پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زندگی در خانه کاهگلی؛ ضامن سلامتی/ راز طول عمر از زبان اهالی روستای ولاغوز

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از فارس، درازی عمر مسئله‌ای است که همه ما آرزوی ان را داریم، اینکه انسان از عمر طولانی بهره‌مند شده و دیر از دنیا برود به دلایل بسیاری بستگی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

با توجه به احادیث و سخنان ائمه اطهار، قسمتی از عمر حتمی و بخشی دیگر موهبتی الهی است که در ازای عمل به قوانین مقرر شامل؛ توجه به معنویات، ایمان قوی به همراه توکل بر خدا، صدقه دادن و انجام صله رحم، احسان و دوری از گناه، داشتن تغذیه‌ای سالم، رعایت بهداشت و دوری از هیجانات، پرهیز از مواد مخدر و اعتیاد، دوری از آب و هوای آلوده، عوامل طبیعی و موارد دیگر به‌دست می‌آید.

در گذشته میانگین سنی افرادی که از دنیا می‌رفتند بسیار بالاتر از امروز بود، بنابر گفته پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها یکی از اصلی‌ترین دلایل آن مربوط به روستانشینی و استشمام هوای سالم و پاک و داشتن تغذیه‌ای سالم بوده است.

متاسفانه امروزه با توسعه شهرنشینی افراد بیشتری از روستا به شهر مهاجرت کرده و جمعیت روستاها رو به کاهش رفته و در کنار آن شاهد افزایش جمعیت در شهرها هستیم؛  به‌طوری که حتی جوانان روستاها بر خود واجب می‌دانند پس از ازدواج و تشکیل زندگی به شهر مهاجرت کرده و روزگار بگذرانند.

همانطور که می‌دانیم استان مازندران بالاترین درصد چاقی را استان مازندران به خود اختصاص داده و این امر تا حدودی نگران‌کننده است؛ چرا که افراد چاق مستعد بیماری بوده و ممکن است در سنین پایین‌تری با مرگ روبرو شوند.

با این اوصاف، خوشبختانه هنوز هم شاهد افرادی هستیم که در سنین ۶۰  به بالا در شرایطی که فرزندان و نوادگان خود را در کنار خود دارند و فرصت کافی برای زندگی کردن و لذت بردن از مواهب الهی را داشته به استقبال مرگ می‌روند، روستای ولاغوز از توابع بخش چهاردانگه ساری که در ۶۰کیلومتری این شهرستان واقع شده یکی از  روستاهایی است که بیشتر جمعیت آن در روستا ساکن بوده و کمترین درصد مهاجرت را داشتند.

اگر بخواهیم به سراغ سوابق مرگ و میر در این روستا برویم مشاهده می‌کنیم که جز درصد کمی از افراد که در سانحه از دنیا رفتند بقیه افراد به مرگ طبیعی در سنین بالای ۱۰۰ سالگی و حتی برخی در سنین بالای 100 سالگی عمر کردند.

اگر بخواهیم به سراغ سوابق مرگ و میر در این روستا برویم مشاهده می‌کنیم که جز درصد کمی از افراد که در سانحه از دنیا رفتند بقیه افراد به مرگ طبیعی در سنین بالای ۱۰۰ سالگی و حتی برخی در سنین بالای ۱۰۰ سالگی عمر کردند،جمعیت این روستا حدود ۶۰ خانوار است که حدود ۴۰ درصد از آنها عمر بالای ۶۰ سال دارند، این در حالی‌است که به گفته خودشان والدین آنها برای رفتن به ثبت احوال و اخذ شناسنامه دیر اقدام کرده و ممکن است سن‌شان بیشتر از عددی که در شناسنامه آنها قید شده باشد.

این روستا خانه بهداشت ندارد ولی بنابر گفته اهالی آن بهورزان از سوی خانه بهداشت شهر کیاسر خانه به خانه به دیدار اهالی روستا رفته و فرمی شامل اطلاعات خانوار و بررسی وضعیت جسمی تک تک افراد را تکمیل کرده تا در صورت نیاز نسبت به انجام اقدامات لازم وارد عمل شوند.

