پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رونمایی از سردیس دو چهره ماندگار پزشکی در تنکابن

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا ، پروفسور مسلم بهادری و پروفسور ولی‌الله محرابی دو چهره ماندگار در علوم پزشکی هستند که در تنکابن به دنیا آمدند و در طول این سال‌ها دانش‌آموختگان زیادی را تربیت نمودند.

سردیس‌های این دو چهره ماندگار علوم پزشکی به همت شهرداری تنکابن در مقابل در ورودی ساختمان شورای شهر نصب شد.

شهردار تنکابن در آیین رونمایی از سردیس دو چهره ماندگار علم پزشکی گفت: پروفسور بهادری و محرابی از مفاخر علم پزشکی در عرصه‌های ملی و بین الملی هستند و به پاس تلاش ها و زحمات آنها سردیس این بزرگواران در این شهر نصب شد.

محمد زرودی با گرامیداشت روز جهانی انسان دوستی ، افزود: شهرداری تنکابن به جهت پاسداشت بزرگان و نام آوران این شهر و معرفی انها به نسل حاضر ساخت سردیس و مجسمه های آنها را در دستور کار قرار داد که خوشبختانه با استقبال خوبی نیز از سوی شهروندان همراه شد.

وی با بیان اینکه داشته های امروز را مرهون تلاش ها و خدمات شایسته‌ بزرگان، نخبگان و فرهیختگان هستیم ، اظهار داشت : اهمیت شناساندن مفاخر و مشاهیر به جوانان و نوجوانان می تواند زمینه ساز پیشرفت در همه عرصه ها را رقم بزند و مسئولان باید چنین عرصه ای را برای آنها فراهم نمایند.

شهردار تنکابن خاطرنشان کرد: فرهیختگان، مفاخر و مشاهیر تنکابنی، سرمایه و پشتوانه علمی و فرهنگی این کشور محسوب می شوند و باید به تکریم و تجلیل از آنان اهتمام ورزید.

پروفسور ولی الله محرابی هم که در این مراسم حضور داشت با قدردانی از اقدام صورت گرفته ، گفت: از روزی که برای تحصیل از شهر تنکابن رفتم این موضوع همیشه در ذهنم بود که باید روزی به زادگاهم برگردم و به مردمان سرزمینم خدمت کنم.

وی افزود: برای موفقیت در عرصه های علمی باید دانشگاه های قوی در کشور داشته باشیم تا بتوانیم به افتخارات بزرگ ملی و بین المللی نائل آییم.

محرابی با بیان اینکه حرکت و جوشش علمی در تنکابن با ایجاد دانشگاه در این شهر مهیا شد، اظهار داشت: باید سطح علمی دانشگاه ها افزایش یابد تا از کنار آن دانش آموختگان باسواد تربیت شوند و برای کشور و این منطقه اثر گذار باشند.

شرحی گذرا بر معرفی پروفسور مسلم بهادری

پروفسور بهادری در سال ۱۳۰۵ در روستای زنگیشا محله تنکابن دیده به جهان گشود . او پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و متوسطه در سال ۱۳۳۳ دانشجوی دانشگاه تهران در رشته پاتولوژی شد و پس از اتمام این دوره در سال ۱۳۳۸ به انگلستان رفت تا مدرک فوق تخصص پاتولوژی قلب و ریه را از دانشگاه ویلز کاردیف اخذ نماید.

از مناصب آکادمیک پروفسور بهادری می توان به رییس درمانگاه کرسی آسیب شناسی دانشکده پزشکی تهران، دانشیار تمام وقت گروه آسیب شناسی دانشگاه تهران، استاد مدعو دانشگاه کالیفرنیا سان دیگو، استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی، عضو هیات موسس مرکز تحقیقات سل و بیماری های ریه و عضو وابسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران اشاره نمود.

وی تاکنون جایزه بهترین استاد دانشگاه از طرف جهاد دانشگاهی، جایزه بهترین پزشک برگزیده از طرف سازمان نظام پزشکی، دو جایزه بهترین تالیف کتاب درسی و نشان درجه یک دانش در حوزه پژوهش را از مقام ریاست جمهوری دریافت کرده است.

از آثار علمی و تالیفی پروفسور بهادری می توان به تالیف و ترجمه ۸۵ کتاب و انتشار ۷۰ مقاله در نشریات فارسی و ۵۰ مقاله در نشریات بین المللی یاد کرد.

