس است.

البته به گفته جعفری، در کنار ناکامی‌های بازار ارز و طلا، موفقیت‌های بازار بورس بخصوص در سالهای اخیر بر نگاه جدی اصحاب سرمایه به بورس کشور بسیار موثر بود و ایجاد امنیت سرمایه گذاری و جلوگیری از رانت‌های اقتصادی در خرید و فروش سهام نیز جذابیت بورس را بیشتر کرد.

این استاد دانشگاه در پایان ضمن افزایش روز افزون ضریب امنیت مالی در بورس کشور ، اظهار داشت: بازار اقتصادی کشور بعد از سالها تازه رنگ توسعه به خود گرفته و روند رو به جلو را طی می کند.

به گفته جعفری، اگر همچنان افزایش نرخ سود در تولید و کاهش سودآوری بازار ارز ، طلاو مسکن ادامه داشته باشد ، اقتصاد کشور در سالهای آینده تکان‌ها مثبت و جدی را تجربه خواهد کرد.    

۷۳۳۵/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.