البته جالب است بدانیم مردم این روستا به پرورش دام و طیور و کشاورزی مشغول بوده و به نوعی خودکفا هستند‌، همچنین از غذاها و میوه‌های طبیعی در سفره خود استفاده کرده و برای درمان بیماری‌ها و امراض مختلف بیشتر از سبزی‌ها و گیاهان دارویی و کمتر از قرص و داروهای شیمیایی استفاده می‌کنند‌.

با یکی از بزرگ مردان روستا که هم کلام شدم و راز طولانی بودن عمرش را از او پرسیدم در جواب به انجام دو عمل مهم اشاره کرد، یکی خواندن نماز اول وقت و ثبات در این راه و دیگری خوردن و آشامیدن به دور از افراط و تفریط بوده است؛ اگر کمی تامل کنیم شاید اشتباهات کوچک و بارزی را که انجام می‌دهیم اول بشناسیم وسپس به رفع آن اقدام کنیم.

 

 

مصاحبت با یکی از زنان روستا که بیش از 90 سال داشت و در شکل ظاهری‌اش هنوز خمیدگی و فرسودگی دیده نمی‌شد و سرزنده و شادابی بود موجب شد تا انرژی بگیرم و ناامیدی و فکر اینکه ممکن است عمرمان سنین جوانی یا میان‌سالی تمام شود را از ذهن دور کرد.

وی در گفت‌وگو با فارس به‌طوری که تمایل نداشت میزان دقیق سن خود را بیان کند، گفت: درازی عمر نعمت الهی  بوده و فرصتی برای جمع کردن کوله باری از نیکی‌ها است؛ از دوران جوانی اگر پیمانه عمر کسی از اهالی روستا پر می‌شد، من داوطلب می‌شدم تا در غسال خانه کمک کنم تا میت شسته شود.

در عکس زیر او را در حالی‌ که در جلوی درب خانه اش نشسته است می‌بینیم، خانه ای کاهگلی و ساده که گویی ضامن سلامتی این افراد شده است.

این خانم مسن افزود: پس از گذر سال‌ها سعی کردم این کار را به جوانان آموزش دهم؛ چرا که این کار ثواب فراوانی دارد و از آن زمان تاکنون کمتر به جنازه جوان برخوردم و از این بابت بسیار خرسند هستم.

وی اضافه کرد: اگر فرد پیری از دنیا برود چه زن باشد و چه مرد می‌گویم خدایش بیامرزد عمرش را در دنیا سر کرد و وقت رفتن فرا رسیده بود، ولی اگر کودک یا شخص کم سن و سالی از بین‌مان می‌رفت به دنبال دلیل مرگ زودهنگامش بودم و کلمه کاش بر سر زبان جاری می‌کردم کاش فلان اتفاق نمی‌فتاد او هنوز سنی نداشت و…

این زن روستایی به انجام کارهایی که در طول روز انجام می‌دهند اشاره کرد و گفت: دامداری، کشاورزی، پخت غذا و سرکشی از اهل فامیل و همسایه از جمله روزمرگی‌های ماست.

 

 

در ادامه به سراغ هادی رزاقیان دکترای منابع طبیعی علوم آبخیزداری ـ تغییر اقلیم و استادیار گروه کشاورزی دانشگاه پیام نور مازندران رفتیم و از او در مورد ارتباط زندگی کردن در آب و هوای مطبوع و مطلوب در روستا با درازی عمر پرسیدیم.

رزاقیان با بیان اینکه از آنجایی که ارتباط مستقیمی بین زندگی در آب و هوای مطلوب با عدم استرس، کیفیت بالا در سبک زندگی، تغذیه سالم و دیگر موارد وجود دارد، گفت: همه این موارد زنجیروار به هم مرتبط هستند پس می‌توان گفت در درازی طول عمر مؤثر خواهد بود.