شرحی گذرا بر معرفی پروفسور ولی الله محرابی

وی تحصیلات خود را در رشته‌ پزشکی در دانشگاه آنکارا  آغاز و در دانشگاه استانبول ترکیه خاتمه داد. دکتر محرابی نخستین دانشجویی بود که دوره‌ هفت ساله‌ عـمومی را در کـم‌تر از ۵ سـال به پایـان رسانید و با رتـبه‌ ممتاز،‌ فارغ‌التحصیل شد.

او سپس برای ادامه‌ تحصیل راهی کشور آلمان شد و در دانشگاه بن دوره‌ جراحی عمومی را به پایان ببرد. محرابی ضمن تخصصی جراحی عمومی دوره‌ آموزشی بیهوشی و رادیولوژی را نیز گذراند.

در این زمان تصمیم به فراگرفتن جراحی کودکان گرفت و برای دریافت فوق تخصص در این رشته به دانشگاه‌های پنسیلوانیا(آمریکا)، زوریخ (سوییس)‌،‌ هایدلبرگ و مونیخ (‌آلمان)‌ عزیمت نمود.

دانشگاه پنسیلوانیا نخستین مرکز آموزش جراحی کودکان ایشان بوده و دکتر محرابی رشته‌ جراحی کودکان را در کنار اساتیدی مانند اورت کوپ،‌ بیشاپ، داکت، ریکهام و هکر به پایان رسانید.

دکتر محرابی در سال ۱۳۵۲ به دعوت جامعه‌ علمی ایران به میهن بازگشت و در بازگشت به عنوان دانشیار در دانشگاه تهران آغاز به کار کرد. او در سال ۱۳۵۸، ‌به کسب درجه‌ علمی استادی، ‌به عنوان جوان‌ترین استاد دانشگاه،‌ نایل آمد.

وی در طول حیات علمی خود،‌ چه در خارج از کشور و چه در ایران، سمت‌های اجرایی و پژوهشی فراوانی را عهده دار بوده است. ریاست بخش جراحی بیمارستان لاستروپ،‌ عضویت در هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه فرانکفورت،‌ مسئولیت اورژانس شهر افن باخ،‌ عضویت در انجمن جراحان عمومی و کودکان اروپا،‌ عضویت در فرهنگستان علوم پزشکی ایران، عضو مؤسس جامعه‌ جراحان ایران و عضو هیئت مدیره جامعه‌ جراحان ایران و عهده دار سمت دبیر اجرایی و قائم مقام جامعه‌ جراحان به مدت بیش از شانزده سال و عضویت در هیئت مدیره نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران عضو مؤسس انجمن جراحان اطفال و ریاست انجمن فوق در چند دوره،‌ مؤسس انجمن پره ناتولوژی و جراحی و مؤسس انجمن دوستی ایران و آلمان تنها گوشه ای از فعالیت‌های اوست.

رشته‌ فوق تخصصی جراحی کودکان برای نخستین بار به کوشش او در دانشگاه تهران با گشایش بخش جراحی کودکان در بیمارستان بهرامی و سپس در بیمارستان امیرکبیر،‌ آغاز به کار کرد. از آن زمان تاکنون،‌ شمار فراوانی از متخصصان جراحی عمومی در این دانشگاه برای جراحی کودکان تربیت شده‌اند که بسیاری از آنان به درجه‌ استادی،‌دانشیاری و استادیاری در دانشگاه‌های سراسر کشور به خدمت مشغول‌ هستند.
پژوهش‌های استاد دکتر ولی اله محرابی به صورت ده‌ها مقاله‌ ایشان در مجلات علمی بین المللی و داخلی به چاپ رسیده است که تاریخ نخستین آن‌ها به بیش از ۵۰ سال پیش باز می‌گردد که از جمله‌ این پژوهش‌ها،‌ ارائه‌ تکنیک‌های نوین در جراحی عمومی و به ویژه جراحی ناهنجاری‌های گوناگون کودکان است که به نام استاد در تاریخ علم پزشکی ثبت شده‌اند.

همچنین،‌ چندین جلد کتاب در زمینه‌های گوناگون دانش و تاریخ پزشکی حاصل تجربیات ایشان در این قلمرو است. نخستین کتاب جراحی کودکان به زبان فارسی در سال ۱۳۶۳ توسط ایشان ترجمه و تألیف شده است. دوره هشت جلدی دایره المعارف” تاریخ مصور پزشکی جهان”‌ که آئینه‌ای از میراث بشری می‌باشد از تألیفات استاد است که در سال ۱۳۸۵ برنده‌ جایزه‌ نخست کتاب سال ایران نیز شده است که تاکنون سه بار به چاپ رسیده است.

شهرستان ۱۷۰ هزار نفری تنکابن در غرب مازندران قرار دارد.

/۷۵۱۳/ ۱۶۰۲/ ۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.