پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دعوت متفاوت به کتابخوانی برای دانش آموزان در تابستان

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، کتابخوانی و مطالعه یکی از موضوعاتی است که در سال های اخیر، به شکل های ویژه ای به آن پرداخته شده است تا بتوان بخشی از کاستی مطالعه ایرانیان را با آن جبران کرد.در گذشته جشنواره کتابخوانی به این شکل بود که شرکت کنندگان پس از مطالعه کتاب، در یک شکل امتحانی، به سئوالاتی در باره محتوای کتاب پاسخ می دادند و جشنواره بر محور محفوظات بود.
با تغییر فضای کتابخوانی و ورود فضای مجازی، دست اندر کاران عرصه فرهنگی، با ایجاد شیوه های جدید کتابخوانی، سعی دارند خلا به وجود آمده در زمینه کتابخوانی را کاهش دهند و جشنواره کتابان یکی از آنهاست که فرهنگسرای نیریز برگزار می کند و متقاضیان شرکت در این جشنواره، دریافت خود از کتاب را نه در قالب محفوظات، بلکه در قالب نمایش، شعر، اثر هنری و دیگر موارد ارائه می کنند.

دبیر چهارمین جشنواره کتابان گفت: فراخوان چهارمین جشنواره کتابان از ۲۴ خرداد ماه شروع شده و در چهار گروه سنی ۷ تا ۹ سال، ۱۰ تا ۱۱ سال، ۱۲ تا ۱۴ سال و ۱۵ تا ۱۷ سال به شکل سالانه برگزار می شود.

محمد رستمی با بیان اینکه در هر گروه سنی ۶ عنوان کتاب در نظر گرفته شده و متقاضیان شرکت در جشنواره می توانند به دلخواه، کتاب مورد نظر را انتخاب کنند، افزود: متقاضیان پس از مطالعه کتاب، درک و دریافت خود از کتاب را در قالب های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی ارائه می دهند.
وی آخرین مهلت دریافت آثار بر اساس مطالعه کتاب را ۱۷ مرداد ماه اعلام کرد و گفت: ۲۳ تا ۲۵ مرداد ماه داوری جشنواره انجام می شود و هفتم شهریور ماه منتخبان جشنواره معرفی خواهند شد.

اولین جشنواره کتابان تابستان سال ۹۵ برگزار شد که به گفته رستمی ۱۶۰ اثر بر اساس کتاب های مطالعه شده توسط شرکت کنندگان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. دور دوم هم تابستان سال ۹۶ بود که تعداد آثار به ۲۵۰ مورد افزایش یافت و دور سوم هم تابستان پارسال تعداد ۳۷۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید.

دبیر چهارمین جشنواره کتابان با اعلام اینکه امسال جشنواره به صورت استانی برگزار می شود، پیش بینی کرد که با استقبال بیشتری همراه شود.

وی با اعلام اینکه کتابان جشنواره ای متفاوت است و بر خلاف سایر جشنواره های کتابخوانی حافظه محور نیست، توضیح داد: این جشنواره با درک، دریافت و خلاقیت همراه است، به این شکل که از نظر محتوایی کتاب هایی انتخاب کنیم که با عالم خیال بچه ها ارتباط برقرار شود و کودکان در خیال خود، اثر هنری خلق کنند.
رستمی با اعلام اینکه امسال قرار است در جشنواره کتابخوانی دغدغه های زیست محیطی شرکت کنندگان ۷ تا ۱۷ ساله سنجیده شود، گفت: به همین دلیل امسال در این زمینه هم ورود و ۱۰ عنوان کتاب در نظر گرفتیم در حالی که پارسال بیش از ۸۰۰ جلد کتاب معرفی کرده بودیم.

وی کتاب های انتخاب شده را در زمینه ادبیات کهن، ادبیات پهلوانی، ادبیات جهانی، نمایشنامه و تاریخ و هنر ایران و محیط زیست معرفی کرد و افزود: انتخاب کتاب در این زمینه ها برای خارج کردن داوران از پراکندگی کار بود.

۹۹۲۷/‏۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.