وی درباره آیا ارتباطی بین آب و هوا و درازی عمر انسان وجود دارد؟ و در بحث تغذیه شهرنشینان و روستاییان چه تفاوتی وجود دارد؟  نیز می‌گوید؛ تغذیه در آب‌و‌‌هوای مختلف، متفاوت است، چرا که محصولاتی که استفاده می‌شود فرق دارد، کیفیت زندگی افرادی که در یک روستا زندگی می‌کنند با سبک زندگی در شهر متفاوت خواهد بود از آداب و رسوم گرفته تا  تفریحات سرگرمی‌ها و همه اعمال این افراد در طول روز ، در تغذیه روستاییان از مواد طبیعی استفاده می‌شود که در شهر این طور نیست.

از این کارشناس درباره تفاوت زندگی روستایی و شهری پرسیده شد که  وی اضافه کرد: اگر توجه کنید بیماری‌های تنفسی در شهر به دلیل وجود انواع آلودگی‌های هوا و صوت بیشتر از روستا است، همچنین وجود آسیب‌های اجتماعی در شهر به علت قرار گرفتن در مکان‌های پرازدحام چون قرار گرفتن در ترافیک و پشت چراغ قرمزها که در روستاها معنایی ندارد فراوان است، افراد در روستا به دور از این مسائل زندگی می‌کنند.

وی افزود: در روستاها مردم استرس کمتری نسبت به یک شهروند چون استرس حضور به موقع در سرکار، دانشگاه، مدرسه و غیره دارند، که این مهم بیشترین تأثیرگذاری را بر روی سلامت روح و جسم داراست.

رزاقیان گفت: در روستایی چون ولاغوز به دلیل بالابودن رطوبت هوا پوشش گیاهی خوبی وجود دارد، البته در شرایط ثابت در روستایی در همین ارتفاع اگر درخت وجود نداشته باشد رطوبت زیادی هم وجود نخواهد داشت، رطوبت در خلقیات افراد هم نقش دارد در شهرها خانم‌ها برای حفظ رطوبت صورت از انواع کرم‌ها استفاده می‌کنند ولی در روستا این‌چنین نیست.

رزاقیان بیان کرد: افراد در یک شهر صبح که از خواب بیدار می‌شوند با باز کردن پنجره منظره‌ای که در روبرو می‌بینند ساختمان‌های بلند است ولی یک روستایی صبح زود را با مشاهده کوه، درخت، دشت و یا جنگل آغاز می‌کند و روحش شاداب می‌شود، بی‌تردید این موضوع نمی‌تواند بر روی سلامتی  بدون تأثیر باشد.

 این اقلیم‌شناس تأکید داشت: مهم‌ترین بحث در آب و هوای یک منطقه نوع اختصاص پوشش گیاهی مناطق دشت، جنگل کوهستان متفاوت است‌، این علاوه بر تأثیر در دمای هوا آن را تلطیف می‌کند و مطلوبیت را بالا می‌برد و موجب می‌شود افراد در مقابله با بیماری‌ها در امان باشند چون مدت زمان درمان را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: در روستاها برای پیشگیری و درمان بیمار‌‌ی‌ها از داروهای گیاهی استفاده می‌شود، به طوری که برخی‌ها در طول عمرشان حتی یک قرص نخوردند، ناگفته نماند برای هر بیماری پادتن و یک درمان در طبیعت وجود دارد.

رزاقیان در پایان می‌گوید: روستاییان روال یک زندگی طبیعی را در پیش می‌گیرند در یک محیط با طبیعت زندگی می‌کنند غذاهای طبیعی خورده و کمتر بیمار می‌شوند، لبنیات طبیعی می‌خورند شاید مسواک هم نزنند ولی دندان‌هایی سالم دارند علت مرگ‌شان یا کهولت سن است یا مرگ غیرطبیعی ! تعداد تنوع بیماری‌ها در روستاها به دلیل وجود عوامل بازدارنده محیطی و رطوبت و کم جمعیت بودن کمتر از شهر است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.