پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سازمان ملل از چهار پروژه زیست محیطی شیلات مازندران حمایت می‌کند

0

دکتر ناصر کرمی راد روز یکشنبه در حاشیه نشست هم‌اندیشی تهیه طرح‌های راهبردی پیشنهادی حفاظت و بهره برداری پایدار آبزیان دریای خزر دربابلسر به خبرنگار ایرنا افزود: همسو حمایت دفتر زیست محیطی سازمان ملل از طرح راهبرد حمایت از مناطق تحت حفاظت فرعی جوامع محلی، پروژه حمایت از ۲ اتحادیه صیادی پره و ۲ رودخانه شیلاتی استان مازندران در حال تهیه است.

وی با بیان اینکه دفتر زیست محیطی سازمان ملل به چندین شاخص که منجر به تقویت و انسجام جامعه محلی و تاثیر مثبت و رو به جلو در حفاظت زیست محیطی آبزیان شود، توجه می‌کند، توضیح داد: سازمان شیلات ایران باکمک برنامه عمران ملل متحد تلاش دارد تا با ارائه تسهیلات بلاعوض ازمحل طرح وبرنامه فوق گام‌های موثری درجهت حفاظت و بهره برداری پایدار ذخایر آبزیان دریای خزر بردارد.

دریای خزر به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه جهان و به لحاظ وجود گونه‌های با ارزش ماهیان خاویاری از جایگاه ویژه ای در دنیای آبزیان برخوردار است، گونه هائی که از میلیون‌ها سال قبل توانستند نسل خویش را حفظ کنند.
گفته شده همکاری همه جانبه کشورهای حاشیه دریای خزر می‌تواند نقش ارزنده‌ای در حفظ و بازسازی این ذخائر ایفاء کند و جمهوری اسلامی ایران همسو با این رویکرد، قدم‌های اساسی را برداشته و جدا از توجه به بحث بازسازی ذخائر با ایجاد یگان‌های حفاظت منابع آبزیان مسئله حفاظت از این ماهیان را در شمال کشور به طور جدی پیگیری می‌کند.

رها سازی ۲۹۰ میلیون قطعه انواع آبزیان امسال در دریای خزر

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: طبق اهداف برنامه ششم توسعه، امسال ۴۳۰ میلیون قطعه انواع آبزیان در سه حوزه شامل ۲۹۰ میلیون قطعه در دریای خزر، ۳۸ میلیون قطعه در آب‌های داخلی و ۱۰۲ میلیون قطعه در خلیج فارس و دریای عمان رهاسازی می‌شود.

کرمی راد ادامه داد: در حوزه دریای خزر رها سازی ۲۸۶ میلیون قطعه ماهی استخوانی و چهار میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری را در برنامه داریم و همه رهاسازی‌ها همچون ماهیان سفید که رود کوچ هستند، در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد تولید و رهاسازی ماهیان استخوانی حاصل تکثیر مصنوعی است، گفت: با تلاش‌های صیادی انجام شده در استان مازندران در سال ۹۶ حدود سه هزار تن صید ماهیان استخوانی انجام شد که در سال ۹۷ به بیش از ۹ هزار تن صید رسید.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران تصریح کرد: برنامه رها سازی در حوزه خلیج فارس و دریای عمان نیز امسال ۹۰ میلیون قطعه انواع میگو و ۱۲ میلیون قطعه انواع ماهیان دریایی است.

وی اضافه کرد: در حوزه آب‌های داخلی نیز ۳۸ میلیون قطعه کپور ماهیان و ماهیان بومی رهاسازی می‌شود.

استان مازندران ۳۳۸ کیلومتر ساحل در دریای خزر دارد و علاوه بر فعالیت چهار هزار و ۲۰۰ ماهیگیر در قالب صید و صیادی و فعالیت ۴۴ فروند شناور صیادی کیلکا؛ با داشتن سه هزار و ۴۵۰و احد پرورش آبزیان، قطب آبزی پروری کشور محسوب می‌شود. این استان با ۱۷ درصد تولید آبزیان کشور صاحب رتبه نخست در این زمینه است.

طبق آمار شیلات مازندران، پارسال ۱۰۵ هزار تن انواع آبزیان در استان تولید شد که با توجه به بارندگی‌های مناسب، رها سازی بیش از ۱۱۰ میلیون قطعه بچه ماهی، بهره برداری ۶۰ مزرعه بزرگ و کوچک انواع ماهیان گرم آبی، سرد آبی و خاویاری، انتظار است تا تولید امسال به ۱۱۵ هزار تن برسد.

۶۹۹۰/‏۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.